Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg - Overdækning og nyt bykvarter over banegraven

Overdækning af Banegraven

HØRINGSSVAR

Forslaget om at overdække og bebygge banegraven er på flere måder et rigtigt dårligt forslag.
Fortætningen af Århus midtby har i forvejen nået et klaustrofobisk niveau, og der er trængsel overalt.
Hver et sted, hvor der er et (ånde)hul i byen, bliver der bygget, og der bliver bygget højt.
Vi ved fra mange forsøg og undersøgelser, at jo flere individer man presser sammen må mindre og mindre plads jo højere bliver individernes stressniveau.

Stress giver fysisk og psykisk ubalance og højner risikoen for sygdomme. Stress højner også risikoen for aggressioner, og vi ser i disse år at vejvrede bliver mere og mere udbredt. Der er ikke plads nok på vejene – og heller ikke på fortovene og cykelstierne.
Ved at bygge endnu flere boliger i centrum, vil trafikhelvedet kun blive værre.

Det skal være en grøn og bæredygtig bydel uden biler, siges der. Imidlertid er der så vidt, jeg har forstået, planer om 700 parkeringspladser på dækket under bebyggelsen. Forestiller man sig, at de biler bliver stående der?
Jeg tænker, de kommer ud at køre og forøger trafikken, og det i centrum hvor den kollektive trafik er lige udenfor døren – bybusser, regionale busser, tog og letbane.
Hvor er det grønne og bæredygtige?
For kort tid siden rev man mange blokke ned i Gellerup, fordi der var for tæt, og det gav problemer. Nu har man bygget lige så tæt på Århus Ø, i Ceresbyen og ved Godsbanen.
Og nu vil man så også overdække banegraven.
Stadsarkitektens bruger betegnelsen 'et åbent sår' om banegraven. Nej, det er ikke et åbent sår, det er et sted med udsigt ud over banelegemet og en markering af, hvor midtbyen afløses af Frederiksbjerg.
Hvis banegraven overdækkes med den tæthed, der her er tale om, får vi (endnu) et sted, hvor
solen kan ikke nå ned, og blikket ikke kan ikke vandre men bliver standset ved en mur.

Jeg synes ikke, Århus skal være Den gamle By, men vi skal bygge i respekt for byens historie og passe på byens særpræg.
Der er i forvejen sket uoprettelig skade på byen med bebyggelsen ved Havnefronten, hvor Bestseller ligger og spærrer for udsigten til vandet. Med Ceresbryggeriet, hvor rester af den gamle bygning står som en kulisse udenpå et alt for tæt nybyggeri, med Comwell der rager op som en klods og skæmmer bybilledet. Der er gang i fortætningen ved Sydhavnen, Nørreport, Kongsvang, Sølystgade, Trøjborg og Risskov.
Lad os passe på resten af vores by og ikke prøve at lave den om til et Mini-Manhattan.









HØRINGSSVAR

Forslaget om at overdække og bebygge banegraven er på flere måder et kortsigtet forslag.
Fortætningen af Århus midtby har i forvejen nået et klaustrofobisk niveau, og der er trængsel overalt.
Hver et sted, hvor der er et (ånde)hul i byen, bliver der bygget, og der bliver bygget højt.
Vi ved fra mange forsøg og undersøgelser, at jo flere individer man presser sammen må mindre og mindre plads jo højere bliver individernes stressniveau.

Stress giver fysisk og psykisk ubalance og højner risikoen for sygdomme. Stress højner også risikoen for aggressioner, og vi ser i disse år at vejvrede bliver mere og mere udbredt. Der er ikke plads nok på vejene – og heller ikke på fortovene og cykelstierne.
Ved at bygge endnu flere boliger i centrum, vil trafikhelvedet kun blive værre.

