Bedre by i Viby
Respekter villa kvarterernes kvaliteter.
Mit høringssvar omhandler specifikt området mellem Skanderborgvej og Bernstorffsvej, men mine bekymrniger om forholden her, gælder også for de lignende villaområder langs byens øvrige indfaldsveje.
Som det flere gange er opsummeret i debatten om Skanderborgvejs fremtid, er problematikken for kilen Skanderborgvej / Bernstorffsvej, at en investor har opkøbt eller købt købsoptioner på 8 enfamilie villaer. En villa er allerede nedrevet og erstattet af en midlertidig pavillon bygning, der trods ansøgning om opførelse af enfamilie bolig, er indrettet som et bofællesskab (kaldet storfamilie). De øvrige villaer ønskes også nedrevet og erstattet af en etagebebyggelse.
I Århus kommunes forundersøgelse til projektet, fra januar 2019, var der fremstillet visualiseringer der viser 5-6 etager med en bebyggelses procent på 125, sidenhen er projektet reduceret en anelse og fremstilles nu i 2-4 etager, men fortsat med en, for området, ekstrem høj bebyggelses procent på 110. Det har self. aldrig været investors forventning af bygge højere end 3-4 etager plus taghøjde, men med en start på 6 etager var der ”lidt at gi af” i den ”demokratisk proces...
For et velfungerende og attraktivt villa område som dette, vil en eksempelvis fordobling i antal af boliger, på de 8 matrikler, opleves som en stor fortætning. (Drømmen fra investor er i retning af 80, måske flere boliger!)
Kvarteret er i dag et åbent lavt område med solitære huse i 1 ½ plan, typisk i rødetegl, saddel eller valmede tage, med tætte grønne haver med gamle træer samt med lys og luft omkring husene. En karakter der giver mindelser om det klassiske landsby miljø. Bolig kvaliteter mange mennesker ønsker og drømmer om at have.
Det gamle kvarter, med historie forbundet til FDB’s tidligere fabrikker, tæt herpå, vil uigenkaldeligt skifte karakter for slet ikke at tale om at man forringer livskvaliteten via skygge og indbliksgener for de beboere der bliver naboer og genboer til dette.
Hvor jeg bor, er der pt. tegninger der viser at investor ønsker at opføre 2-4 etager med saddeltag under 7 meter fra vores skel ! Disse knap 7 meter skal bruges til adgangsvej for en stor del af bebyggelsens beboere når de skal til og fra deres opgange samt til ophold på terrain og altaner.
Placering af byggeri i disse højder og så tæt på eksisterende villaer er i strid med hvad der tydeligt står i Bygningsreglementet paragraf 188, stk. 2 siger," Der skal under hensyn til bebyggelsens anvendelse sikres tilfredsstillende lysforhold for bebyggelsen og nabobebyggelsen samt sikres mod væsentlige indbliksgener i forhold til anden bebyggelse på samme grund eller på nabogrunde.
Og fra "Anvisning om Bygningsreglementet 2018": I områder med karrébebyggelse i flere etager, kan indbliksgener i et vist omfang næppe undgås. Derimod er der mindre tolerance over for indbliksgener i for eksempel områder med fritliggende enfamiliehuse, hvor der typisk lægges vægt på privathed inden for den enkelte ejendom.
I forbindelse med sagen omkring Bernstorffsvej blev jeg en af 7 beboere i en følgegruppe. Via denne gruppe har vi fremsat forslag om rækkehuse/kædehuse i 1 ½ etage (målt fra kote Skanderborgvej) hvilket vil være en god og brugbar løsning for både området og byen. Disse vil uden videre kunne integreres i nærområdet. (Dette forslag er blevet afvist af ” forvaltningen” med den påstand at ”der ikke er brug for rækkehuse i området samt at ingen vil bo i rækkehus så tæt på en meget trafikeret vej…” Vi kan dog pege på de eftertragtede rækkehuse langs Marselis boulevard, husene flere steder langs Grenåvej, Viby Ringvej og flere andre steder i byen.)
Hvis man bygger rækkehuse og vælger bygningshøjder, typologi og materialer der forholder sig til den eksisterende kontekst kan det måske ligefrem blive en berigelse for området og en forskønnelse af køre/cykel turen ind langs Skanderborgvej.
Med 1½ etage bliver det muligt at give hver bolig et grønt-/haveområde på terrain samt plads til egen bil på “egen grund”. Dermed belaster projektets biler ikke lokalområdets veje markant. Og projektet vil på sigt opfattes som en integreret del af kvarteret.
De visualiseringer der har været forevist følgegruppen har budt på byggeri med lukkede facader mod Skanderborgvej, dvs. uoplukkelige vinduer mod vest. Dette er et krav for overhovedet at kunne lade mennesker bo så tæt på støj og forurening fra en meget trafikeret vej. Dette vil dog betyde at man lader boligerne have deres altaner, vinduer fra gulv til loft og mulighed for friskluft...altså ”liv” og dermed støj, ud mod de idag fredelige og private baghaver og boliger på Bernstorffsvej. Fra disse store vinduer og altaner vil der være frit udsyn direkte ned i vores private haver og ind i vores stuer og soveværelser, dette mener jeg vil være helt utilstedeligt at byde os.
