Gå til hovedindhold
Debatoplæg - Udvidelse af Aarhus Havn

Udvidelse af Aarhus havn

Aarhus Roklub indsender hermed et høringssvar på vejene af følgende ro og kajak klubber:
Aarhus Roklub, Kajakklubben Viking, Roklubben ARA, Aarhus Studenterroklub, Kajakklubben Skjold, Egaa Rosport, Aarhus Kano og Kajak klub
Ro og kajak klubberne vil som udgangspunkt ikke opponere mod en udvidelse af Aarhus Havn men har dog nogle bekymringer som bør komme i betragtning.
Udvidelsen af Aarhus Havn kommer til at virke som en barriere i Aarhus Bugt, det betyder at brugere på hver side af havnen, får svært ved at komme henholdsvis mod nord og syd. Afstanden fra Marselisborg Havn i syd og Aarhus Lystbådehavn i nord bliver betydelig forøget, fra ca. 5.5 km til ca. 7,3 km og man skal som roer forholds langt ud i bugten for at komme rund om havnen. Skulle der ske en ulykke undervejs er det næsten umuligt at komme på land på strækningen. Det samme gælder hvis vejret pludselig ændre sig til det værre.
Da havneudvidelsen, er resultatet af en forventning om en øget skibstrafik med større skibe, udgør dette også en øget sikkerhedsrisiko. Når man sammenholder udvidelsen af havnen med den nært forestående flytning af hurtigfærgerne, kan vi fra klubbernes side forudse en kraftig forøget sikkerhedsrisiko ved at ro rundt om Aarhus Havn.
Fra ro og kajak klubberne mener vi derfor at en forudsætning for udvidelsen af Aarhus Havn, er at man sideløbende med at man bygger den nye havn, planlægger en kanal i stil med den Knud Fladeland foreslog. Knud Fladelands kanalprojekt, fra Risskov til Tangkrogen, var et af hovedargumenterne for, at det var hans projekt om Aarhus Ø der vandt. På vedhæftede skitse er der et forslag til hvor linjeføringen kunne være. Kanalen skal bygges, så den kan besejles af alle former for småfartøjer, for hvem det vil være uhensigtsmæssigt at tage turen uden om havnen.
Hvis man giver denne kanal samme tidshorisont som havneudvidelsen, 30 år, så er der rig mulighed for at få tilrettet lokalplaner og disponeret arealer efterhånden som mulighederne viser sig. En sådan kanal vil også gøre det væsentlig nemmere at sælge havneudvidelsen i offentligheden, da det rykker Aarhus Bugten ind til byen, i stedet for at den kommer endnu længere væk.
Det vil være en kærkommen hjælp til roerne hvis man i den periode hvor man bygger den nye havn, sørger for at der er passager i den nye molearm, der gør at man kan passere indenom molearmen så længe det ikke udgør nogen sikkerhedsrisiko for byggeriet.

Med venlig hilsen
Flemming Niebuhr
Formand, Aarhus Roklub

% bilag, tegning af mulig kanalføring
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Flemming Niebuhr

Indsendt

31/01/2020 16:02

Sagsnummer

HS6780954

Informationer

Startdato
Svarfrist
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Midtbyen
Hørings-id

H143

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00