Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg - Willemoesgade karréen

Beskytte og indpasse det nye projekt til Trøjborgs omgivelser.

Jeg ser positivt på udviklingen på Trøjborg, og at man i følgende planlægning har fokus på bevaring af eksisterende bygninger på grunden. Jeg har dog flere forslag og ønsker til en kommende planlægning for at beskytte og indpasse det nye projekt til Trøjborgs omgivelser.

Facader:
Alle facader skal være af mursten (tegl) i traditionelle gule eller røde blødstrøgne sten, som det er kendetegnet for det meste byggeri på Trøjborg. Facaderne bør have spil/ og let variation i sig, ala reces, gessimsbånd og lignende. Det er vigtigt det ikke er meget, da det skal havde et roligt og ensartet udtryk. Mursten må ikke blive for grå-/grøn-/gulig, som man ser på de nye lejligheder oven på Trøjborg Centret. Facader skal fremstå varme og med enkel variation. Andre farvede mursten end røde og gule bør ikke være tilladt. Udnyt farver fra eksisterende byggeri, men gerne med adskillelse af bygningsvolumener, for at nedbryde skalaen. Hvis der skal benyttes andre materialer, skal det være materialer der patinerer flot, ala kobberdelene på de eksisterende bygninger i den sydlige ende.

Generelt er jeg bekymret for tilbygningen ovenpå den eksisterende hvide bygning mod syd, da denne hverken er nedskalleret, bearbejdet i tagfladen eller lignende. Jeg er bekymret for at dette byggeri vil skille sig ud, og byggeriet bør føres tilbage til sin originale stand med et industrielt udseende med rød tegl. Byggeriet bør transformeres så de ny hvide plader fjernes og byggeriet indpasses bedre i området end det er i dag, mere i ”Trøjborg stil”.

Tage:
Der bør kun gives mulighed for at bygge med sadeltage, for at tilpasse byggeriet til dens kontekst. Gerne en kombination af disse på de forskellige bygninger. Der må således ikke bygges med fladt tag, da det ikke passer til områdets karakter, og visuelt virker højden mindre med saddeltag, da men får en blødere overgang/fornemmelse af højden.

Altaner:
Altaner skal passe til og have en sammenhæng med bygningernes facade og udryk. Så man får en oplevelse af at altanerne er en integreret/halvintegreret del af byggeriet, og ikke noget der bare er påsat bygningen som en visuel tung og dominerede klods. Man bør have en bestemmelse om at rækværk, balustre og gelænder, er sorte eller lignede, så de fremstår varmere og med et æstetisk `ældre` udtryk, end i galvaniseret-stål, der visuelt er mere kolde og ofte virker som en adskilt del af byggeriets arkitektur.

Man bør også stille krav om alternes størrelse, da de visuelt er en stor del af byggeriet og dominere bygnings samlede udtryk i meget høj grad. Der er en tendens til at der bliver tilladt enorme altaner der kan huse 8-12 siddende gæster, hvilket synes være ødelæggende for byggeriers udtryk.

Kviste:
Der bør bygges kviste i alle taglejligheder så de fremstår med et harmonisk og gammeldags udtryk, og giver byggeriet `sjæl`, varme så byggeriet fremstår i en rar menneskelig skala. Kviste skal være opdelte enkelte kviste og ikke store og sammenhængende, da det vil virke fjernt i området og sløre for sadeltagets udtryk. Elevatortårne og teknik skal integreres i arkitekturen, og ikke være påklistrede fremmede elementer.

Højde:
Jeg er meget bekymret for byggeri i op til 6 etager mod det eksisterende byggeri. Der bør maksimalt tillades byggeri i op til 4 etager. Der bør laves snit/visualiseringer og lignende der viser byggeriets forhold til de eksisterende villaer på Aldersrovej, da der virker til at være et meget stort spring i skala, hvis 6 etager tillades.

Der bør ligeledes fremvises skyggediagrammer og tages stilling til om forholdet mellem gamle villaer i to etager og et nybyggeri i 6 etager virkelig er en god løsning. Det mener jeg bestemt ikke det er. Det er generelt problematisk at vedhæftede tegningsmateriale ikke viser sammenhængen med de eksisterende omgivelser.

Udadvendte funktioner:
Det er positivt at der indtænkes udadvendte funktioner som butikker og lignende, og det bør være et krav i lokalplanen, at der skal være en vis mængde udadvendte funktioner. Jeg forslår desuden at de udadvendte funktioner spredes ud, så det ikke kun er samlet et sted ved Otto Rudes Gade i karréen.
Pladsen på hjørnet mellem Willemoesgade og Otto Rudes Gade bør bearbejdes og udnyttes bedre end i dag, da den har stort potentiale.

Bæredygtighed
For at indpasse sig og respektere de bevaringsværdige bygninger i tegl, bør de omkringliggende bygninger være i genbrugstegl eller håndstrøgne tegl eller lignende, med et ”patineret” udtryk, så det nye byggeri ikke ”skriger” og forsøger at tage fokus fra de rolige omgivelser.
Bevaring af træer og ny beplantning, er også bæredygtighed, det er ikke kun byggeri og materialer.

Almene boliger/ beboersammensætning:
Jeg mener det er vigtigt at omkring 20% af boligerne bliver almene, for at sikre at Trøjborg forsat bliver en bydel, hvor folk med lavere indkomster også har råd til at bo. De almene boliger bør placeres på Otto Rudes Gade eller Willemoesgade, så de almene boliger bliver spredt mere geografisk rundt på Trøjborg og ikke ligger for tæt op ad hinanden. Der er er i dag almene boliger på Aldersrovej 13-17 og 19A og på Trøjborgvej 58-66 og 74A. Man bør også se på om det er muligt at blande private og almene boliger i samme bygninger/opgange.

Trøjborg er kendt for at havde en meget stor andel unge beboer under 35 år og mange `mindre` lejligheder. En stor andel af det nye byggeri bør således være større familieegnede boliger, for at tiltrække børnefamilier. En idé kunne også være at bygge en form for senior-bofællesskab.

Træer/begrønning:
Da alle de eksisterende træer/parken inden for området fjernes, er det vigtigt at der plantes nye træer mod Aldersrovej, men vi er bekymret for at der ikke er plads eller penge til dette, da det er uden for ”planområdet”. De eksisterende træer i Otto Rudes Gade ønskes bevares.

Byblomster, bede og lignende bør i høj grad indtænkes imod gadeplan. Hvis det er muligt, vil det også være positivt at indarbejde begrønning af facader, som det allerede ses i området i dag.

Trafik/parkering:
Nedkørsel til p-kælder bør være på Aldersrovej, for størst mulig trafiksikkerhed og for at bevare eksisterende træer i Otto Rudes Gade, da oversigtsforhold for udkørsel umiddelbart vil gøre det nødvendigt at fjerne træerne.
Der bør tænkes i trafiksikkerhed omkring krydset ved Aldersrovej og Otto Rudes Vej, da dette er et hektisk knudepunkt i dag, og forværres med øget bebyggelse.

Det er fint med en stiadgang ved det eksisterende byggeri mod nordøst. Men den eksisterende mur/port har en høj arkitektonisk og håndværksmæssig kvalitet, og bør bevares hvis det kan lade sig gøre. Se vedhæftede billede.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Emil Vindblæs

Indsendt

26/08/2020 23:48

Sagsnummer

HS1461918

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Midtbyen
Hørings-id

H187

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00