Onlineprojektmaterialet indikerer, at projektets vision er "... at skabe et bilfrit Bane-kvarter ... en bæredygtig verden ... en fantastisk international indgang til byen med naturlig ventilation", som skal roses. Men projektet opfylder ikke disse ambitioner af en række grunde.
Udviklingen giver 700+ parkeringspladser. Dette kan ikke beskrives som en 'bilfri' udvikling. Parkeringsdækket bør fjernes fra projektet for at retfærdiggøre udtrykket bilfri. En beskeden mængde serviceparkering kunne leveres. Dataene fra trafikmodellen (fra NIRAS VVM ansøgning) er unøjagtige og afspejler ikke virkningen af denne udvikling. Især stemmer de modellerede daglige trafiktal i figur 4 ikke med de faktiske trafiktal, der udføres af Aarhus Kommune. Som sådan kan trafikpåvirkningen ikke bekræftes. Det er uklart, hvor meget cykelparkering der vil blive leveret, og om dette vil eliminere al cykelparkering omkring dette område.
Materialet giver ingen indikation af, hvordan projektet vil blive integreret med Aarhus H, som kræver betydelig forbedring for at gøre togstationen til en 'fantastisk international gateway til byen'. I stedet dækker projektet over platforme, der gør interiøret mørkere, end det allerede er. Der er ingen indikation af naturligt lys / ventilation til platformene. Følelsen af ankomst med tog i øjeblikket er dårlig - mørk og forvirrende uden retningsfølelse og med begrænset fodgængerplads. Dette forslag vil gøre stationen endnu mere attraktiv. Århus fortjener en ikonisk station i verdensklasse, men denne udvikling gør det modsatte. Muligheden for at bringe jernbane, letbane og bus sammen synes at være gået tabt.
Udviklingen skaber ikke et 'Bane quarter', der er et unikt sted. Det er en standardudvikling, der kan implementeres hvor som helst. Aarhus Kommune bør rose sig for at etablere nogle unikke kvarterer med ikonisk arkitektur som Aarhus Ø. Hvad gør denne udvikling unik for dette område?
Udviklingen vil sandsynligvis generere yderligere fodgængerbevægelser langs og over Fredericks Bro, MP Bruuns Bro og Banegårdsgade, som ikke er fodgængervenlige med begrænset plads. Crossing faciliteter er begrænsede (fxs i Bruuns Galleri).
Endelig vil udviklingen kræve betydeligt byggemateriale - især stål og beton, som ikke er bæredygtige eller sandsynligvis imødekommer Kommunes ønske om at være klimaneutral. Omfanget af udviklingen vil kræve betydelig stabling, som vil være vanskelig at opnå, mens man opretholder en levende jernbane. Fjernelse af parkeringsdækket og åbning af stationen reducerer materialeforbruget.
Projektet er ikke unikt, bæredygtigt eller bilfrit og gør intet for at skabe en international gateway til Aarhus. Som sådan bør det nuværende forslag ikke støttes, medmindre der sker en betydelig forbedring af kvaliteten og overholdelsen af visionerklæringen.