Jeg kan godt lide højhuse og har siden barndommen glædet mig til at leve i en fremtid i min by hvor den slags byggerier også var en del af gadebilledet. Nu er den fremtid så kommet. Og jeg hilser den velkommen; når ellers byggerierne er dimensionerede til omgivelserne.
Om man kan lide det aktuelle højhusdesign eller ej er vel en smagssag, personligt synes jeg at det ligner byggeklodserne fra min gamle børnehave, opsat af lille CF fra blå stue som lige har lært at stable. Men det er underordnet hvad jeg synes om dets look. Designsprog er et mystisk sprog, og en dag lærer jeg måske at elske denne bygnings udseende.
Hvad jeg til gengæld næppe nogensinde bliver glad for, er dimensionerne. De er jo fuldstændigt forrykte og for mig helt uforståelige. I CF Møllers billedmateriale beskrives bygningen som "slank". Dét er edderma´me en lige så stor og fed joke som bygningen selv.
Et sådant byggeri hører til i forstæderne, hvor der er plads. Dets størrelse er simpelthen alt for voldsom i så lille en midtby som vores. Og hvad med Nordhavnens fine, nye - og slanke - Lighthouse? Hvorfor skal pynten tages af det, inden det overhovedet står færdigt?
Jeg synes at det er en god idé at lave en lille samling højhuse i Sydhavnen, men jeg begriber ikke hvordan man kan finde på at planlægge det i dimensioner der på så eklatant vis vil forrykke balancen i midtbyens skyline og i hvert fald med sikkerhed gøre vartegnseffekten fra Lighthouse en del mindre. Det vil nærmere komme til at se ud som om byens forskellige kvarterer er kommet op at slås om førstepladsen; en plads de burde dele ved at supplere og akkompagnere hinanden, i stedet for at forsøge at overdøve de andre.
Med hensyn til parkering er jeg af den holdning at man i Århus ikke bør kunne bygge et eneste hus uden underjordisk parkeringskapacitet på minimum 125%. Og det gælder naturligvis også på Mindet 6. Vi vil ikke se beboernes biler i gadebilledet og det samme gælder deres gæsters biler. De skal ned under jorden.
I øvrigt ser jeg heller ingen grund til overjordiske parkeringsanlæg og ejendomme udelukkende beregnet til parkering. Begge dele er spild af plads. I hvert fald i midtbyen, og især på havnen, hvor hver en kvadratmeter er ekstra dyrebar.