Gå til hovedindhold
Hasle centrum

Helhedsplan Hasle

Høringssvar vedr. Helhedsplan Hasle 2021 10.05.21rø
Arkitekt maa Rie Øhlenschlæger

Intro
Tak til Aarhus Kommune for initiativ til at udarbejde en helhedsplan for Hasle Centrum.
Og tak for det store arbejde der er lagt i et udkast med mange kvaliteter. Et udkast som p.t. diskuteres livligt blandt borgerne i Hasle.

Diskussionerne i lokalmiljøet udspiller sig på tværs af aldersgrupper, fagligheder og politiske ståsteder, men fælles er ønsket om at udvikle Hasle til et endnu bedre sted for den brede diversitet af forskellige beboere i Hasle. Beboere som bor i etageboligblokke – i almene boliger, højt og lavt, i små og i større parcelhuse.

Dette høringssvar oplister en række vigtige krav som Helhedsplanen bør indeholde, med nogle koblinger til Verdensmålene som Aarhus kommune også vil understøtte.

Hasles lokale identitet
Krav: Begrænsede nedrivninger – nyt og gammelt skal blandes, og ressourceforbruget begrænses
Oprindeligt en landsby – ikke meget er tilbage, men både enkelte bygninger og helheder som sikrer forbindelse mellem historien og fremtiden skal bevares. Den middelalderlige kirkebygning og nyere tilkomne kirker er markører som vi skal værne om. Bygninger som i Kommuneatlasset 1999 er defineret som bevaringsværdige (eksempel nogle af villaerne på Viborgvej) bør både for at fastholde kontinuitet, spare ressourcer og sikre diversitet, bevares.
Når der imellem disse ældre bygninger opføres nutidige bæredygtige bygninger med respekt for det bestående, bliver resultatet en mere blandet, grønnere og lavere forstad – en fortsættelse og udvikling af det Hasle som er i dag.
FN12 Ansvarligt forbrug og produktion – bæredygtigt forbrug og produktion

Bebyggelsestætheder og højder
Krav: Max 4 etager når der bygges nyt – Hasle er en forstad – nej til højhuse
Vi skal bygge tættere omkring de offentlige transportkorridorer således at flere borgere får kort afstand til offentlig transport, men det skal gøres fornuftigt og med fokus på bykvalitet. Fremtidige bebyggelsestætheder skal ikke styres af et ønske om at sikre flest mulige boliger til tilflyttere til Aarhus. Bebyggelsestætheder og højder skal styres af hvad der sikrer en for borgerne velfungerende og smuk bydel.
Bydelen Hasle har været karakteriseret af lave bygninger, en karre i 4 etager på Hasle torv var springet ind i fremtiden for landsbyen. Senere er Bispehaven opført i 4-8 etager. Hvis identiteten som forstad skal fastholdes, og det ønskes, må de 4 etager være max højde på nybyggeri. Udkast til helhedsplanen nævner, at der efterspørges 2-3 etg byhuse/rækkehuse og små og større lejeboliger. I denne logik må kommunen og vi borgere stå sammen om at sige nej til ihærdige bygherrer som ønsker at bygge højt i Hasle. Helhedsplanen skal præcisere et nej til nye højhuse i bydelen.
Helhedsplanen skal sikre muligheder for at mindre byggefællesskaber/byggegrupper/kollektiver kan bygge i bydelen som et vigtigt element i en bæredygtig udvikling af bydelen.
Klimaindsats sikres også ved krav om max CO2 udledning fra byggematerialer og fra drift af bygninger
FN 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund - inkluderende, sikre, robuste og bæredygtige bydele
FN13 Klimaindsats – vi skal handle hurtigt for at begrænse klimaændringer









Grøn og blå bydel
Krav: Definer minimums biofaktor – grøn bydel
Gaderum skal anlægges med grønne rabatter og gadetræer. Nye byggerier langs bydelens gadeforløb skal have facade parallelt med gadeforløbet og grønne kantzoner som formidler overgangen mellem bygning og offentligt gaderum. Nybyggerier skal dokumentere en minimums biofaktor fastsat i lokalplanen for derved at minimere de befæstede arealer, forbedre lokal nedsivning af regnvand og sikre større grønne arealer i bydelen.
Nye samlede bebyggelser/omdannelsesområder (bl.a.Bispehaven og centerområdet) skal aflede regnvand i åbne render som bidrag til bydelens grønne oplevelser.
FN 15 Livet på land – stop tab af biodiversitet


Infrastrukturer, mobilitet
Krav: Fodgængere, cyklister og offentlig transport har første prioritet
Fredeliggørelse af Viborgvej fra Ringgaden til Ringvejen er en udfordring som skal løftes. Forslaget til Helhedsplan tager modigt fat i emnet, men desværre begrænset til strækningen kaldet Hasle Hovedgade.
Bilismen skal underordne sig borgernes behov for en sammenhængende bydel: Smalle kørebaner, midterhelle med træer og kørebanebelægninger og profiler, som dæmper hastigheden markant. Holdepladser ved indfaldsvejene og letbanens/BRT krydsningspunkter ved Ringvejen med omstigning til kollektiv trafik eller medbragte cykler.
Hasle Centrum skal ikke være et mobilitetsknudepunkt / kombinationsrejseanlæg med P-muligheder som beskrevet på side 97 i udkast til Helhedsplan.
Udbygning med sikre cykelstier på Viborgvej, Ryhavevej og Herredsvej. Fodgængere skal prioriteres med sikre markerede overgange. Bydelen skal hænge sammen på tværs af Viborgvej.
FN 3 Sundhed og trivsel – sundt liv og trivsel for alle aldersgrupper


Hasle centrum
Krav: Fælleshuse og byrum for alle borgere i bydelen, borgerinddragelse
Det nye Bydelshus på hjørnet af Rymarken og Ryhavevej ønskes, sammen med andre fælleshuse i bydelen: Sognegården og evt. kommende kulturhus i centerområdet i transformerede tidligere industribygninger, benyttet af alle borgere i Hasle som samlingspunkter for den mangfoldige befolkning som vi er heldige at have i bydelen. Fælleshusene bindes sammen i et offentligt strøg af små og store pladsdannelser fra nuværende Hasle Torv til Bydelshuset. Grønne pladsdannelser som omkranses af diverse butikker, servicevirksomheder, værksteder mm.
Gode lokale planer bliver gode, hvis borgerne inddrages aktivt i debatterne og beslutningerne om udviklingen, herunder også et nødvendigt arbejde med integration af kunst i byens rum.
FN10 Mindre ulighed – reducer ulighed i samfundet
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Rie Øhlenschlæger

Indsendt

11/05/2021 11:06

Sagsnummer

HS4858861

Informationer

Startdato
Svarfrist
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Hasle
Hørings-id

H271

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00