Gå til hovedindhold

Høringssvar

Klimavenlige og bæredygtige måltider i Aarhus Kommune

Projekt om at reducere klimaaftrykkket og øge bæredygtigheden af måltider i Aarhus Kommune

I forbindelse med Århus Kommunes mål, om at reducere klimaaftrykket og øge bæredygtigheden af måltider i Århus Kommune, vil vi som kosteneansvarlige gerne bidrage med vores kommentarer.
Vi er meget åbne overfor et spændende og nytænkende projekt, om klimaaftryk og bæredygtighed og er sikker på, vi kan få et godt samarbejde op at stå imellem de udøvende køkkenfolk, Aarhus kommune mv.

Vi ser følgende positive fordele ved projektet:
Et bedre samarbejde mellem kommunen, ledelsen, bestyrelsen, forældre, og enekostansvarlige.
Nye faglige vinkler, som vi kan dygtiggøre os med i hverdagen
Som køkkenfolk, er der ofte ikke afsat økonomi af til kurser og efteruddannelse, men vi er begejstrede over,at der endelig bliver afsat penge af til køkkenfolket med dette projekt. Derfor har vi lyst til, at der er kvalitet og faglighed/viden i projektet - dvs. der skal være sat tid og ressourcer af til, at vi kan gå i dybden med det med vores faglige stolthed. Hvis ikke tiden afsættes til projektet, er der andre nuværende opgaver, som ikke kan løses af andre vikarer i køkkenet i opstartsfasen af projektet? Det er vigtigt at udvikle samarbejdet med det øvrige personale, så der opnås fælles forståelse. Det kunne være en række fælles kursusdag a la ”Faglig fyrtårn”(projekt i Århus Kommune). Det vil gøre at vi ikke står alene og kan styrke fællesskabsånden i Dagtilbuddet. Det vil være oplagt at implementere netværksgrupper, hvor der afsættes tid til møder 3-4 gange pr. år, således vi kan opnå faglig sparring og inspiration og dermed styrke hinanden.
Det er vigtigt med et gennemskueligt materiale, der er nemt at forstå, som også forældre kan få med hjem, så vi alle snakker samme sprog.
I køkkenerne er vi eneansvarlige og derfor er det nødvendigt med nogle der kan afløse/aflaste, når vi dygtiggøre os.
En ide kan f.eks. være at der via indkøbsaftalen kan bestilles råvarer til et helt måltid til f.eks. til 100 børn til Max 7,50 kr. /barn (måltidskasse). Dette vil gøre at køkkenpersonalet undgår spild, når der afholdes ferie og andet personale let kan tilgå måltidet. Det kan være svært at få ufaglært personale til at løfte hele køkkenprocessen ved ferie. Vikaren skal også stå for at have maden færdig til tiden, tage imod varer/pakker, stå for hygiejne og egenkontrol og det er en stor opgave at rumme. Ferie kan derfor være krævende for planlægningen og ofte er der meget oprydning efter en vikar har været i køkkenet. Derfor kan sådanne ”måltidskasser” lette opgaven under ferie, sygdom og kursus mv.
Eller der kunne arrangeres et vikarkorps i kommunen, der kan træde til ved køkkenpersonalets kursusdage og netværksmøder.
Ved den nuværende indkøbsaftale med AB Catering, Clausen, BKI fungerer det godt med en god stabilitet, varer lige til døren, god temperatur og kvalitet.
Et ønske scenarie kunne være mere lokalt og kortrejst mad.
Den nye indkøbsaftale skal indebære, at vi ikke skal købe frisk fisk særskilt (nu Clausens fisk) - hvor De kører særskilt ud til alle køkkener, - der kan spares meget i brændstof ved at samle indkøb med frisk fisk ved cateringfirmaet. Nu kan vi købe frisk fisk ved Havnens Fiskehus igennem AB, men det må vi ikke, da frisk fisk ikke er med i aftalen med AB. Her tænkes i besparelse i kørsel fra leverandør, der også vil gøre det nemmere for os, i forhold til udførelse af økologi regnskab, og bestilling samme sted.
Der er mangel på udannede køkkenfolk og ved at lave projektet mere levende, synligt og at opgaven der udstikkes, er grundig gennemtænkt og energiskabende, kan det få flere til at ville arbejde i vores køkkener i Århus Kommune. Det vil skabe attraktive arbejdspladser på institutionsområdet.
Den effekt I gerne vil opnå med måltidet, er allerede i de flest daginstitutioner implementeret, da vi gør et kæmpe stykke arbejde for, at lave et varieret og sundt måltid efter anbefalingerne. Samtidigt med, at vi har minimum madspild, da vi har været i en miljøvenlig proces i mange år. Vi vil altid have et naturligt madspild, da vi præsenterer børnene for nye og spændende råvarer i en læringsproces, der fremmer madmodet. Vi præsenterer dem også for nye trends, men vi har altid miljøvenlige tanker med os trods omkostningen.
Der skulle være en rådgivnings person til rådighed som kunne vurdere ens køkken omkring en mulig drift besparelse.

