Bedre by i Viby
Smilets by…..udvikling eller afvikling???
Endnu en farce er under opsejling i Aarhus Kommune - denne gang i forbindelse med kommunens ”Bedre by i Viby – Strategisk helhedsplan for byudvikling langs Skanderborgvej”.
Visioner for udvikling af bymiljø er generelt en god ting…… så længe dette foregår på en fornuftig og velovervejet baggrund SAMT med respekt for den eksisterende originale og hyggelige gamle byggestil.
Det er nok ikke tilfældigt, at ”Stiften” for 10 dage siden bragte et ganske udemærket og tiltrængt debatindlæg af Jep Loft, formand for ”Arkitekturoprøret” med titlen ”Åben brev til ny stadsarkitekt: Der er brug for en stadsmiljø-vogter”
https://stiften.dk/artikel/%C3%A5bent-brev-til-ny-stadsarkitekt-der-er-brug-for-en-stadsmilj%C3%B8-vogter?fbclid=IwAR3X0fRsHmleEAQSCbejatStlBWp69XAy5XlTdsIfSw_pMbKWP8dSvxVEWI
Indlægget beskriver at bymiljøet i Aarhus har det dårligt, og at kommunalpolitikerne ”fejlagtigt tror, at det fremmer udvikling og fremskridt, hver gang gamle huse nedrives for at give plads for moderne byggeri”.
Ligeledes omtales processen omkring, hvorledes såkaldte projekt- og pengehungrende ”developers” indleverer forslag, som kan få ”julelysene til funkle” i kommunalpolitikernes øjne. En rigtig skræmmende proces, hvor nærhed, demokrati og borgerinddragelse i flere tilfælde må lade livet som følge af en lille gruppe erhvervsdrivende menneskers økonomiske interesser.
Aarhus ER kun Aarhus, fordi byen netop har alt, hvad der hører en storby til, men også stadig har dejlige grønne områder, gamle hyggelige villakvarterer og i det hele taget ”luft” i bybilledet. Dette er under afvikling i ”byfortætningens” navn. Stadig flere gamle bygninger nedrives til fordel for opførelse af moderne højhusbyggeri, hvor der samtidig ikke tages højde for de infrastrukturelle behov, såsom trafikforhold og parkering.
Nu er det så området langs Skanderborgvej, der står for tur. Vi kan godt blive enige om, at især erhvervsområdet langs Marselis Boulevard/Åhavevej/Skanderborgvej er et klondyke område, der kunne bruge en kosmetisk ”opstramning”. Men at man i Helhedsplanen bejler med flg.:
a) Byggeri i 3-6 etagers højde
b) Nedrivning af et ganske betydeligt antal eksisterende villaer (hvoraf flere i øvrigt har status som bevaringsværdige).
c) En indsnævring af Skanderborgvej til 2 spor (ét spor i hver retning)….trods at kommunen selv skriver, at Skanderborgvej er én af de vigtigste indfaldsveje til Aarhus og en af de få, der kan afvikle særtransporter.
d) En trafikal fremskrivning, der viser en uændret trafikmængde på Skanderborgvej mellem Viby Torv og midtbyen i 2035 sammenlignet med i dag (OG dette vel at mærke til trods for etableringen af tilkørselsramper, der skal koble Ravnsbjergvej på motorvejen og dermed lede en del af trafikken uden om det kommende Viby C).
……ja, det viser tydeligt, at man ikke har gennemtænkt Helhedsplanen i tilstrækkelig grad.
Af andre problematiske forhold i forbindelse med Helhedsplanen kan nævnes flg.:
a) Der er ikke taget tilstrækkelig hensyn til nødvendigheden af adgangsveje og parkeringsfaciliteter til det planlagte etagebyggeri. Et scenarie, hvor der vil opstå store gener på de eksisterende villaveje, er derfor ikke svært at få øje på. I forvejen benyttes de små villaveje i stor stil af folk, der i bil skyder genvej mellem Jyllands Allé og Skanderborgvej for at slippe myldretidstrafikken i krydset Marselis Boulevard/Skanderborgvej.
b) Rosenvangsallé forventes at kunne klare mere trafik end i dag, men den har ikke bredden til det (og fungerer i øvrigt som skolevej for mange børn).
c) Hvad har kommunen tænkt sig i forhold til de villaer, der planlægges nedrevet…..opkøb eller ekspropriation???. Er kommunen klar over, at man allerede nu stavnsbinder en række familier, der vil have svært ved at sælge deres hus på nuværende tidspunkt, idet ingen kender fremtidsudsigterne???.
Slutteligt kan der opremses en række kritikpunkter omkring Marselis Boulevard og fremtidsplanerne for denne:
I forbindelse med den nylige flytning af Molslinjens færgeterminal har man estimeret, at - en i forvejen belastet - Marselis Boulevard skal kunne sluge op til 5000 flere biler/køretøjer i døgnet. Det anbefales endvidere, at al trafik mod Odder skal foregå via Marselis Boulevard og Skanderborgvej (og dermed gennem det allerede tungt belastede kryds mellem ovenstående veje). Fra kommunen side påpeges det, at løsningen vil være den planlagte Marselis-tunnel, som man i øvrigt ikke har nogen udarbejdet tidsplan for!.
Ligeledes beskriver kommunen i Helhedsplanen, at Kongsvang er et område med ”stort potentiale for byudvikling, men at det samtidig er et område, hvor det er svært at spå om fremtiden, da byudviklingen i dette område afhænger af andre store projekter, eksempelvis en omdannelse af Marselis Boulevard, der vil få stor indflydelse på området”.
Øhhh, kan det virkelig være rigtigt???.
Kommunen vil med andre ord lave en Helhedsplan for Kongsvang-/Viby-området på en baggrund, der er yderst usikker, idet byudviklingen afhænger af andre store projekter, som man ikke har på plads og har nogen tidsplan for.
Hvordan kan man forvente, at områdets beboere overhovedet kan komme med konstruktive input, når de ikke kender de fremtidige forudsætninger???. Det kan bedst sammenlignes med, at skulle springe ud fra 10 meter vippen uden at vide, om der er vand i bassinet.
Kære kommunalpolitikere…..kan I ikke selv høre og se, at det skriger til himlen???.
Må fornuften sejre, så vi får udvikling og ikke afvikling i ”Smilets by”
Download høringssvar som pdf