Høring vedrørende Balanceplan 2020 i Sociale Forhold og Beskæftigelse
Høringssvar fra medarbejderne i Neuropædagogisk Team
03.02.2020
HØRINGSSVAR VEDR. BALANCEPLAN
Fra medarbejderne ved Neuropædagogisk Team Rehab, 1, 2 og 3.
Job, Sundhed og Ydelse
Sociallægeinstitutionen
Økonomiske argumenter:
Forslag 3:
Ift. den foreslående besparelse på 550.000 kr. ønsker vi at gøre opmærksom på, at vi allerede har sparet et betydeligt beløb ved flytningen fra bygning 3 til mindre og billigere lokaler i bygning 5? Er denne besparelse indtænkt ift. den foreslåede besparelse?
5 % af medarbejderstaben er en meget stor besparelse. Der er allerede sket væsentlige serviceforringelser overfor målgruppen gennem de senere år; således leverer vi i dag kun knap 70 % af de bostøttetimer, som borgeren er bevilget (øvre grænse).
Faglige argumenter:
Forslag 3:
§ 82 i stedet for bostøtte?
Vi ser ikke, at vores borgere opsøger vejviseren (§82). Så vidt vi er orienteret fra §82 medarbejderne, har kun én hjerneskadet borger indtil nu brugt tilbuddet. Vi savner derfor erfaringer med, hvorvidt § 82 tilbuddet reelt vil kunne medføre et mindre antal borgere, der har brug for bostøtte efter §85. Vi mener ikke, at man bør udmønte en besparelse på § 85, inden vi har set værdien af § 82 tilbuddet.
Vi henviser allerede i dag de borgere, der har beskedent behov for bostøtte til vejviseren. En stor del af de borgere, vi yder støtte til, har - pga. kognitive og/eller fysiske vanskeligheder - svært ved at bruge et sådant tilbud. De har brug for en individuel, håndholdt indsats, der medtænker deres udfordringer ift. initiativ, struktur og planlægning. Vi vurderer, at kun en ret begrænset del af vores borgere vil magte selv at opsøge § 82 tilbuddet; pga. kognitive og/eller fysiske funktionsnedsættelser, begrænsninger ift. transport mv..
Det er vores erfaring, at de tiltag, vi selv har iværksat hen over de sidste 20 år med henblik på at borgere selv skulle henvende sig ved behov, ikke har slået an. Senest forsøgte team Rehab som et projekt at lave borgersamtaler herinde en gang om ugen, frem for ude hos borgerne. Det var svært. Der kom ingen uopfordret. De, der kom, havde i forvejen en aftale og helst en aftale med deres egen hjemmevejleder. Derfor blev det efter et halvt år lukket ned igen. Ligeledes har vi konstateret, at kun ganske få borgere benyttede vores hotline telefon, hvorfor dette tilbud blev lukket ned igen.
Øget kompleksitet
Vi oplever, at borgerne oftere end tidligere bliver visiteret ind på kategorier, der ikke modsvarer de opgaver, der er hos borgerne.
Vi får stadig flere borgere med uafklarede forsørgelses- og beskæftigelses udfordringer, som vi skal støtte op om, hvilket medfører større tidsforbrug, bl. a. ifm. ledsagelse til møder, koordination og videregivelse af de handicapfaglige perspektiver til f eks. jobcenter og andre aktører. Bostøtten har en vigtig opgave ift. at medvirke til, at borger så vidt muligt kommer i beskæftigelse; et mål som berettiget er kommet mere og mere i fokus for Aarhus Kommune de senere år.
Kravene til dokumentation, f.eks. handleplaner, er vokset gennem de seneste år.
Der er flere diagnoser og større kompleksitet i de opgaver, der er hos borgerne end tidligere;
de accelererede patientforløb i primærsektor giver flere og tungere opgaver ude hos os efterfølgende. Pga. den økonomiske styringsmodel (styrbare udgifter), gør det desværre ikke nogen forskel hos os i udfører-delen; uanset hvor komplekse opgaverne er og hvor mange borgerne måtte være, skal vi udføre opgaverne indenfor en fast økonomisk ramme.
Den øgede kompleksitet kalder på flere ressourcer, ikke færre.
Det forebyggende perspektiv – og medborgerskab
Det er vores klare opfattelse, at bostøtten holder mange borgere ”kørende” i eget hjem og derved medvirker til, at de ikke får behov for et mere vidtgående tilbud, f.eks. botilbud eller plejehjem. Opgaverne er mangeartede og omfatter også støtte til børnefamilier, hvor far eller mor er blevet hjerneskadet.
Inklusion og medborgerskab kommer ikke af sig selv; det kræver en vedholdende indsats fra vores side at facilitere og fastholde mødet mellem civilsamfundet og vores borgere.
Frivillighed på specialområdet er ikke det samme som frivillighed på normal/ældre området. Mange pårørende til voksne med handicap er ”slidte” og bruger deres kræfter på at støtte den ramte. De er ofte frustrerede over et system, hvor de oplever en utilstrækkelig eller ikke nærværende støtte. De har derfor ikke overskud til at engagere sig i frivilligt arbejde.
På handicapområdet er frivillighed i en-til-en relationen (medborgerguider og frivillige) en relativt ny størrelse i Aarhus. Vi skal blive ved med at prioritere ressourcer til at facilitere dette møde. Vi skal investere i dette arbejde og sikre, at bostøtteordningerne har både kompetencer og medarbejdertimer til at fastholde et vedholdende og stærkt fokus på dette. MSB bør investere i dette, fremfor at bespare.
Forslag 7:
Højt specialiserede rehabiliteringsforløb
– økonomi og pres på resten af borgergruppen?
Der peges på, at de højt specialiserede rehabiliteringsforløb kan løftes billigere indenfor Aarhus Kommune end eksternt. Bliver der tilført økonomiske ressourcer, hvis vores team Rehab (permanent) skal være med til at løfte det højt specialiserede rehabiliteringsforløb? Hvis team Rehab skal bruge flere ressourcer på dette arbejde, vil det kunne medføre, at resten af teams 1, 2, og 3 skal afgive ressourcer til team Rehab, hvilket vil give en serviceforringelse for det flertal af borgerne, der hører til i de øvrige teams.
Download høringssvar som pdf