Forslag til Udviklingsplan for Amtssygehuset med tilhørende miljøvurdering
Udviklingsplan for Amtssygehuset
Udviklingsplanens hovedide med to akser - en allégade og en grøn akse - er eminent. Den grønne akse især for koblingen direkte til Regensburgsplads. Alléen især for ønsket om at skabe en gade med udadvendte funktioner, uden at indholdet dog specificeres yderligere. Det kan være værdifuldt til at knytte en ny bydel sammen og skabe lokale byrum.
Det er også positivt, at der påtænkes en dagligvarebutik i det nye byområde mellem Tage Hansens Gade og Viborgvej.
Stor ros også til ønsket om at bevare mange af de gamle og meget karakteristiske bygninger. Det hedder i planen, at nybyggeri skal berige helheden og skrive sig ind i stedets egenart igennem udformning, detaljering og indpasning, uden at blive arkitektonisk kopier. De viste eksempler på nybyggeri er dog meget dårlige eksempler på en realisering af disse intentioner. Bortset fra facader i rødt tegl, er det svært at se en dialog mellem de nye bygninger og stedets egenart. Jeg kan henvise til illustrationer på henholdsvis side 32 og 34 i Forslag til Udviklingsplan - nybygningerne vises her med fladt tag uden udhæng, og de minder snarere om en arabisk bydel, blot i rødt tegl, end de minder om stedets mere dansk-klingende egenart. Jeg vurderer det i høj grad skyldes de flade tage og fraværet af udhæng - selv om Amtssygehusets arkitektur netop er kendetegnet ved nogle meget markante og unikke tagudhæng. Det ville klæde nybyggeri at gå i dialog med dette hovedprincip i Amtssygehus-områdets arkitektur. Det kan bidrage til at skabe en helhed, der også er unik.
Det foreslås, at 20 procent af alle boliger bliver almene lejeboliger. Det begrundes med, at der i nærområdet er forholdsvis mange almene boliger. Alligevel virker det mærkværdigt, at amtssygehusområdet skal trække den gennemsnitlige andel af almene boliger i Aarhus - der er opgjort til 27 procent - ned. Især set i forhold til, at byrådet har vedtaget, at der skal være 25 procent almene boliger på Aarhus Ø.
Der foreslår en ind- og udkørsel ved Viborgvej. Det ser med svingbaner ud til, at det vil medføre, at flere træer i den bevaringsværdige række af vejtræer vil blive fældet, hvilket er stærkt kritisabelt. Dette problem bliver formentlig forstærket, hvis der oveni kommer en letbane via Viborgvej. Og hvis byrådet skulle beslutte sig for at anlægge et centralt parkeringshus i det nordøstlige hjørne af amtssygehusområdet.
Byggehøjden langs allégaden foreslås med seks etager. Det er en markant forøgelse i forhold til, at de oprindeligt bygninger på Amtssygehuset er i fire etager. Allégaden vil med den højde få en meget tæt og slugtagtig karakter, selv om det er sympatisk, at det er ideen, at der skal være træer i alleen. Alleen vil vinde ved, at der skæres en etage af højden. Det samme vil etagebebyggelsen langs Viborgvej, hvor seks etager i en højde af 18.80 meter virker meget bastant overfor villaerne på Viborgvejs modsatte side.
Der er lavet et alternativt forslag til Udviklingsplan for Amtssygehuset med mere grønt og med et centralt parkeringshus i områdets nordøstlige hjørne. Jeg kan kraftigt anbefale forslaget til mere grønt. Det oprindelige forslag rummer en bydelspark, der virker meget klemt. Et af forslagene er at fjerne byggefelterne A09 og A10, der især de gamle sengebygninger, som ellers med deres buede form udgør et af de mest markante signaturer i den nye bydel. Et træk, der bliver sværere at få øje på - alene fordi respektafstanden ikke er tilstrækkelig. Kommunens teknikere konkluderer derimod, at de to byggefelter er en styrke for planen - fordi 1) de gør parkrummet mere velafgrænset - jeg vil sige klemt. 2) Fordi de to byggefelter får sengebygningen til i højere grad at indgå i en ny bymæssig sammenhæng - jeg siger, det er noget vås, for der er vist ikke på nogen måde tvivl om, at sengebygningen kommer til at indgå i en ny bymæssig sammenhæng. Fjernes A09 og A10 vil sengebygningens buede form efter min vurdering snarere være med til at markere helheden i den nye bydel. Bydelsparken vil samtidig få en størrelse, der i højere grad får navn samt form og funktion til en give mening som et grønt samlingspunkt i bydelen. Jeg vil i øvrigt rose ideen om at lave et permanent vandbassin i parken.
Det alternative forslag forslår også at fjerne yderligere byggefelter i form af foreslåede kanthuse i begge sider af amtssygehusgrunden mod henholdsvis øst og vest (ved Tage Hansens Gade). Det vil redde noget eksisterende grønt, herunder enkelte større træer. Men den største gevinst vil efter min vurdering opstå, hvis A09 og A10 droppes. Kommunens teknikere anfører, at balancen i byudviklingsøkonomien vil forsvinde, hvis byggefelterne droppes. Det er efter min vurdering ikke en objektiv balance, men en politisk vurdering.
Der planlægges 540 parkeringspladser. Det virker utilstrækkeligt i forhold til, at der planlægges 900 boliger.
I Bilag 3 bliver det noteret, at kommunen etablerede cirka 450 gratis parkeringspladser uden tidsbegrænsning. Tanken var, at de mange p-pladser skulle komme beboerne i området og især gæster i Den Gamle By til gode. Disse pladser vil gradvist blive nedlagt i forbindelse med byggemodning, og nybyggerier igangsættes. Dette sammenlagt med bydelens mulige medfødte mangel på parkeringspladser kan øge behovet for parkeringsmuligheder i nabokvarteret. Herunder på F.G.E. Rostrups Vej, hvor jeg bor. Gæster i Den Gamle By har altid været velkomne til at bruge kantstensparkeringen i det kvarter, jeg bor i. Men efter at kommunen på grund af Parkeringspolitik 2018 har ændret fem timers fri parkering i mit kvarter til to timers fri parkering, hvorefter der skal betales, er der markant færre bilister, der parkerer i vores gade og de tilstødende. Formentlig fordi to timers fri parkering ikke er nok for gæster i Den Gamle By. I mange tilfælde heller ikke for vores private gæster. Jeg kan derfor kun opfordre til, at Parkeringspolitik 2018 justeres, så den tager højde for lokale forskelle og behov. Vi var glade for fem-timers reglen. Den kan måske også give mening for beboerne på Amtssygehuset. Som det er nu, virker vores ledige kantstensparkering som spildte parkeringsressourcer på grund af en firkantet og måske også grisk parkeringspolitik.
Download høringssvar som pdf