Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg - Willemoesgade karréen

Debatoplæg - Willemoesgade karréen

Jeg har med interesse læst om udvikling af karréen Willemoesgade, Otte Ruds Gade, Aldersrovej og Niels Juels Gade. Jeg er selv for nylig indflyttet i en almen bolig i lokalplan 1041, og jeg vil inddrage nogle af erfaringerne herfra i min besvarelse.

Der efterspørges idéer til forbedring af miljø og klima. Nudging er en anerkendt og effektiv metode til at få mennesker til at træffe fornuftige valg, som eksempelvis at vælge cyklen frem for bilen. Man kan sikre, at der til hver opgang findes et tilstrækkeligt antal meget let tilgængelige cykelparkeringspladser i kælderen. Det skal være nemt at komme til sin cykel, og det skal være nemt og hurtigt at komme ud i trafikken. I lokalplan 1041 har man gjort den manøvre maximalt besværlig. Jeg er en midaldrende kvinde med efterhånden en del skavanker, men jeg nægter at købe en bil. Til gengæld ejer jeg en el-cykel, som har kostet 25.000 kr. Den vil jeg ikke parkere udendørs, så jeg vælger en af de underjordiske pladser, der imidlertid ligger i den stik modsatte ende. Når jeg skal ud på tur, så skal jeg først have min trækvogn med i elevatoren ned i kælderen, gennem en tung dør, gå ca. 75 meter, og så ind ad to tunge døre. Cyklen trækkes ud af stativet, rigges til med batteri og cykeltasker. Trækvognen ind på cykelparkeringpladsen, låse fast med kæde, så har jeg på lusket vis reserveret min plads. Så skal cyklen tumles ud gennem to tunge døre, porten skal åbnes og jeg kan trække cyklen op ad rampen til Trøjborgvej. Det er en manøvre, der tager 8-10 minutter og som river i min gigtplagede krop.

I lokalplan 1041 har man vist nok kalkuleret med to cykelparkeringspladser pr. bolig. Cykelstativerne er opført i to etager, men kun mennesker med supermandskræfter og unaturligt lange arme, kan bakse en almindelig cykel op på de øverste stativer. Resultatet er, at de øverste stativer stort set ikke bliver brugt. Stativerne er endvidere konstrueret, så cykelstyrene rager ind i hinanden, altså alt for tætte. Der er slet ikke tænkt på alternative cykler. Jeg har set en tandem og ladcykler, som er velegnede til at transportere børn og varer. Disse cykler er der slet ikke tiltænkt plads. Det kan gøres meget bedre i den nye lokalplan.

Hvor det er en daglig udfordring for cyklister at finde en cykelparkeringsplads i lokalplan 1041, så er det helt anderledes med bilparkering. Vi har en kæmpestor parkeringskælder, som næsten ligger gabende tom. Man kan åbenbart ikke udleje parkeringspladser for 500 kr. pr. måned ca. 100 meter fra det nye lokalplansområde. Man kan derfor undre sig over hvilke overvejelser der ligger bag ønsket om at opføre endnu en parkeringskælder på Trøjborg.

Lokalplan 1041 rummer 16 almene familieboliger og ca. 160 dyre private udlejningsboliger fordelt på 1-værelses og delevenlige 2-værelses. De almene beboerne er vel fordelt på unge, midaldrende og ældre, og det har allerede vist sig som en velfungerende afdeling uden nævneværdige problemer. De private udlejningsboliger tiltrækker unge studerende. Jeg vil gætte på at aldersgennemsnittet ligger på max. 25 år. De unge mennesker har en anden livsrytme end os gamle. De holder mange fester. Ca. 20 er det blevet til hen over sommeren. De indtager gårdrummet som var det en festsal, og så tænker de ellers ikke over, at andre mennesker kan have andre behov, end dem selv. Jeg har ofte i den forbindelse overvejet, om jeg traf den rigtige beslutning, da jeg underskrev lejekontrakten.

Ved udvikling af den nye lokalplan bør man overveje beboersammensætningen meget nøje. Vil man skræmme os gamle (der har betalt skat til kommunen i årtier) uden for byporten, så skal man bare gentage lokalplan 1041. Man kunne alternativt sikre en mere blandet beboersammensætning ved at lave væsentligt flere billige familieboliger, eller ganske enkelt lave en oase for os seniorer. Det ville nemlig være lækkert med en grøn oase, hvor man kan sidde og sludre med de andre gamle over en kop kaffe.

Med hensyn til adgang til gårdarealet, så bør man sikre, at der er tilgængelighed, men gårdrummet bør ikke være en smutvej for Trøjborgs øvrige beboere. Det vil skabe uro og utryghed, og det sædvanlige og velkendte problem med cigaretskodder og andet affald, som tabes ud af hænderne.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Louise Sørensen

Indsendt

25/08/2020 17:14

Sagsnummer

HS8940370

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Midtbyen
Hørings-id

H187

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00