Afhængig af byggeriets højde vil microklimaet på byggeriets ”bagside” samt i villahaverne ændres, da der udover skygge og kulde vil skabes turbulens. (kendt fra fx Århus Ø men også fra lavere byggerier) Læs evt. Jan Gehl – Gehl people og deres brede viden om god bybygning.
Jeg har flere gange i processen hørt og læst (står også skrevet i Solvej Colfets forundersøgelse) at ”man” finder det positivt for det bagvedliggende kvarte at man bygger højt ud mod Skanderborgvej, da et højt byggeri vil virke som en støjskærm for villaerne. I denne udtalelse glemmer man at tage højde for ovenstående… netop at lejlighederne udelukkende vil kunne åbne vinduer, stå på altaner og evt. taghaver samt opholde sig på de sparsomme gårdarealer ud mod villahaverne. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at jeg foretrækker trafikstøjen jeg ”købte” sammen med huset. Den vil endda blive reduceret sammen med den ønskede reduktion af biler og deres hastighed på Skanderborgvej.
Som jeg ser det, er der for os i kvarteret kun negative følger af et byggeri i mere end 1 1/2 etage.
Jeg ser på ingen måde vægtige argumenter for at man etablerer byggeri i 2-4 etager og ej heller en bebyggelse bestående af blandet bolig og erhverv. Hvor skal bilerne til erhvervs delen parkerer og hvordan er deres tilkørsel til dette erhverv? Via den lille vej mellem nr. 2 og 2b på Bernstorffsvej eller skal de parkere på Skanderborgvej eller Bernstorffsvej?
Investor og dennes arkitekter fremviste ved sidste følgegruppemøde, i september, tegninger der viste en lille plads på hjørnet mellem Bernstorffsvej og Skanderborgvej, som de forestiller sig skal bruges til ophold og evt. en lille cafe!! Hvem skal sidde på dette torv med 20.000 biler pr./døgn susende om ørene?! Tanken om det diverse liv med blandet aktivitet hen over døgnet, er fin og sympatisk og gør sig godt i en præsentation, bl.a. til jer politikere, men de fleste kan vel se at det i denne kontekst ikke vil virke i praksis. Heller ikke selvom det lykkes at reducere mængden af biler og plante vejtræer på Skanderborgvej, virker det realistisk at etablere en brugbar plads/cafe på dette sted.
Jeg er ikke imod en respektfuld forandring af strækningen langs Skanderborgvej og finder også nogle af punkterne i det fremlagte materiale positive. Der er utvetydigt en række arkitektoniske og bymæssige problemer for området ved Viby Torv, som med nogle af de fremsatte tiltag kan forbedre by-oplevelsen. Men at fortætningen unuanceret skal strække sig ud langs Skanderborgvej mener jeg ikke er det korrekte greb. Jeg mener man skal se på Skanderborgvej i sammenhæng med de bagvedliggende områder. Der er områder hvor fortætning i form af etagebyggeri ikke vil genere naboer og dermed vil være ukompliceret, medens der ved fx. Kongsvang, Bernstorffsvej, Vester Kongevej ligger gamle kvarterer med høj arkitektonisk og bomessig kvalitet, hvor samme form for fortætning vil være direkte ødelæggende. I stedet bør man se nuanceret på strækningens eksisterende kvaliteter. Ved at lave denne nuancering opnår man en fortælling om Århus’ byudvikling, historie og levede liv. Fremfor at lukke alle byens indfaldsveje inde bag høje bygnings korridorer beklædt med facade tegl i skiftende farve og tilfældige facade forskydninger, hvor eneste historie er Århus ala 2020-25….
Ser man på de mange høringssvar der er skrevet her fra kvarteret, (ved de 3 hørings-/debatrunder i har bedt os deltage i) mener jeg at svaret om hvorvidt der skal gives mulighed for at fortætte på de 8 matrikler er et klart, Nej tak!.
Der er her en sag, hvor I politikere har en oplagt chance for at vise at I lytter og tager hensyn til de mange bekymringer kvarterets borgere har. For bekymringen kommer i sidste ende til at gå på om ”kommunen” og I politikere vægter hensynet til borgernes ønsker og trivsel eller en investors ønske om økonomisk udbytte, tungest. Jeg håber selvsagt på det første, da min familie og jeg, modsat investor og byggefirma har et ønske om at bo godt i dette skønne kvarter, mange år endnu.
Bekymringer i dette høringssvar:
- Indbliksgener for naboer.
- Mistet lys, sol og udsigt.
- Skygge gener fra nyt byggeri.
- Støj fra ukendt antal lejligheder. Det kender vi allerede fra ”bofællesskabet”.
- Nedrivning af gamle villaer med historie til fordel for profit optimeret byggeri.
- Mindsket livskvalitet for nærmeste naboer.
- Forringelse af kvarteret.
- Øget trafik i området.
- Hvor skal evt. nye beboeres og handlendes biler parkere.
- Indfaldsvejene som ligegyldige og historieløse korridorer ind til det historiske centrum.
- Manglende respekt for byens nuværende beboere.
- Får borgerne indflydelse på kvarteret.
- Hvem tjener (på) det nye og fortættede byggeri.
Venlig hilsen
Henriette Plougmand
Bernstorffsvej 4
Download høringssvar som pdf