Vi ser følgende udfordringer ved projektet:
Det tilsendte materiale omkring klimavenlige og bæredygtige måltider i Århus virker rodet, og ikke ret direkte, der mangler en rød tråd.
Tid til at implementere de nye gode og spændende tiltage. Samt at vi i køkkenerne kan gå fra madproduktionen, til at dygtiggøre os (ansættelse af flyver/vikar eller vikarkorps i køkkenet) så institutionen ikke lider tab under vores dygtiggørelse og faglig viden.
Ved levering fra AB Catering skiftes de bestilte økologiske varer ud med konventionelle, trods de økologiske varer er på deres vareliste. Det går ud over køkkenets økologi procent!
Der skal tænkes mere lokalt, når der skal forhandles ny indkøbsaftale, hvor det er muligt i sæson (desuden bliver skattekronerne i kommunen). Derudover bør der tænkes /beskrives i hvordan det bliver fragtet, pakket m.m. , det må stå klart ved bestilling af varer. Vi begrænses nu i vores valg af varer i en meget fastlåst indkøbsaftale, hvor der ikke gives mulighed for råderum til egen beslutning af varer. Desuden er nogle aftale varer i for dårlig kvalitet. Og bestemt ikke tænkt klimavenlige.
Det kan være svært at forholde sig til klimaaftryk, da det er stort og komplekst. Som køkkenfolk vil vi gerne have at det bliver håndgribeligt og til at anvende i vores hverdag. Der snakkes ækvivalenter, måske alle ikke ved hvad det er ?!
Det kan være svært at spare på vand, da alt skal skylles rent inden det kommer ind i opvaskemaskinen.
Ved den nuværende indkøbsaftale med AB Catering, Clausen, BKI fungerer det ikke hensigtsmæssigt nu da det skal køre igennem True Traide(bestillingsprogram), der gør, at det bliver besværliggjort. F.eks. hvis vi kommer på en lys ide og en tilføjelse til ordren og har ansendt ordre, er det forfra og vi bruger ekstra ressourcer på at genoptage bestillingen og vores arbejde, ind i mellem madlavningen – vi skal ligge alt fra os for at bestille hver gang da der ikke kan tilføjes til den bestilling, der er oprettet. Vi bruger meget tid på varebestilling igennem True Traide og det er ofte en ”stressende faktor” , at skulle bestille varer, da vi skal have fat i True Traide mange gange , da det er forfra hver gang. Vareudvalget er begrænset- f.eks. hvis vi har været på fødevaremesse og er blevet præsenteret for flere nye og spændende økologiske varer, så er de ikke tilgængelige i AB´s sortiment. Det er en lang proces at få nye varer oprettet i systemet.
Den effekt, som man gerne vil opnå med måltidet, er allerede i de flest daginstitutioner implementeret, da vi gør et kæmpe stykke arbejde for at lave et varieret og sundt måltid efter anbefalingerne. Samtidigt med at vi har minimum madspild, da vi har været i en miljøvenlig proces i mange år.
Vi mangler i den grad vidensdeling og netværk i køkkenerne i Aarhus Kommune, da vi er alene i køkkenet. Det kan helt sikkert fremmes ved dette projekt.
Projektet slås stort op, men IKKE til køkkenfolket, der skal LØFTE opgaverne i det daglige. Der må sørges for at gøre det spiseligt, så det er lettilgængeligt for de enekostansvarlige, så vi ikke vælter af pinden, men så vi begejstres og løfter opgaven sammen! Det giver blod på tanden til at få målene i hus.
Køkkenpersonalet er forholdsvis tidspresset i forvejen med opgaver og ikke de højst lønnede, så det vil være på sin plads at blive tilgodeset med lønkompensation, så der vises, at vi prissættes for at løfte opgaven og Århus Kommune kan gå foran med klimavenlige og bæredygtige måltider.
I forhold til affaldssortering, så kan det være en stor udfordring at få tid til det indenfor arbejdstiden, da det kræver ekstra ressourcer mv. så der må afsættes mere tid ?! Plads til affald containere og beholdere har vi i de fleste dagtilbud heller ikke plads til pt. – hvad tænker I der i forhold til. tid og plads?
Angående affaldssortering er vi underlagt, hvornår kommunen beslutter igangsætning, og i hvilke områder det startes op. Vi er ret villige til det, men har ikke fået affaldsspande endnu.
Madspild for kaffegrums og firmafrugt vil blive svært at håndtere, da det ikke altid forefindes i køkkenet men personalestuen.
Hvordan opnås målene og hvornår ved vi at vi er kommet godt i mål?

Som økonoma kan der være andre udfordringer da man ofte har en ansat under sig. Det kan være:
Der tages her udgangspunkt i en økonoma med 2 ansatte som er tovholder for naboinstitutionen, hvor der også er 2 ansatte. Her vil det være relevant at den ene skal med på kurserne.
Økonomaen bliver udfordret i, at hun også skal videreformidle alt den information, til sine ansatte, som også er sproglige udfordret. Og her går mange timer til afspadsering.
Det er vigtigt at alle ledere (vi har 4 i vores institution) også skal have god information, om hvad vi skal i gang med således, at der er samarbejde mellem husene og i køkkenet. Et godt oplæg, hvor der bliver fortalt hvorfor vi nu skal gøre det her og til hvilket formål
Det er vigtigt at kommunen opretter et vikarkorps således vi kan få en vikar ind for de timer, hvor vi ikke er her.
En udfordring kan være at den tværmagistratslige styregruppe mangler køkkenfagligt personale.
Netværksgrupper skal oprettes, hvor der er plads til at møder afholdes 3-4 gange pr. år, således vi kan få den faglige sparring og inspiration.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

4 køkkendamer (3 enekostansvarlige og 1 økonoma) i institutioner i Århus Kommune

Indsendt

24/08/2020 08:23

Sagsnummer

HS0563092

Informationer

Startdato
Svarfrist
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H186

Kontakt

Projektleder Bente Kramer Møller

Indkøb og Udbud

bkmo@aarhus.dk