Gå til hovedindhold
Høring vedrørende Balanceplan 2020 i Sociale Forhold og Beskæftigelse

Høringssvar til Balanceplan 2020 Forslag 13

Høringssvar til Forslag 13.

Forslag 13 understreger selv usikkerheden om besparelsespotentialet, vi tror heller ikke på det:
- huslejen må være den samme på Ungdomscentret som på Lyngåskolen,
- personaleudgifter må være ens, medmindre der arbejdes med skjult reduktion af lærerstaben hvilket betyder at eleverne får færre lærerkræfter til rådighed,
- den nuværende husleje for STU4 er ovenikøbet tæt på en nuludgift, da bygningen står foran en likvidation, hvorved akkumuleringskontoen, hvor den nuværende husleje indsættes på, overgår til Aarhus Kommune.
- Forslag 13 udgør under 1 % af den ønskede besparelse, men forslaget spiller højt spil med en gruppe unge autister, der har brug for forudsigelighed, kendte og konstante omgivelser.
- vi foreslår, at problematikken sættes på dagsordenen i de normale udviklings- og samarbejdsfora så dialogen kan foregå uden Balanceplan 2020. Udvikling og besparelse er ikke en god cocktail.

Manglende dialog med udfører leddet in casu Lyngåskolen
Forvaltningen begrunder blandt andet Forslag 13 med ”… på baggrund af dialog med organisationerne på området, …”. Det er positivt, at forvaltningen er i dialog med relevante organisationer på området. Det er til gengæld ikke positivt og uforståeligt, at forvaltningen ikke bringer organisationernes input videre til institutionerne med henblik på dialog og eventuelt ændret indsats. Det bliver endnu mere uforståeligt for bestyrelsen, når handicaporganisationernes (LEV og Autismeforeningen) to repræsentanter i bestyrelsen ikke har fremført kritik eller ønske om ændringer. Ej heller forældrene til eleverne på STU4 har fremført kritik eller ønske om ændringer.
Arbejdspraktikker og job
I forslag 13 står der blandt andet: ”STU4 skal omlægges og moderniseres… ”, det uddybes med, at der skal være større fokus på arbejdspraktikker for at forbedre jobmulighederne.
STU 4 er allerede meget optaget af at øge og motivere elevernes lyst til at afprøve praktikforløb og derigennem understøtte elevernes interesse og forståelse for jobmuligheder efter STU. STU4 har i undervisningen et særligt fokus på arbejdsmarkedskendskab og virksomhedsbesøg. STU4 har ansat egen jobcoach og har stort fokus på praktik i private og offentlige institutioner.
Ser vi på statistikken, for arbejdspraktikker og udslusning, viser den, at 60 % af de elever der har afsluttet deres STU4 igennem de sidste 6 skoleår er blevet udsluset til erhvervsrettede beskæftigelsestilbud. Det drejer sig om fleks- og skånejob, virksomhedspraktik og ressourceforløb, Øvebaner og Jobstien. Andre fortsætter i et uddannelsesforløb.
I sidste skoleår 2018-19 var det 70% af eleverne på STU4 der blev udsluset til før nævnte, mens 30% fortsatte i §103/§104 tilbud. På STU4 kommer alle elever, der kan det i praktik. 80% af skolens tredjeårselever var sidste år i eksterne praktikker. Skolen arbejder udover eksterne praktikker også med interne praktikker for de elever, der har brug for det, før de er klare til at prøve en ekstern praktik.
For at lette overgangen til ordinær praktik er STU Lyngå, i samarbejde med en privat virksomhed, ved at lægge sidste hånd på en aftale, der vil lette overgangen til praktik ved at lave et miniværksted på skolen, hvor eleverne kan starte deres praktik, før de kommer ud på det egentlige værksted.
Eleverne på STU4 er elever med Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF) og ADHD. De har forskellige funktionsniveauer og flere komorbide vanskeligheder derudover. Set i det lys må ovennævnte praktik- og udslusningsresultater betragtes som udtryk for et målrettet og kompetent arbejde med at forberede de unge på at komme i job, - hvis muligt, og i at øve dem i at indgå i sociale fællesskaber.
Lærende, kreative og sociale fællesskaber
I Forslag 13 står der, at Ungdomscentret arbejder i lærende fællessskaber med kreative processer … som vurderes vil være en styrke for de elever der går på STU4.
Arbejdet med unge med ASF og ADHA kræver en særlig indsigt. STU4 favner en bred gruppe af unge med ASF og ADHD, hvor en stor del af eleverne har brug for skærmning og ro, for at kunne arbejde med deres STU. Andre elever kan umiddelbart deltage i fællesskabet og den planlagte holdundervisning og gennem det sociale fællesskab opleve trivsel og progression i deres uddannelse. Alle elever har dog stor gavn af deres eget rum, hvor de efter behov kan trække sig tilbage, når overskuddet til det sociale er brugt op.
De fysiske rammer og en anerkendende ”low arousel” tilgang i arbejdet med de unge er afgørende for, at eleverne kan indgå i sociale fællesskaber.
Ungemiljøet på Lyngåskolen giver de unge særlige muligheder for at øve og udvikle sociale færdigheder i det omfang det er muligt. I STU’en indgår forløb med drama som læringsform. Målet er at arbejde med de unges personlige og sociale handlemønstre, handlestrategier og klæde dem på til at kunne takle udfordringer, de møder på deres vej. Undervisningen er baseret på viden om æstetiske læreprocesser og kobler national og international forskning om special pædagogik, drama og autisme sammen.
Vi har gode erfaringer med at rumme piger med autisme, der enten har haft skolevægring grundet angst eller som kommer fra andre undervisningstilbud hvor det sociale samspil har virket frustrerende og overvældende. Pt. er 38% af eleverne på STU4 piger.
Tvivlsomme besparelser
Forslag 13 forventer effektiviseringsgevinster i form af færre udgifter til husleje, forbrug og vedligehold. Disse effekter har ikke noget med effektiviseringer at gøre, det er færre udgifter. Der forventes også en personalereduktion på 1-2 personale, da Ungdomscentres personale vil spille en aktiv rolle i uddannelsen.
Vi har brug for at klargøre realiteterne omkring huslejen på STU4. STU4 har til huse i det gamle Lyngå Kollegie og Århus kommune og LEV forhandler i øjeblikket om at få kollegiet i likvidation. På grund af den særlige økonomiske konstruktion indbetales huslejen for STU4 til en konto hvor pengene akkumuleres. Når Lyngå Kollegiet træder i likvidation, vil pengene på den akkumulerende konto tilfalde Århus kommune. Det er altså et nulsumsspil for Århus kommune og dermed ikke nogen reel besparelse.
Vi forventer, at Ungdomscentret får større udgifter, hvis de 20 STU4 elever flyttes. Personalereduktionen er for det første usikker og gennemføres den, vil det blive blandt det overførte pædagogiske personale, hvilket vil forringe uddannelsen.
Er sammensmeltning af et behandlingstilbud til belastede unge med sårbare unge under uddannelse en god idé?
Forslag 13 indebærer, hvis det gennemføres, at STU4 flyttes til Ungdomscentret der er et behandlingstilbud for unge med mange forskelligartede udfordringer fra misbrug, kriminalitet til angst og skolevægring. Vi er bekymrede for, at gruppen af unge på Ungdomscentret og miljøet der vil være en stor udfordring for STU4 eleverne og deres behov for regelmæssighed og faste rammer. Vi er også bekymrede for, om de bygningsmæssige rammer tilfredsstiller STU4-elevernes krav om blandt andet egne studierum. En risiko ved manglende tilsvarende fysiske rammer og personale med indsigt og viden, kan være at flere af unge indskrevet på et STU-tilbud i Ungdomscentret frustreres og udvikler stress.

