Gå til hovedindhold

Høringssvar

Lokalplan nr. 1116 - TRÆLASTEN, Blandet bolig og erhverv, Daugbjergve

Høringssvar til lokalplan 1116

1.1 Bebyggelsesprocenten
Naboområderne omkring åen har gennemgået en markant bebyggelsesfortætning. For at sikre at området forbliver attraktivt i fremtiden skal fortætningen ikke højnes unødvendigt. En justering af kommuneplanen (tillæg nr. 65), der skal tillade en markant højere bebyggelsesprocent i området end nuværende rammer tillader, vurderes derfor skadelig. Dette er også nævnt som mindretalsudtalelse i lokalplanen, med specifikke forslag til etager i forskellige dele af byggeriet som ikke er realiseret i projektet.
Lokalplanen bør etableres indenfor nuværende godkendt bebyggelsesprocent i kommuneplanen.

1.2 Åens kvaliteter og liv i området
Stiforløbet langs åen er meget velbenyttet, trygt og populært blandt såvel unge og børnefamilier på tur, løbere /motionister og hundeluftere. Et nyt område bør ses som en mulighed for at styrke åens kvaliteter yderligere som rekreativ åre gennem byen, og ikke blot øget antallet af brugere med negativ oplevelseseffekt. Dette kræver bl.a., at det grønne område fra åen op mod bebyggelsen udvides så det tilsvarer øvrige grønne områder langs åen f.eks. ved Åparken eller Ceresbyen.
Udnyt åens kvaliteter og sikre et rekreativt stiforløb fremfor trafikåre.

1.3 Mere gråt end grønt
Lokalplanforslaget er mere gråt end grønt. Der mangler en sammenhæng mellem områdets grønne områder samt flere grønne arealer til brug for offentligheden. Der er begrænset udsyn og åbenhed på tværs af området, som kan skabe lys, tryghed, liv og sammenhæng. Karrébyggeri med passager modvirker dette, og det er ikke tilstrækkeligt med et ”pyntetræ” eller plantekasse hist og pist. Store dele af forslagets opholdsarealer er i gårdrum, på tagterrasser, private haver, og på altaner i direkte tilknytning til den enkelte boliger, og de begrænsede fælles opholdsarealer er i stort omfang placeret inden for by- og gaderummene (pladser med fast belægning, belagte kantzoner mv). Der er ikke meget grønt areal at spore.
Fasthold nuværende bebyggelsesprocent og muliggør et grønt, sundt og trygt byområde til gavn for alle

1.4 Trafiksikkerhed
Der opleves i dag begrænset udsyn i krydset Åparken-Daubjergvej retning Ringgaden (vest). Parkerede biler (på sydsiden) hindrer tilstrækkeligt udsyn og skaber risici for sammenstød/ulykker. Hvis dette ikke løses som en del af projektet, frygtes det, at risikoen for ulykker stiger som resultat af den øgede trafikmængde i området. Det står ikke tilstrækkeligt klart i lokalplansforslaget om denne problematik løses. Undgå ulykker
Tilkørslen og tilhørende øget trafikmængde til den syd-østlige p-kælder fra Åparken anses som problematisk pga 1) ovenfor nævnte problematik ift udsyn, 2) tvivl om hvorvidt den smalle vej og tilkørsel til p-kælderen kan rumme øgede trafikmængder genereret af p-husets forventede øgede antal brugere, herunder særligt i myldertrafikken. Et forslag til at højne sikkerheden på denne strækning af Åparken er at bibeholde et permanent parkering og standsning forbud som lige nu er indført midlertidig i forbindelse med byggeriet ved Ceres Allé 11.
Undgå tilstoppet og usikker vej for såvel biler og cykler fra p-kælderen og Åparken.

Vi forudser en alt for høj trafikbelastning i forhold til krydset ved Silkeborgvej/dollerupvej. Dette uafhængigt af den planlagte omlægning af tilkørsel til Daubjergvej, som der er lagt op til i lokalplanen. Det vil sige, at langt største delen af den især fraførende/udkørende trafik vil forgå gennem Silkeborgvej/dollerupvej-krydset. Det vil være trafik relateret til alle lejligheder i den tæt-bebyggede Ceres-Byen, tre uddannelsesinstitutioner og nu indbyggere fra yderligere over 700 boliger med tilhørende parkeringskældre. Da der naturligt nok i forvejen er mange gående og cykellister i området, hindrer disse også ofte flowet i udkørslen fra dette kryds.

Alle fra Ceres-byen, Åparken og nu det nye Trælasten, som skal sydpå, er nødsaget til at skulle køre ad Silkeborgvej/Dollerupvej-krydset og derefter sydpå af Ringgaden ved krydset ved Silkeborgvej/Ringgaden. Denne svingbane er i forvejen meget udsat med lang kødannelse i myldre-trafikken og vil med det høje antal nye boliger kun yderligere belastes. Denne kødannelse blokerer allerede nu for trafik videre ud af Silkeborgvej, da den ene kørebane hindres af holdende biler, der venter på at dreje sydpå i krydset. Som eksempel på de nye trafik-problemer i nærområdet, der er blevet forværret af nybyggeri, kan nævnes krydset ved Ringgaden/Søren Frichs Vej. Her er trafikken ud på Ringgaden fra begge sider af Søren Frichs Vej ofte meget kompromitteret. Den store mængde nye boliger ved Godsbanen har kun forværret et i forvejen højt belastet trafikkryds.
Undgå store trafikale problemer på Silkeborgvej samt Ringgaden/Daugbjergvej

1.5 Positive bemærkninger til lokalplanen

• Bebyggelsen i flere niveauer med fald i niveau ned til åen er positivt
• Barriere ud mod Ringgaden anses også som positivt ift støjafskærmning og oplevet ro i området
• Muligheden for en ekstra broforbindelse over åen anses som positivt ift. at skabe sammenhængskraft i området.

Med venlig hilsen
Ejerforeningen Åparken 6
v. Bestyrelsesformand Lisa Hahn Nielsen.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Lisa Hahn Nielsen

Indsendt

04/02/2021 09:38

Sagsnummer

HS8684150

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Lokalplan
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Midtbyen
Hørings-id

H242

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00