Det skal være en grøn og bæredygtig bydel uden biler, siges der. Imidlertid er der så vidt, jeg har forstået, planer om 700 parkeringspladser på dækket under bebyggelsen. Forestiller man sig, at de biler bliver stående der?
Jeg tænker, de kommer ud at køre og forøger trafikken, og det i centrum hvor den kollektive trafik er lige udenfor døren – bybusser, regionale busser, tog og letbane.
Hvor er det grønne og bæredygtige?
For kort tid siden rev man mange blokke ned i Gellerup, fordi der var for tæt, og det gav problemer. Nu har man bygget lige så tæt på Århus Ø, i Ceresbyen og ved Godsbanen.
Og nu vil man så også overdække banegraven.
Stadsarkitektens bruger betegnelsen 'et åbent sår' om banegraven. Nej, det er ikke et åbent sår, det er et sted med udsigt ud over banelegemet og en markering af, hvor midtbyen afløses af Frederiksbjerg.
Hvis banegraven overdækkes med den tæthed, der her er tale om, får vi (endnu) et sted, hvor
solen ikke kan nå ned, og blikket ikke kan ikke vandre men bliver standset ved en mur.

Jeg synes ikke, Århus skal være Den gamle By, men vi skal bygge i respekt for byens historie og passe på byens særpræg.
Der er i forvejen sket uoprettelig skade på byen med bebyggelsen ved Havnefronten, hvor Bestseller ligger og spærrer for udsigten til vandet. Med Ceresbryggeriet, hvor rester af den gamle bygning står som en kulisse udenpå et alt for tæt nybyggeri, med Comwell der rager op som en klods og skæmmer bybilledet. Der er gang i fortætningen ved Sydhavnen, Nørreport, Kongsvang, Sølystgade, Trøjborg og Risskov.
Lad os passe på resten af vores by og ikke prøve at lave den om til et Mini-Manhattan.









HØRINGSSVAR

Forslaget om at overdække og bebygge banegraven er på flere måder et kortsigtet forslag.
Fortætningen af Århus midtby har i forvejen nået et klaustrofobisk niveau, og der er trængsel overalt.
Hver et sted, hvor der er et (ånde)hul i byen, bliver der bygget, og der bliver bygget højt.
Vi ved fra mange forsøg og undersøgelser, at jo flere individer man presser sammen må mindre og mindre plads jo højere bliver individernes stressniveau.

Stress giver fysisk og psykisk ubalance og højner risikoen for sygdomme. Stress højner også risikoen for aggressioner, og vi ser i disse år at vejvrede bliver mere og mere udbredt. Der er ikke plads nok på vejene – og heller ikke på fortovene og cykelstierne.
Ved at bygge endnu flere boliger i centrum, vil trafikhelvedet kun blive værre.

Det skal være en grøn og bæredygtig bydel uden biler, siges der. Imidlertid er der så vidt, jeg har forstået, planer om 700 parkeringspladser på dækket under bebyggelsen. Forestiller man sig, at de biler bliver stående der?
Jeg tænker, de kommer ud at køre og forøger trafikken, og det i centrum hvor den kollektive trafik er lige udenfor døren – bybusser, regionale busser, tog og letbane.
Hvor er det grønne og bæredygtige?
For kort tid siden rev man mange blokke ned i Gellerup, fordi der var for tæt, og det gav problemer. Nu har man bygget lige så tæt på Århus Ø, i Ceresbyen og ved Godsbanen.
Og nu vil man så også overdække banegraven.
Stadsarkitektens bruger betegnelsen 'et åbent sår' om banegraven. Nej, det er ikke et åbent sår, det er et sted med udsigt ud over banelegemet og en markering af, hvor midtbyen afløses af Frederiksbjerg.
Hvis banegraven overdækkes med den tæthed, der her er tale om, får vi (endnu) et sted, hvor
solen ikke kan nå ned, og blikket ikke kan ikke vandre men bliver standset ved en mur.

Jeg synes ikke, Århus skal være Den gamle By, men vi skal bygge i respekt for byens historie og passe på byens særpræg.
Der er i forvejen sket uoprettelig skade på byen med bebyggelsen ved Havnefronten, hvor Bestseller ligger og spærrer for udsigten til vandet. Med Ceresbryggeriet, hvor rester af den gamle bygning står som en kulisse udenpå et alt for tæt nybyggeri, med Comwell der rager op som en klods og skæmmer bybilledet. Der er gang i fortætningen ved Sydhavnen, Nørreport, Kongsvang, Sølystgade, Trøjborg og Risskov.
Lad os passe på resten af vores by og ikke prøve at lave den om til et Mini-Manhattan.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

anne grethe linnet

Indsendt

23/09/2020 20:38

Sagsnummer

HS9627480

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Midtbyen
Hørings-id

H191

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00