Bebyggelsesprocenten på de to planlagte udstykninger – Foderstofgrunden (18.000 m2) og Ansgargrunden (9000 m2) er afgørende for, om Malling skal bevare status som en hyggelig landsby med lav bebyggelse – eller skal transformeres til en halvkedelig provinsby, hvor én af de 3 indfaldsveje bebygges med 3-4 etages blokke.
Bebyggelsesprocenten vil ligeledes være bestemmende for, om Holmskovvej skal blive en ny flaskehals i Malling, idet de to planlagte udstykninger begge får udkørsel til Holmskovvej, hvor i forvejen Wixor-grunden vil belaste hhv. Gl. Østergårdsvej og Holmskovvej. Af
Aarhus Kommune må derfor af developer kræver, at denne foretager tilbundsgående analyser – herunder at have særlige fokus på trafikken ved forskellige bebyggelsesprocenter. Herunder kommer med forslag til, hvorledes der kan ske en smidig afvikling af trafikken i begge ender af Holmskovvej – dvs. ved henholdsvis forbindelserne Oddervej og Bredgade.
Aarhus Kommune må endvidere selv naturligvis få foretaget trafik- og hastighedsmålinger for ved forskellige bebyggelsesprocenter at få det nødvendige datagrundlag til at vurdere, hvilken ekstra belastninger Holmskovvej vil kunne klare. Skal der etableres lysregulering/rundkørsler og/eller ITS (intelligent trafiksyring) for at fastholde en fornuftig afvikling af trafikken på én af de tre indfaldsveje til Malling.
Foruden den trafikale situation, så vil etagebyggeri i Malling være stik mod byens dna. Malling skal fortsat være en hyggelig landsby og ikke en halvkedelig provinsby. Den ny provinsby kan i stedet placeres på den store udstykning med 800 boliger vest for Oddervejen.