Forslag til Lokalplan nr. 1165 - Frydenlundcenteret, blandet bolig og erhverv
lokalplanforslag 1165
Høringssvar vedrørende forslag til Lokalplan 1165
1. Materialer:
Der bør fra kommunens side stilles krav om, at der bygges i nuancer af gule mursten i stedet for røde/rødbrune. Især projektets ”Karreen” er et meget MASSIVT byggeri, og den røde farve vil få det til at virke meget tungere end nødvendigt og som en massiv kolos. Gule mursten kan give byggeriet et lettere og mindre dominerende udtryk. Det taler for gule mursten, at den omkringliggende bygningsmasse ved Viborgvej i overvejende grad er bygget i gule mursten, og på den måde vil der skabes sammenhæng og respekt for omgivelserne. For variation i gule nuancer kan i øvrigt hentes inspiration (og sammenhæng mht arkitektur) i det smukke byggeri Handelshøjskolen/Aarhus BSS på hjørnet af Viborgvej/Ringgaden OG i det fine byggeri Frydenlund Allé 2 AogB på hjørnet af Frydenlund Allé og Viborgvej.
2. Gårdhavehuset bør IKKE være en del af lokalplanen, da grunden naturligt hører til villa/rækkehuskvarteret Haslevangsvej og IKKE har fysisk sammenhæng til projektets planlagte ”Karreen” og ”Cykelhuset”, idet der ligger en større privat grund mellem Cykelhuset og Gårdhavehuset.
3. Cykelhuset og Gårdhavehuset har begge en meget høj bebyggelsesprocent og dermed ikke meget udendørs opholdsareal. Lys, luft og grønne arealer bør i langt højere grad prioriteres - til menneskers velbefindende! Bebyggelsesprocenten bør mindskes, så byggerierne bliver mindre massive. En opprioritering af det grønne areal i det urbane miljø er vigtigt både for menneskers skyld OG for klimaet - og biodiversiteten langs Viborgvej.
- Bemærk i denne sammenhæng at der
a) i Gårdhavehus-projektet er planlagt en høj støjmur, som øverst skal være af glas, for at der kan komme i hvert fald lidt lys ind i gårdarealet.
b) i Cykelhus-projektet ikke engang er indtegnet plads til affaldscontainere.
4. Affaldshåndtering:
a)
En helt ny boligbebyggelse med 34 (!) bo-enheder UDEN egen plads til affaldshåndtering. Kan man forestille sig det? Sådan er det åbenbart planen i Cykelhus-projektet. Jeg kan ikke TRO, at politikerne i Århus kommune vil acceptere dette. Man må stille krav om, at Cykelhuset selvfølgelig planlægges, så der afhentes affald på Cykelhusarealet. Hvis det ikke kan lade sig gøre, fordi man ikke ønsker bil-adgang fra Viborgvej, bør Cykelhusprojektet droppes, eller der må laves en adgangsvej til Frydenlunds Allé. Som der står i Helhedsplan for Hasle (underskrevet af politikerne i 2021), så er en del af ”udfordringen….hvordan der kan laves vejadgang….til..ny bebyggelse”. Endvidere er beslutningen om at lukke for vejadgang fra Viborgvej i sig selv problematisk, når man betænker, at der i Miljørapporten til lokalplanen står, at hvis projektet ikke bliver vedtaget, så vil den eksisterende villa – Viborgvej 100 - kunne fortsætte som nu, dvs med indkørsel/vejadgang fra Viborgvej!
b)
Skulle politikerne imod forventning godkende en lokalplan, hvor Cykelhuset er planlagt UDEN plads til egne affaldscontainere og afhentning på egen grund, hvor Bygherren/arkitekten har set sig nødsaget til at opfinde en nødløsning, hvor en vicevært på forunderlig vis bringer affaldet fra Cykelhuset over til Gårdhavehuset (har de mon samme adresse??), så må politikerne være bevidst om, at de derved pålægger en anden vej – Haslevangsvej – og altså andre af kommunens borgere - at bøde for Cykelhusets affaldsproblem. Affald fra Gårdhavehusets 24 planlagte bo-enheder og Cykelhusets 34 planlagte bo-enheder vil nødvendigvis betyde markant (!) øget tung trafik og deraf følgende vejslid, støj og problemer med trafiksikkerhed på Haslevangsvej og Østrevej.
Endvidere må man spørge sig selv, HVOR eventuelle affaldscontainerne – som transporteres fra Cykelhuset via Viborgvejs fortov/cykelsti forbi den private grund og hen til Gårdhavehuset - skal placeres? Det må jo nødvendigvis være INDE på Gårdhavehusets grund – eller hvad er planen, for de må jo ikke placere dem på offentligt areal? Det må vi andre i hvert fald ikke. Desuden er der på Gårdhavehusets grund planlagt molokker, og hvis der så bliver containere transporteret fra Cykelhuset, så er konsekvensen, at der skal afhentes affald af forskellige typer skraldebiler…altså endnu mere tung trafik.
