Trafik, miljø og sikring af fælles områder uden kommunalt engagement?
Udviklingsplanerne for Amts Sygehusgrunden indeholder mange fine muligheder og kvaliteter.
Der er imidlertid også nogle udfordringer og modsatrettede elementer.
1. Trafik og og miljø
Vi bakker op om Knud Bach-Mikkelsens og Line Kjærgaards indsigelser vedr. trafikken her på Høringsportalen
Hvorfor invitere en del af den massive trafik fra indfaldsvejen Viborgvej og Ringgaden igennem Johan Langes Vej - et støjfølsomt boligområde, som består af familieboliger i enfamilieshuse?
Et lille kvarter, hvor generationsskiftet kan registreres, hvor ældre ejere sælger til børnefamilier.
Her vil øget trafik påføre beboerne øget støj og sikkerhedsrisici fra biltrafik - i lodret modsætning til Aarhus Kommunes Støjhandlingsplan fra 2018:
https://mst.dk/media/170728/aarhus-stoejhandlingsplan-2018.pdf:
"For at imødekomme den stigende støjbelastning i Aarhus Kommune er der behov for en målrettet indsats. Af Kommuneplan 2017 fremgår kommunens målsætning på støjområdet. En målsætning om at:
- Støjgenerne minimeres, så alle borgere kan bo, arbejde og opholde sig i gode miljøer
- Fremtidige støjgener forebygges gennem en arealplanlægning og anden planlægning, der tager størst mulige støjhensyn
- Ny bebyggelse til støjfølsom anvendelse i eksisterede bymiljøer sikres gode indendørs støjforhold og gode miljøer på udendørs op- holdsarealer
- Ved udbygning af nye veje, trafikale saneringer eller omlægninger af veje i den eksisterende by vil støjforhold og metoder til at nedbringe støjen blive vurderet og tænkt ind i planlægningen."
Planlægning af et afkørselsspor på Viborgvej, som skal etableres ved at inddrage forhaverne i familiehusene nord for Viborgvej, er også i modsætning til støjhandlingsplanen. Hvis man skulle følge målsætningerne, burde man overveje en afskærmning af støjen fra Viborgvej - ikke at rykke trafikken tættere på boligerne.
Det kunne være relevant at indgøre 40 km/r hastighedszoner i boligområderne på hver side af Viborgvej op til Ringgade, jvf: planer i Aarhus Kommunes Støjhandlingsplan (side 22):
"Der er i 2017 med succes lavet forsøg med 40 km/t hastighedszone i et større byområde. Sådan frede- liggørelse medvirker både til større trafiksikkerhed, tryghedsfølelse og støjdæmpning. Det er planen at hastighedszoner vil fremover blive udbredt til flere byområder i Aarhus Kommune".
2. Hvordan sikres visionerne for fælles arealer på Amtssygehusgrunden uden kommunalt engagement i driften?
Der er utroligt mange fine ideer og visioner om udvikling og brug af fælles arealerne.
Men det fremgår af afsnittet om økonomi, at "Efter salg vil drift af de kommende veje overdrages i overensstemmelse med lov om private fællesveje. Drift af fælles grønne områder vil ske i en grundejerforening for området."
Betyder det i realiteten, at den kommende grundejerforening får økonomisk ansvar for at drive de fællesområde, faciliteter, ren- og vedligeholdelse?
Vil grundejerforeningen kunne begrænse adgangen til området, så det forbeholdes grundejerne, menes borgere, som er bosat udenfor området formenes adgang - f.eks. med henvisning til økonomi?
Med venlig hilsen
Claus Hammerich Paaske og Lotte Duwe Nielsen
F. G. E. Rostrups Vej 22
8000 Aarhus C