Forslag til Lokalplan nr. 1238 - Atletikstadion og Sportens Hus
Høringssvar - Forslag til Lokalplan nr. 1238
Som beboer i nærområdet - og herunder fodgænger og cyklist, der dagligt krydser Jyllands Allé - ønsker jeg at fremhæve de allerede udfordrende forhold for bløde trafikanter. Udfordringer, som jeg frygter vil blive væsentligt forværret, hvis det fremlagte forslag realiseres.
Jeg har boet i området i fem år med små børn, og det har hele tiden været en stor udfordring at krydse Jyllands Allé – særligt med børn. Vejen er bred, trafikken tæt, bilernes hastighed høj, og oversigtsforholdene dårlige. Det føles ofte utrygt og risikabelt at færdes som fodgænger eller cyklist.
Derfor vil jeg – i lighed med mange andre – kraftigt opfordre kommunen til at:
- Sænke hastigheden på strækningen til 50 km/t.
- Etablere sikre fodgængerfelter og helleanlæg.
Flere har allerede påpeget behovet for en overgang ved Havreballe Skovvej, hvilket er relevant – især i forbindelse med større arrangementer i området, hvor mange går fra stadion mv. ad Havreballe Skovvej. Men jeg vil særligt fremhæve behovet for en sikker overgang ved Den Røde Låge i Rosenvænget, for enden af Irisvej/Magnoliavej. Dette har historisk været områdets adgangsvej til skoven – og anvendes fortsat dagligt af mange, både fra Rosenvænget og fra resten af de omkringliggende kvarterer.
I modsætning til stien ved Lindevej, der er smal og har trapper, har overgangen ved Den Røde Låge allerede en rampe, der gør den egnet til både cyklister, barnevogne og klapvogne. Det er min klare oplevelse, at dette - i hvert fald i hverdagen - er den mest benyttede adgangsvej til skoven.
Det ene udelukker naturligvis ikke det andet – en overgang ved Havreballe Skovvej er også meningsfuld, især i forbindelse med større begivenheder.
Derudover vil jeg udtrykke bekymring over den øgede belysning, der kan følge med etableringen af nye idrætsfaciliteter, som kan have negativ indvirkning for både borgere og dyrelivet. Jeg vil derfor opfordre kommunen til at arbejde med intelligent og målrettet belysning, brug af afskærmning og varmt lys, som er mindre forstyrrende for både mennesker og natur.
Generelt bør kommunen sikre, at de trafikale og infrastrukturelle løsninger understøtter Kongelundens formål om bedre adgang til de grønne områder for byens borgere. Som beboer oplever jeg desværre, at netop borgernes adgang til skoven synes at drukne i det overordnede fokus på stadion og idrætsfaciliteter. Jeg er bekymret for, at den øgede trafik, som udviklingsplanen i sin helhed medfører, vil have den modsatte effekt af det tilsigtede – og i stedet gøre Jyllands Allé til en endnu større barriere mod skoven, frem for at fungere som en adgangsvej dertil. Det vil være i modstrid med intentionen om at øge tilgængeligheden og dermed mindske afstanden mellem by og natur.
Download høringssvar som pdf