Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Lokalplan nr. 1165 - Frydenlundcenteret, blandet bolig og erhverv

Indsigelse til forslag til lokalplan nr. 1165

"Cykelhuset": God idé at opføre boliger der tiltrækker folk uden bil. Cykelhuset og lignende projekter vil fungere rigtig godt hvis der kommer god, tilgængelig, billig og fleksibel offentlig transport. Prikken over i'et ville være at lave dem som almene boliger.

"Karreen"/Frydenlundscentret:
Først og fremmest: Bevaring og renovering af centret er at foretrække i forhold til lokalområdet, parkeringsgener, beboere, trafik og klima. Centrets ejere (NREP) har ladet ejendommen forfalde siden 2018. NREP har tydeligvis ikke ønsker om at forbedre og være en del af lokalområdet, så de burde ikke stå for sådan en opgave.
Politikerne burde prioritere en bedre infrastruktur til offentlig transport så det bliver nemt at komme fra oplandet omkring Aarhus og ind til arbejdspladserne og butikkerne i midtbyen i stedet for at fortætte byen.

Konkret omkring det nye forslag til Frydenlundscentret:
Forslaget er forbedret i forhold til forslaget fra 2018. Der er dog stadig nogle ting der skal rettes på.

Det foreslåede byggeri bryder med den struktur der i forvejen er i Frydenlund. Her ligger blokke i god afstand og er vinklet i forhold til hinanden så der er mindst mulig skyggegener og indkigsgener.
Jeg foreslår at droppe de to bygninger der ligger parallelt med blokken Frydenlunds Alle 21-29 så "karreen" i stedet bliver til en hestesko åben mod nord. På den måde vil politikerne få deres fortætning da området stadig går fra 0 til +200 boliger. NREP vil slippe for bøvlet med at udleje ikke-attraktive dyre lejligheder med skyggegener samt indkig fra blokken Frydenlunds Alle 21-29. Beboerne i blokken Frydenlunds Alle 21-29 vil undgå indkigsgener fra det nye byggeri. Solcellerne på taget på blokken Frydenlunds Alle 21-29 vil undgå at ligge i skygge om vinteren og dermed bidrage til den grønne omstilling.

Byggeriet er meget højt i forhold til de eksisterende blokke i området. Lavere blokke vil stadig være en fortætning af området, så overvej kraftigt at gå med den eksisterende højde i lokalplanen på 8,5 meter.

Et par løse pointer der er værd at tage med:

- En ikke-eksisterende letbane skal ikke veje som et argument for ændringen af lokalplanen.
- Der holder dagligt 10-20 biler på Frydenlundscentrets parkeringsplads. Der er altså en overflod af biler i området som en eventuel ny lokalplan skal tage hensyn til.
- Ved borgermødet fortalte NREP at de ikke kommer til at tjene penge på projektet. Deres nuværende "forvaltning" af Frydenlundscentret er til at overse. Overvej om de er kvalificerede til at forme fremtidens Aarhus.
- Der bliver skrevet om skyggegener. Hvad med ambient lys? Hvor meget lys reflekterer/sluger det nye byggeri i forhold til blokken Frydenlunds Alle 21-29 og de andre omkringliggende boliger?

Husk, at der allerede bor folk i Aarhus - det er ikke kun tilflyttere der skal gøres glade. Sørg for at Aarhus forbliver "Smilets by" og ikke bliver til "Pengemændenes by".
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Nikoline Vinkel

Indsendt

20/08/2025 17:37

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS9658178

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Lokalplan
Område
Åby Åbyhøj Hasle

Hørings-id

H1188

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ
Plan og Byggeri
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
plan@mtm.aarhus.dk