Høringssvar vedrørende lokalplan 1165 – Frydenlundcentret
Jeg skriver på vegne af Ejerforeningen Gudenåcentralen, Viborgvej 51 for hermed at udtrykke vores bekymring og indsigelse overfor det fremlagte forslag til ny lokalplan for Frydenlundcentret i Hasle.
Det er uden tvivl positivt, at der arbejdes for at puste nyt liv i et område, som i årevis har været præget af forfald. Men det må ikke ske på bekostning af de eksisterende beboeres daglige trivsel, trafikale sikkerhed og adgangsforhold. På netop disse områder halter det nuværende lokalplansforslag alvorligt.
1. Urealistisk lav parkeringsnorm
Projektet lægger op til blot 89 parkeringspladser til 294 boliger og 3000 kvm butikker, hvilket svarer til én plads pr. over tre boliger og ingen til kunderne i butikkerne. Det er helt utilstrækkeligt – og endnu mere problematisk bliver det, når man tager i betragtning, at letbanens etape 2, som bruges som begrundelse for den lave p-norm, ikke eksisterer og muligvis aldrig realiseres.
Med denne forudsætning skaber man bevidst en situation, hvor de fremtidige beboere vil være afhængige af at finde parkering i de omkringliggende boligkvarterer – områder, som allerede i dag er pressede på p-pladser. Dette vil uundgåeligt føre til:
• Ulovlig og uhensigtsmæssig parkering på smalle boligveje.
• Øget irritation og konflikter mellem nye og nuværende beboere.
• Øget trafik og søgetrafik i hele nærområdet.
Et nyt boligområde i denne størrelsesorden bør ikke planlægges ud fra en hypotetisk fremtid, men ud fra de faktiske forhold i dag – og det er, at området ikke har letbanebetjening, og at bil fortsat er det primære transportmiddel for mange.
2. Øget trafikal belastning uden kapacitetsplan
Ud over den utilstrækkelige parkeringskapacitet er der ingen overbevisende plan for, hvordan det eksisterende vejnet skal kunne håndtere den ekstra trafik – med eller uden letbane. Med op til 300 nye boliger – og dertil butikker og færdsel under opførelse – må man forvente en markant stigning i både biltrafik og vareleverancer.
Dette vil ramme især Frydenlunds Allé og tilstødende veje, der ikke er dimensioneret til denne trafikmængde. Dertil kommer øget risiko for utrygge forhold for bløde trafikanter, herunder børn og ældre, som færdes i området.
3. Risiko for at skubbe problemerne over på naboerne
Det er i vores øjne ikke rimeligt, at man med åbne øjne tillader et byggeri, der eksporterer sine egne problemer – såsom manglende parkering – ud til de omkringliggende boligområder. Det skaber urimelige gener og udgifter for naboer, der ikke har nogen direkte gavn af projektet.
Hvis kommunen tillader denne form for underdimensioneret planlægning, sætter det en farlig præcedens for fremtidige byudviklingsprojekter i Aarhus.
Afslutningsvis skal det understreges, at ønsket om byfornyelse ikke må overskygge nødvendigheden af grundig og ansvarlig planlægning. Hvis Frydenlundcentret skal udvikles, bør det ske med respekt for både nutidens infrastruktur og de mennesker, der allerede bor i området.
Vi opfordrer derfor til, at:
• Parkeringsnormen hæves til et realistisk niveau baseret på de nuværende forhold.
• Der udarbejdes en egentlig trafik- og kapacitetsanalyse for området.
• Der skabes garantier for, at trafikale og parkeringsmæssige konsekvenser ikke skubbes over på naboerne.
Med venlig hilsen
Ejerforeningen Gudenåcentralen
Viborgvej 51