Vision banegraven får fuld opbakning, men der findes et alternativ
Visionen for Banekvarteret nyder fuld opbakning herfra. Præmissen herfor er dog, at man ønsker at fastholde en hovedbanegård på nuværende placering. En alternativ model er kort beskrevet til sidst i dette høringssvar.
Et par bemærkninger vedrørende visionen. Der bør gøres følgende tiltag irt. infrastruktur:
- Udvidelse af værkmestergade bestående af: forbindelse helt ud til motorvejen; dobbeltsporet i begge retninger t.o.m. Bruuns galleri; rampe til Frederiks Allé.
- Etablering af supercykelsti parallelt med værkmestergade, der forbinder området fra Sydhavnen (hvor mange arbejdsplader er på vej) til stierne omkring Brabrand.
Alternativ model:
En anden model kunne være, at flytte hovedbanegården ud vest for Langenæs og dermed slippe for den "blindtarm" som Aarhus H pt. udgør. Fra den ny hovedbanegård skulle der naturligvis være meget hyppige forbindelser til Aarhus C, en supercykelsti og en udvidelse af værkmestergade, som beskrevet ovenfor. I denne ide er også indtænkt den fremtidige flytning af DSB værkstederne. Det vil frigøre et stort areal der pt. består af togskinner. Foruden at give plads til mere beboelse og parkeringsmuligheder, vil det også reducere anlægsomkostninger betragteligt, da der ikke skal anlægges et dæk med stor spændvidde henover banegraven. Det øger rentabiliteten, og kan dermed reduceres behovet for en stor fortætning tilsvarende.