Al ære og respekt for, at Aarhus Kommune vil lave en helhedsplan, som kan forskønne og udvikle Viby.
Planen indeholder mange gode elementer vedrørende grønne tiltag, trafiksikkerhed og forebyggelse af oversvømmelser og regnvands- og kloakproblemer i årene, der kommer.
Men to af de helt store forudsætninger for planens gennemførelse er fraværende.
Det gælder først og fremmest reduktionen af trafikmængden fra især Viby Torv til Marselis Boulevard. Den bygger på en forudsætning om, at der etableres et nyt motorvejshængsel i forlængelse af Ravnsbjergvej, som kan aflaste Ringvejen og Viby Torv. Et projekt, som møder stor modstand i beboelseskvartererne i området, som bliver berørt af øgede trafik- og støjgener. Og finansieringen er ikke på plads endnu.
Den anden forudsætning er afklaringen af en Marselistunnel i den anden ende af strækningen. Heller ikke dette, er på nuværende tidspunkt besluttet, og der er fortsat ikke fundet finansiering til projektet.
Det forekommer ikke hensigtsmæssigt at sætte et så stort byfortætnings projekt i gang, før så væsentlige forudsætninger er besluttet, og jeg skal opfordre til, at man tænker sig om en ekstra gang.
Især Kongsvang vil i særlig grad blive berørt af randbebyggelser langs Skanderborgvej, og det er utroligt vigtigt at bevare dette gamle og bynære parcelhusområde, som har stor kulturhistorisk værdi for byen. Et sådant kvarter vil ikke kunne bevare sit særpræg, hvis villagrunde ryddes til fordel for etagebyggeri.
Der bør derfor kun bygges lav bebyggelse - højest op til 2½ etager - på stykket gennem Kongsvang fra Chr. X’s Vej til Marselis Boulevard.
Det bør sikres, at en del af disse er ældrevenlige boliger, sådan at ældre, der flytter ud af villaerne til fordel for børnefamilier, kan blive i kvarteret og bidrage til diversitet og sammenhæng i kvarteret.
Jeg håber, at det samtidig kan medvirke til at skabe bedre forbindelse mellem Gammel Kongsvang og Ny Kongsvang, som i dag adskilles af en 4-sporet vej.
Men lad os få forudsætningerne på plads først!