Jeg har de seneste 15 år beskæftiget mig med havne og tilhørende erhverv. Dels som advokat og dels som ansvarlig for havnekontrakter hos verdens største producent af havvindmøller. Ikke blot i Danmark men i hele verden. Og tror mig; vi har virkelig noget at være stolte af i Aarhus, når det kommer til havnen. Naturligvis selve havnen, men også den visionære tilgang som byen og byrådet har haft til fortsat udvikling af Danmarks vigtigste erhvervshavn.
Det er altafgørende, at en havn kan tilbyde moderne og tidssvarende faciliteter. Vanddybde, baglandsfaciliteter, bæreevne på kajanlæg er blot nogle af de forhold, som skal være i orden, for at en havn kan tiltrække og fastholde kunder. Men vigtigst af alt er naturligvis, at der faktisk er havnearealer og kaj til rådighed, og med den succes havnen har haft, skal der handles nu, for at sikre havnens fortsatte udvikling. Med den øgede fokus på bæredygtighed er der ingen tvivl om, at mængden af gods, som skal transporteres til søs, vil stige markant de næste par årtier. Søtransport er markant mere bæredygtigt end nogen anden transportform.
Store danske virksomheder som Danish Crown, MHI Vestas, Vestas, Siemens Gamesa, korn og foderstofvirksomheder samt en lang række andre virksomheder (store som små) er helt afhængige af optimal og moderne havneinfrastruktur. Både når der skal eksporteres varer, men i lige så høj grad, når der skal importeres halvfabrikata, som skal videreforarbejdes i Danmark.
Det er således afgørende for havnens – og dermed byens og landets – fortsatte udvikling, at havnen får lov til at udvide, og jeg kan varmt støtte op om det fremlagte forslag.