Jeg vil med dette høringssvar, gøre Aarhus kommune opmærksom på, at det ikke tilnærmelsesvis opfylder kommuneplanens ambitioner.
I hovedstrukturen for Aarhus’ Kommuneplan 2017 side 57 står der følgende: ”Landskaberne skal vokse ind i byområderne langs veje og stiforbindelser også i form af vildere bynatur… Træer langs befærdede, offentlige veje har en særlig værdi, fordi de skaber en grøn oplevelse for de mange trafikanter..”
Netop dette udsagn passer perfekt på Hallssti i dag. Er det ikke også det eneste sted i Aarhus midtby hvor der faktisk er en form for vild natur?
Endvidere står der i Kommuneplanen 2017 side 57: ”Det kræver en særlig indsats at bevare og beskytte eksisterende store og gamle træer… Det gælder især i de tætte byområder.”
I projektmaterialet til overdækning af banegraven, vises der på renderinger og tegninger store træer. Men ikke noget der nogensinde vil kunne erstatte den vilde natur der lige nu eksisterende i det mest centrale Aarhus, hvor 1000 aarhusianere og besøgende har glæde af dem hver dag.
Projektet postulerer at være en bæredygtig og grøn bydel til glæde for byens borgere. Dette må siges at være en overdrivelse.
1) Træer og planter etableres på et betondæk og i kummer…. Ligesom vi ser på Strøget?
2) Grønne tagterrasser som kun er for de rige beboere.
3) En lille bitte park med lidt græs og træer…. Der ikke engang vil være tilstrækkeligt for områdets beboere i dag
4) De største træer ifølge materialet er 8-10 meter høje. Hallssti består af mindst 100 træer der er 10-20 meter høje i dag!
Hvordan kan det nogensinde blive mere bæredygtigt end i dag?
Kom nu Aarhus!
I kommuneplan 2017 side 33 står der, at byrådet i samarbejde med bygherrer og aarhussianerne vil sikre, at den vækst byen oplever, bruges til at give Aarhus bedre bykvalitet og liveability for alle.
Dette projekt synes ikke at have nogle seriøse ambitioner om at højne eller sågar bevare den eksisterende bykvalitet. Tværtimod bliver der dårligere liveability for de eksisterende beboere, da den nye bydel bliver introvert, den smadre banegraven som et tiltrængt lufthul i midtbyen, den inviterer ikke til diversitet eller understøtter Frederiksbjerg som historisk og kulturel bydel. Ikke mindst har den absolut intet med bæredygtighed at gøre. Hverken i henhold til klimaet eller socialt.
Derfor mener jeg, at det vil være uambitiøst af Aarhus kommune at igangsætte dette projekt. Jeg savner et Aarhus der investerer i sine borgeres velfærd og ikke de rige bygherrer.