Aarhus, september 2020
Jeg er indehaver af forretningen Marianne Røgild, Jægergårdsgade 55, 8000 Aarhus C. Jeg har ejet
lokalet forretningen drives fra siden 2002.
Det er med stor bekymring jeg ser projektet om bebyggelse af Banegraven som forelagt.
Gennem flere omgange har hele Jægergårdsgade været gravet op, senest for at lægge fibernet i
jorden. Hver gang får vi at vide at NU er det slut med yderligere vejarbejde, anlægsarbejde m.v.
Et kæmpeprojekt som Banegraven kan ikke undgå at påvirke os forretningsdrivende i
Jægergårdsgade endnu en gang. De store maskiner skal jo komme ind til området et eller andet
sted fra. Og al erfaring viser at de små sidegader til Jægergårdsgade bliver brugt som opbevaring
af maskiner og materialer samt adgangsveje til Halls sti. Jeg ser ikke nogen indikationer af at dette
kan løses på andre måder i projektet.
Bebyggelse af Banegraven er at bygge en hel by oppe i luften, der skal et enormt funderings- og
piloteringsarbejde til. Alene støjgenerne fra dette arbejde bliver voldsomt generende for beboere
og forretningsdrivende i hele området. Desuden viser al erfaring at den slags projekter altid bliver
væsentlig dyrere og varer længere tid end planlagt.
Det er sådan set meget prisværdigt at I gerne vil bygge en bilfri by. Men som jeg ser det, vil en
bebyggelse af en af de dyreste byggegrunde i Aarhus og oven i købet et byggeri svævende i luften
bliver meget dyrere end et normalt byggeri. Hvem har råd til at købe en lejlighed dér, kun folk med
penge. Folk med penge har ofte biler, se blot på de tiltagende problemer med infrastrukturen på
Aarhus Ø. Hvor skal de bilen være, hvis hele Banegraven skal være bilfri? Ja - der er kun resten af
Aarhus til at parkere dem i.
Frederiksbjerg-kvarteret er i forvejen voldsomt belastet af parkerede biler døgnet rundt. Det
handler jo ikke kun om beboernes biler, selvom man satser på at netop beboerne INGEN biler skal
have, så vil der være masser af andre biler, der skal servicere området, besøgende til beboerne
o.s.v. Og hvis hele Banegraven skal være bilfri, så kan de biler altså kun smides i de omkring
liggende områder – primært Frederiksbjerg.
Hele det centrale Aarhus er efterhånden plastret helt til med boliger, det bliver mere og mere tæt,
og infrastrukturen følger slet ikke med. Desuden er der meget få åndehuller og grønne arealer
tilbage. Det er fint nok at få løst problemet med de mange cykler, der konstant er smidt i området
ved banegården, ved at overdække noget af banearealet, men ud over det vil det give så meget
mere mening at lave grønne arealer og muligheder for rekreation. Der er meget få åndehuller i
området.