Emne: Forslag til Udviklingsplan for Amtssygehuset, dateret marts 2021
Vedr. Manglende beskrivelse i Udviklingsplanen for konsekvenser for omkringliggende byområder mht. trafik mv.
Nærværende forholder sig kun til hvilke konsekvenser de beskrevne trafikløsninger kan medføre for omkringliggende bydele og her især villaområdet ved Johan Langes Vej, F. G. E Rostrups Vej og Eugen Warmings Vej. Som beboer på Johan Langes Vej kan det undre, at der i udviklingsplanen lægges op til væsentlig udvidelse af trafikmængden på netop denne stille boligvej som vist på bilag 2 – illustrationsplan (model 1) via forslaget til et lyskryds.
Der er mange fine tiltag som er beskrevet i udviklingsplanen inden for Amtssygehusets nuværende grund, hvor der adskillige steder er beskrevet at ”Der skal skabes et trygt og fodgængervenligt kvarter”, ”det private, rolige hverdagsliv” mv. Det samme bør være tilfældet i bebyggelserne omkring Amtssygehusets grund, herunder villakvarteret nord for Viborgvej.
Udviklingsplanen vil ikke umiddelbart medføre flere biler til Amtssygehusets grund end tidligere. De nuværende ca. 400 pladser på grunden plus pladserne på Tage Hansens Gade og Regenburgsgade giver ca. 500 til 550 parkeringspladser svarende til kravene i Aarhus Kommunes parkeringsnorm vedr. zone 1.
Det oplyses i Udviklingsplanen, at der er færre biler på omkringliggende veje jf. teksten under punktet ”Parkering i tilstødende gader” efter de nye parkeringsregler trådte i kraft i området. Dette er en tilsnigelse, idet biler der tidligere har parkeret her, nu parkerer inden på Amtssygehusets grund. Ved en tælling af biler på Amtssygehusets grund på 2 lørdage i maj var der i gennemsnit ca. 370 biler på grunden. Der er ikke i planen taget hensyn til hvor disse biler fremadrettet skal parkere. Det kan forventes, at disse igen kommer til at stå i omkringliggende bebyggelser. Byens parkeringsproblemer kunne delvis løses ved at der på Amtssygehusets grund etableres væsentlig flere p-pladser end det der lægges op til i Udviklingsplanen.
Kortbilaget med illustrationsplanen illustrerer en løsning på Viborgvej hvor de fleste vejtræer fjernes, et stort vejkryds med diverse vigespor ved Johan Langes Vej og fjernelse af forhaver ved villaerne nord for Viborgvej. Viborgvej består i øjeblikket af to bilkørespor – en i hver retning, cykelstier og fortove. Nuværende udformning er harmonisk, og de flotte vejtræer giver en flot adgang til Aarhus bymidte samt til Den gamle by. Trafikken afvikles uden problemer. Derfor synes det helt unødvendigt med diverse vigespor ved Johan Langes Vej. Bilbelastningen til Amtssygehuset og Johan Langes Vej vil ikke ændres med oplægget til bebyggelsen på Amtssygehuset.
Med den viste plan opfordres der til at benytte Johan Langes Vej som gennemkørselsvej – dels til Den gamle by og dels som en smutvej til Ringgaden. Konsekvensen med vigespor er, at der skal ske et opkøb af dele af villagrunde eller ved at ekspropriere dele af grundene eller ejendommene. Formålet med eksisterende bydele er vel den samme som I Udviklingsplanen, hvor der arbejdes for at ”skabe en bydel der vil skabe plads til et sundt lv med høj livskvalitet” Med det viste tiltag på Viborgvej vil det sunde liv og den høje livskvalitet forringes i villakvarteret nord for Viborgvej. Den nuværende adgang til Amtssygehuset fra Viborgvej ønskes bevaret.
Med nærværende foreslås det, at den kommende lokalplan kommer til at omfatte både Viborgvej og Amtssygehusområdet. De trafikale valg mht. letbane eller BRT kan komme til at få stor indflydelse på placering af de nye bygninger mod Viborgvej. Af planen fremgår det endvidere ikke hvordan den eksisterende busdrift ønskes afviklet. Dette kan også have konsekvenser for udformningen af området foran Amtssygehuset mod Viborgvej.
Såfremt at Aarhus Kommune frafalder ønsket til at føre Letbanen via Viborgvej, kunne den nuværende vejprofil generelt bevares. BRT-busser kunne måske være en fin løsning, idet den nuværende trafikbelastning mellem Ringvejen og Ceres krydset ikke giver kødannelser, og hermed kunne busserne benytte samme spor som bilerne. Vejtræerne kunne hermed bevares, og trafikafviklingen i villaområdet nord for Viborgvej kunne forblive uændret mv.
De mange fine intentioner med Amtssygehus området kunne gøres endnu mere interessant hvis alt overflade biltrafik fjernes. I byer i Sydeuropa arbejdes der med bydele uden biler mellem bygningerne. I for eksempel Bordeaux er der opført en bydel hvor dette er udført. Her kan børnene lege frit, og bilerne sætter ingen begrænsninger. Med en sådan løsning vil det også være muligt at opnå 40% friareal (iht. kommuneplanens minimumskrav) på Amtssygehuset. Grunden giver muligheder for adgang til underjordisk parkering. Dette kunne ske enten via Viborgvej eller via Regensburg Plads (måske den mest egnede adgang) hvor der naturligt kan gives adgang på grund af den store terrænforskel. Ved at føre en ”tunnel” helt frem til Silkeborgvej sikres boligerne her for en øget trafikstøj. En underjordisk parkeringsbygning kunne etableres i 2 etager, og her vil kunne etableres pladser til ikke kun Amtssygehusets beboere, men også til omkringliggende boligområder. Med ovennævnte løsning kan Aarhus blive et eksempel til efterfølgelse for andre byer her i landet