Gå til hovedindhold

Høringssvar

Høring vedrørende Balanceplan 2020 i Sociale Forhold og Beskæftigelse

Høringssvar fra medarbejderne på STU4

Høringssvar fra medarbejderne på STU 4
Høringssvaret omhandler forslag nr.13: Omlægning og modernisering af STU4

Generelle bemærkninger og perspektiver

Personalet på STU er allerede godt i gang 4 med til at videre udvikle og forny STU’en for unge med autisme og ADHD i de nuværende rammer. Det er en god ide at lave samarbejde med andre unge-grupper som f.eks. nogle af dem fra Ungdomscentret som foreslået, lige som vi allerede nu har et godt samarbejde internt mellem afdelingerne på STU Lyngå.
Vi er uforstående overfor, hvorfor vi ikke er blevet præsenteret for ”ønske om en modernisering”, fra hverken forældre, STU-vejledere eller interesseorganisationer, som f.eks. Autismeforeningen.
Vi synes faktisk, at de ”moderniseringer og omlægninger” der bringes i spil allerede er områder, vi udvikler på.

I forhold til forslaget har vi nogle særlige bekymringer på følgende punkter:

Arbejdsmiljøforhold
At omlægningen/moderniseringen er en del af en besparelses-proces med beskæring af 1-2 personale med særlig autisme-faglighed.
Specialiseret viden vil gå tabt, og der er stor risiko for, at processen vil påvirke arbejdsmiljøet negativt og medføre uro og usikkerhed i personalegruppen og dermed påvirke vores sårbare unge med eventuel stress og tab af færdigheder til følge.
En eventuel flytning er en krævende proces, det betyder, der vil gå lang tid før der kan genetableres trygge rammer med den fysisk, mentale og forudsigelige struktur, som de unge med autisme/ADHD er afhængige af for at komme i god udvikling. Vi frygter, at der vil kunne registreres flere volds- og trusselsindberetninger, som følge deraf. Det har vi erfaret fra tidligere, da vi flyttede fysisk fra lokaler på Rundhøj til vores nuværende placering i Skejby og blev en del af den samlede STU Lyngå.
Desuden er der en åbenlys modsætning mellem at gennemføre en besparelsesplan og så udvikle og modernisere STU 4, da man må forvente, at det vil medføre øgede udgifter.

Personaleforhold
STU4 er allerede i gang med at udvikle nye tilbud inden for de nuværende rammer, såsom ”Kunst, håndværk og design”, ”It og etik”, ”Brug af byen og offentlig transport” og ”Drama som læringsform”. Vi har pt. 21 elever indskrevet på STU4, hvor af 1/3 er piger. Der kunne etableres et samarbejde med Ungdomscenteret, hvor vi gør brug af hinandens kompetencer. Vi har forståelse for, at kommunen skal spare og tilpasse. I forhold til den effektiviseringsgevinst, der beskrives i balanceplanen, vil det få store konsekvenser for eleverne og personalet i forhold til den forholdsvis lille besparelse.
Den eventuelle omlægning af STU4 kan få utilsigtet pædagogiske og økonomiske konsekvenser for resten af den tilbageværende STU Lyngå. Udover at der forsvinder en stor del af det pædagogiske personale (ca. 38%) og dermed en værdifuld sparring for personalet på tværs af afdelingerne, så forsvinder der også fleksibilitet i forhold til at dække af for hinanden i forbindelse med diverse fravær: sygdom, uddannelse o. lign. Hvilket bl.a. betyder, at der må påregnes øgede udgifter for de tilbageværende afdelinger på STU Lyngå. Endvidere kan man påregne yderligere udgifter til STU Lyngå når de 2 afdelinger alene skal dække aflønning af pedel, køkkenpersonale, skolesekretær, jobcoach og leder af skolen.
Samarbejdsforhold
I forbindelse med eventuel flytning vil vi miste fælles lokaler med de 2 andre STU-afdelinger på Lyngå: billedkunst, træværksted, hal, biler, og samtidig mister de resterende afdelinger af STU Lyngå fitnessrum, multibane, bo-træningslokaler m.m. Fælles elev-arrangementer som f.eks. fester, idrætsstævner, cafeer, uge sex temadag mm.
Fælles faglig udvikling med STU Lyngå, bl.a. temadage om KRAP som pædagogisk værktøj, udvikling af læringsmetoder og skolefaglig sparring og udvikling med andre lærere og pædagoger.
Vi kan være bekymrede for vores gode tværfaglige lærer/pædagogsamarbejde, hvor vi byder ind med vores forskellige kompetencer i et ligeværdigt samarbejde for at skabe den bedste uddannelse for de unge. Desuden kan man frygte, at vi mister nuværende leder med særlig autismefaglig- viden og supervisions-kompetencer.
Det fremgår af forslaget, at der er et ønske om ”et større fokus på at forberede de unge på at komme i beskæftigelse gennem arbejdspraktikker” noget som vi allerede gør! Vi har et særligt fokus på arbejdsmarkedskendskab og virksomhedsbesøg. STU4 har egen jobcoach, og alle elever tilbydes forskellige former for praktik ud fra deres individuelle forudsætninger. 80% af 3 års eleverne i 2019 var i eksterne praktikker. Vi bruger også interne praktikker, som f.eks. pedelmedhjælper og køkkenmedhjælper. Det er en integreret del af STU’ en at vurdere arbejdsevne og muligheder i samarbejde med den unge ud fra deres individuelle uddannelsesplan


