Jeg kan godt forstå, der er geskæftige investorer, der ser en mulighed for at bebygge banegraven - det vil være attraktive boliger og erhvervslejemål, der kan skæppe godt i kassen.
Som borger i kvarteret i mere end 40 år er jeg bekymret for den voldsomme fortætning, der i forvejen sker rundt i midtbyen - det er som om, hver lille grøn plet skal bebygges. VI SKAL DA OGSÅ KUNNE TRÆKKE VEJRET!
Forslaget indebærer en bebyggelse på op til 110.000 m2 - hvordan skal beboerne i de boliger kunne komme frem og tilbage i et i forvejen alt for belastet trafikalt område? Dem, der skal med tog, ja, dem bliver det nemt for - men det vil nok kun være en brøkdel. Resten kan cykle på de allerede belastede cykelstier, når der er nogen. Alle bilerne - hvad med dem?
Hvad med biodiversiteten, der arbejdes på at fremme rundt i kommunale kontorer - masser af vild bevoksning mellem togskinnerne, der i dag giver nektar og ynglesteder for insekter, vil forsvinde - hvad nytter det, at der det ene sted dræbes, hvad man et andet sted forsøger at skaffe mere af?
Ligeså trafikproblemerne - i "Et grønnere og fredeligere Frederiksbjerg" beskrives meget smukt, hvordan man forestiller sig fredeliggørelsen af trafikken på Frederiksbjerg (https://www.aarhus.dk/demokrati/politikker-og-planer/trafik-og-infrastruktur/nye-trafikforhold-paa-Frederiksbjerg) - hvorfor det, når der alligevel skal puttes yderligere 1.000-1.200 mennesker ind i området? Det er galimatias. Men selvfølgelig - i dag går grænsen mellem Frederiksbjerg og Midtbyen netop gennem banegraven. Så nogen kan naturligvis bestemme, at fremover skal den nye bebyggelse høre til Midtbyen - så belaster det ikke Frederiksbjerg, og så kan trafikken på Frederiksbjerg stadig fredeliggøres. Nej, vel?
Jeg stemmer nej til denne yderligere belastning af midtbyen/Frederiksbjerg.