Bedre by i Viby
Støjværn, motorvejs af og tilkørsel, Ravnsbjergvej
Jeg er målløs!
Sidder og læser i en stak aviser, som har hobet sig op. Ser overskriften: Viby Torv skal aflastes trafikalt.
Nå ja, der er meget trafik, som kører hen over Viby Torv. Man vil også skabe et bedre bymæssig miljø omkring torvet. Fine intentioner. Det må da være noget med udvidet kollektiv transport.
Og så er det jeg bliver rystet, for planen er, at udvide en vej (Ravnsbjergvej) så den får dobbelt så mange spor, som den har nu. Samt lave en afkørsel og en tilkørsel til motorvejen!
Hele området er bebygget og vi, som bor her, plages i forvejen voldsomt af støj fra motorvejen ( og renseanlægget, hvis nedlæggelse er blevet udsat gang på gang) Og nu skal vi tilføres endnu mere støj. Og forurening.
Og så kan vi da lige tage en bid af et fredet område med på vejen. Det fremgår af artiklen, at Anlægschefen udtaler: “arbejdet går dog ikke i gang lige med det samme. Der er et område, der er fredet, så vi skal først have lavet en VVM-redegørelse. En sådan undersøgelse tager gerne et par år. Århus kommune forventer en medfinansiering af ramperne til motorvejen på 50 millioner kroner”.
Hvad er egentlig ideen med fredning? Hvorfor behøver offentlige instanser ikke at respektere fredninger, men kan bare gå ud fra, at den bliver ophævet. Det styrker ikke ligefrem tillid og troværdighed til Århus Kommune.
Desuden er det ikke løsning af et problem, men flytning af et problem. Støj til et i forvejen voldsomt støjplaget og tætbeboet område både ved Høskoven, Bøgeskov Høvej, Høvænget, Grøfthøj, Stautrup og langt ind ad sidevejene og i de rekreative områder nær og i Høskoven.
Hvorfor er det, at vores bynære rekreative områder skal pløjes igennem af motorveje, eller at nye rekreative områder skal anlægges langs motorveje eller i områder med meget støj? Hvor er det, vi fremover skal få fred i vore hoveder?
Hvor er det, vi beboere skal gå, for vi er mange, som stadig bruger vores ben.
Hvor er det, at folkesundheden skal styrkes og plejes?
Hvor er det naturen skal skal blomstre og trives og vi vokse i den? Og hvor langt og hvor mange veje skal vi bygge i vores lille land, for at finde frem dertil?
Hvordan kan Århus Kommune finde penge til at udvide og anlægge nye veje, når kommunen aldrig har kunnet finde penge til støjværn langs motorvejen?
Hvorfor er det, at der ikke er en busrute fra Ormslev via Stautrup, Ravnsbjergvej og videre ad Ringvej Syd?
Hvorfor er der nedlagt busafgange fra ormslev ind til byen?
Jeg har boet i området i 30 år og fulgt udviklingen eller afviklingen, om man vil.
Om morgenen er trafikken fra Stautrup og videre ad Ravnsbjergvej virkelig tæt. I max. en time! Har vi virkelig så mange penge i Århus Kommune, at vi har råd til anlæg og vedligeholdelse af veje pga en times tæt trafik?
Hvorfor bliver der i stedet ikke anlagt et busspor og sat flere busser ind? I næsten alle biler sidder der kun en person.Det ville lette på både støj og møg og på trafik og parkering i midtbyen.
Hvornår er det, at Århus Kommune virkelig, som i VIRKRLIG, vil satse på kollektiv trafik? Vil fremme sundhed, forebygge
stress mv ved et støjfrit, rent miljø, der hvor vi bor og færdes til dagligt?
Pt. bliver der anlagt fine regnvandsrender, plantet med hensyn til bier, drysset blomsterfrø, planlagt nyt renseanlæg. Det er fint!
Med den anden hånd “bevarer” Århus Kommune så lige balancen med støj og luftforurening Og inddrager et FREDET areal, der hvor vi kunne forbinde en grøn kile fra Viby Torv hen over renseanlæggets grund til glæde for en hel bydel.
Kom nu Århus Kommune! Lad os blive en på alle måder fredelig, grøn by som tilgodeser mennesker og natur. En by, hvor også forstæderne skal være sunde og livgivende at færdes og bo
Download høringssvar som pdf