Arbejdsforhold
STU4 er placeret i slidte, men alligevel meget fleksible og funktionelle bygninger i forhold til målgruppen, unge med autisme/ADHD. Bygningen er et tidligere kollegie med mange små rum, hvor de unge har mulighed for at trække sig efter behov. Her har de fleste elever mulighed for at få eget rum med eget bad og toilet, hvilket giver gode muligheder for at øve bo træning.
Der er gode muligheder for, i mindre grupper, at lave undervisning i bl.a. arbejdsmarkedskendskab, medborgerskab, bo-undervisning, sociale færdigheder, it, dansk, matematik, engelsk. Samt de mere praktik-orienterede fag som Værksted og Gartneri, Pedel og Service.
Der er 4 køkkener på STU 4, hvor der øves praktiske færdigheder inden for madlavning og rengøring, i forhold til at flytte hjemmefra, som virkelig er færdigheder, hvor kommunen ville kunne spare penge på sigt, ved at eleverne bliver mere selvstændige.
Der er fælles frokoststue og spillerum, hvor de unge øver sociale kompetencer og indgår i fællesskaber, som f.eks. fredagscafe, hvor der er mulighed for spil og social interaktion i den udstrækning og det tidsrum, de unge magter.
I vores optik findes de ideelle rammer allerede på STU 4. Især muligheden for at de unge har eget rum, som de selv kan indrette, som de vil, nøgent og enkelt med nedrullede gardiner eller pyntet med yndlingsplakater er med til at skabe en tryg og genkendelig base.


Vi er overraskede over, at STU 4 er havnet i balanceplanen.
Der er tale om små økonomiske gevinster med relativt store konsekvenser for både elever og personale.
Vi har svært ved at se at omlægningen kommer eleverne til gavn.
Vi gør desuden opmærksom på at den Særligt Tilrettelagte Ungdomsuddannelse tager udgangspunkt i elevernes egne uddannelsesplaner og ønsker.

Lad STU4 blive hvor den er!
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Jakob Nielsen Mærsk

Indsendt

04/02/2020 08:48

Sagsnummer

HS3535743

Informationer

Startdato
Svarfrist
Emneord
Sociale forhold og beskæftigelse
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H147

Kontakt

Kristian Erland Eskildsen

Fagligt Sekretariat

Sociale Forhold og Beskæftigelse

Telefon: 4185 6716