Mon Teknik og Miljø og/eller politikerne er blevet præsenteret for en detaljeret plan for Cykelhusets affaldssortering fra beboer til afhentning af skraldebil? Det virker som en hovsaløsning at forestille sig en løsning, hvor en vicevært bringer affaldet til en helt anden adresse. En mulig Århus-historie!
5. Trafik og parkering:
På den nuværende adresse Haslevangsvej 2 er der så vidt vides 2 boliger, og disses biler parkerer på vendepladsen ud for adressen. Der er i Gårdhavehuset projekteret med 24 boliger, og da det som bekendt ikke er forbudt at have bil, er der potentielt mange flere bilejere i projektet end med de nuværende beboere med bil – 2-3 biler nu mod potentielt 24 i lokalplanforslaget. Der er planlagt med 4 parkeringspladser på Gårdhavehusets grund, hvoraf en er til handicapbil (og een foreslås i planen som delebil). Potentielt bliver Haslevangsvej altså i værste fald parkeringsplads for ca 20 biler ekstra blot fra Gårdhavehuset. Dertil kommer, at Cykelhusets 34 beboere jo heller ikke er forbudt at have bil, selvom det hedder Cykelhuset (og man kan jo tænke sig, at nogle måske flytter ind, har cykel, får arbejde uden for byen og så må have bil), og hvor skal DE parkere? Kan de mon få/tilkøbe sig plads i Kareen, hvor der i forvejen ikke er projekteret med ret mange parkeringspladser til dækning af behovet i Kareen, eller vil man foretrække at finde parkering i de omkringliggende villakvarterer. Nok det sidste. Potentielt vil der altså komme op mod 54 ekstra parkerede biler på den nærmeste villavej, nemlig Haslevangsvej, hvor der før var 2-3 fra den nuværende villa i nr. 2. – Dette er muligvis udtryk for sortsyn, men det kan jo også kaldes for rettidig omtanke! Det er ikke fair potentielt at skubbe parkeringsproblemer over på borgerne i villakvarterer og skabe mere trafik der. Det handler desuden også om, hvor besøgende til både beboere i Cykelhuset og Gårdhavehuset skal parkere, hvis de kommer i bil.
6. Nabogener og indkig:
I ”Helhedsplan for Hasle (2021)” betones det flere gange, at man ved nybyggeri generelt set skal undgå at genere eksisterende nabobebyggelser: Det hedder bl.a.:
”…Udfordringen bliver så at tilpasse nybyggeriets omfang og arkitektur i til den eksisterende bebyggelse, som oftest kun er i 1,5 – 2 etager. Vi skal i hvert tilfælde se på, hvordan man undgår indbliksgener og skygge….” (MIN understregning)
”….Dog kan der tillades byggeri i op til 4 etager på mindre dele af byggeriet for fx at markere særlige hjørner, så længe der ikke herved skabes gener med indblik og skygge for naboområder…” (MIN understregning)
Endvidere bruges udtrykket ”respektafstand”: fx
”…..karreen har respektafstand til eksisterende bebyggelse….” (MIN understregning)
Dette anfører jeg for at påpege, at rækkehusene på Haslevangsvej 6 bliver udsat for både generende indblik og skygge fra Gårdhavehuset – hvilket står i kras kontrast til, hvad man fremhæver som en vigtig problematik i ”Helhedsplanen for Hasle”.
7. Byggeplads:
Det anføres i lokalplanforslaget, at byggeplads i særlige tilfælde kan gå uden for egen matrikel. - Jeg forestiller mig IKKE, at man kan lade en byggeplads brede sig ind over anden privat grund. Men inden en eventuel vedtagelse af lokalplanforslaget må man tage stilling til, om byggepladserne til henholdsvis Cykelhuset og Gårdhavehuset faktisk kan holdes på egen matrikel, og hvis ikke, hvad så? - - I forhold til Gårdhavehuset med adresse på Haslevangsvej vil jeg gøre opmærksom på, at Haslevangsvej er en blind vej ud til Viborgvej, hvor Gårdhavehuset skal ligge i bunden af vejen ud for vendepladsen. Forhåbentlig har man ikke tænkt sig at bruge Haslevangsvej som tilkørselsvej til byggepladsen med alt, hvad det kan medføre af tung og kaotisk trafik, og det må være et krav, at man ikke kan bruge vejen som parkering for ”byggepladsen”.
8. Klimasikring:
I mindretalsudtalelsen bliver det påpeget at klimasikringen ikke er tilstrækkelig: ”Kapaciteten til tilbageholdelse af regnvand er alt for lille”. Hvis DET er rigtigt, så er det højst bekymrende i disse tider, hvor der også i Århus er problemer med at håndtere ekstreme vandmængder. (Teknik og Miljø – ”Regnvandshåndtering - vejledning til udarbejdelse”).
Download høringssvar som pdf