HØRINGSSSVAR FRA MED-udvalget i Vestergård Dagtilbud vedr. Dagplejeanalysen
Der ønskes særligt input til
1. At anvisningsreglerne ændres, så dagplejen gøres til et 0-3 års tilbud, på lige fod med vuggestuen. I dag er dagplejen et 0-6 års tilbud.
2. At opskrivningsreglerne til dagplejen ændres, så forældre har mulighed for både at skrive sig op til den enkelte dagplejer og til dagpleje-afdelingen. I dag er det i Aarhus Kommune kun muligt at skrive sig op til den enkelte dagplejer.
3. Dagplejens organisering. I analysen peges der på to modeller: 1) dagplejen kan fortsætte med at være organiseret under dagtilbuddene, enten med de 19 nuværende afdelinger eller med færre afdelinger og 2) dagplejen kan organiseres som en selvstændig enhed. Jeg vil gerne anmode jer om, at I både tilkendegiver 1) de fordele og ulemper, som I ser ved de foreslåede modeller, og 2) hvilken af de foreslåede modeller I ønsker
AD 1.
MED-udvalget i Vestergård Dagtilbud kan tilslutte sig den foreslåede ændring i anvisningsreglerne
AD 2.
MED-udvalget i Vestergård Dagtilbud kan tilslutte sig den foreslåede ændring i opskrivningsreglerne
AD 3.
1) GENERELT: En ændring i tildelingsmodellerne som øger den økonomiske ramme for dagplejen, er en forudsætning for dagplejens overlevelse.
Dette evt. kombineret med en solidarisk ”udligningsordning” mellem alle 39 dagtilbud i Aarhus Kommune.
MED-udvalget i Vestergård Dagtilbud vurderer, at såfremt dette ikke sker, vil ingen (af de foreslåede) organiseringsmodeller eller tiltag grundlæggende løse de udfordringer Dagplejen i Aarhus Kommune står overfor.
a. Fordele ved en organisering under dagtilbuddene er det store faglige og udviklingsmæssige samarbejde som dagplejen også kan profitere af, samt bevare en vis tilknytning til lokalområdet.
En Organisering under dagtilbud vil dog være mest fordelagtig, hvis det bliver på færre dagtilbud, grundet de fleste dagplejeafdelingers størrelse.
b. Ulempen ved en central dagplejeafdeling kan være at der udvikles en silotænkning i stedet for et 0-18-års-perspektiv. Desuden risikerer man, at miste den faglige udvikling og sparring som dagplejen kan få ved den tætte tilknytning til, og samarbejde med dagtilbudsafdelingerne.
Fordelen ved en central afdeling er, at antallet af kommunale dagplejere stadig må forventes at blive mindre, da gennemsnitsalderen hos gruppen af dagplejere er høj og rekrutteringen af nye dagplejere ikke kan modsvare afgangen.
Derfor vil en central afdeling betyde, at der ikke vil opstå de samme udfordringer med små dagplejeafdelinger, som en organisering under dagtilbuddene angiveligt vil komme til at betyde efter en relativt kort årrække, selvom man organiserer dagplejen under færre dagtilbud.