Vores bekymringer forstærkes af, at Forslag 23 i Balanceplan 2020 taler om personalereduktioner og ændring af tilbud på Ungdomscentret, der medfører besparelser på 3,3 mio. kr. Dette sammenholdt med at Forslag 13 forudsætter, at personalet på Ungdomscentret skal medvirke i uddannelsen på STU4 gør ikke vores bekymringer mindre.
Forslag 13 gør desuden opmærksom på, ”… flytning af elever der er i gang med et forløb i regi af STU4, vil kræve skærpet fokus og træk på medarbejder ressourcer.” En sådan konsekvens af gennemførelsen af Forslag 13 er i modstrid med forventningen om at kunne reducere personalet med 1-2 medarbejdere og vel i bund og grund et oplæg til merarbejde for personalet på Ungdomscentret.
Vi synes det er at spille højt spil med sårbare elevers fremtid. Elever der kræver forudsigelighed i hverdagen. Samtidig gambles der med uddannelsens fremtid for som Forslag 13 fremhæver,”… at det vil tage tid at etablere en ny STU-linje, der er søgning til, hvorfor besparelsespotentialet de første år er behæftet med usikkerhed.”
Vi står altså i en situation, hvor selve besparelsespotentialet er usikkert, samtidig understreger forslaget, at den nye STU-linje skal udvikles og rekrutteringsgrundlaget og dermed økonomien er usikker. Det hænger jo ikke sammen!
Besparelser og endnu en ændring af organisationen
Vi har brug for at fremhæve, at efter organisationsændringen 1.august 2019 og flytningen af Lyngåskolen til Unge Job Uddannelse (UJU), har skolen endnu ikke fået afklaret sin driftsøkonomi og dermed ikke kunnet udvikle undervisningstilbuddene og drage nytte af den nye organisering. Vi er faktisk blevet bedt om ”at sidde på hænderne” indtil økonomien var på plads.
Desuden blev der, i forbindelsen med den nye organisering af MSB i 2019 og flytningen af Lyngåskolen fra Voksen Handicap til UJU, fra personalet og ledelsens side gjort opmærksom på vigtigheden af og ønsket om, at Lyngåskolen forblev en enhed og at afdelingerne ikke blev splittet op. Argumentet var og er, at det er vigtigt at sikre synergien og bevare det faglige sparringsfællesskab, som personalet har på tværs af teams og afdelinger. Ved en flytning af STU4, vil hele skolen miste et specialpædagogisk sparringsrum og eleverne mærker konsekvenserne heraf.

På vegne af Lyngåskolens bestyrelse

Søren Andersen, formand
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Søren Andersen

Indsendt

05/02/2020 14:53

Sagsnummer

HS9632251

Informationer

Startdato
Svarfrist
Emneord
Sociale forhold og beskæftigelse
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H147

Kontakt

Kristian Erland Eskildsen

Fagligt Sekretariat

Sociale Forhold og Beskæftigelse

Telefon: 4185 6716