Udfordringer ved den nye by Marienlyst som bør adresseres
Etablering af boliger før infrastrukturen er på plads vil skabe sammenbrud i kryds
Der lægges op til at bygge mellem 350-1000 boliger før end den nye vej er færdig, uagtet at det vil have meget store konsekvenser for trafikken i området, herunder at krydsene Viborgvej/Hasle Ringvej og Herredsvej/Hasle Ringvej Krydset formodes i kommunens egne dokumenter at være nær sammenbrud hvis man etablere disse boligere. Det er en meget forfejlet tankegang og er desværre endnu en gang kun for at være “venlig” overfor bygherrerne. For hvordan kan man konkludere at der kan etableres op mod 1000 flere boliger før der er lavet den nødvendige nye vej, når man samtidig skriver at vejnettet som disse boliger skal er stærkt belastede. Selv 350 boliger vurderes at have meget store konsekvenser for vejnettet. Hvorfor kører man ikke vej og by som et samlet projekt, da vejen jo er forudsætningen for etableringen af den nye by.
Manglende vurdering af konsekvenserne ved nye boliger før vej er etableret ved Marienlystvej/Viborgvej
I analyserne af trafikken har man ikke vurderet hvilke konsekvenser de op imod 1000 nye boliger vil have på krydset Marienlystvej/Viborgvej. I spidsbelastningstidspunkterne ses allerede op imod 800 meter kø, som må forventes at blive værre.
Overholdelse af tidsplaner for nye vejforhold.
I Tilst har vi oplevet at en simpel ting som et lyskryds, der skulle etableres i mellem Marienlystvej og Bredskiftevej i september 2019 endnu ikke er etableret. Kommunen har fortalt os at der selvom i lokalplanen står, at man ikke må ibrugtage de nye boliger på Gasagrunden før lyskrydset er lavet, har man valgt at se bort fra dette og lave en dispensation. Denne dispensation har vi dog ikke kunnet fremfinde eller kunne få nogle i kommunen til at finde.
Hvis et simpelt lyskryds kan forsinkes 2 år indtil videre, hvor længe vil en ny vejs tidsplan så kunne forventes at skride, og de 1000 boliger som må etableres op til 2 år før vejen er klar, kan jo reelt set resultere i at være 3-4 år før en vejen er klar.
Kollektiv trafik
I planerne er der lagt op til at området skal have en god kollektiv trafikbetjening med busruter. Der står i materialet at “Området skal indrettes med mulighed for etablering af busrute fra midtbyen og fra Skejby til og igennem området og videre f.eks. Tilst og/eller Lisbjerg.”.
Vi vil gerne have en garanti for at man ikke laver busruterne til Tilst endnu længere end de allerede er. I forvejen er tiden fra Aarhus midtby til Tilst i bus meget lang og den bruges også til den videre trafik til Sabro, så at gøre linjeføringen endnu længere ved at køre igennem et nyt byområde vil risikere at fjerne endnu flere mennesker fra den kollektive trafik.
Trafikflytning fra den ny vej over til bredskiftevej - blomstervej som følge af meget store køer når biler skal forsøge at komme af den nye vej og ind på viborgvej
Flow af den nye vej
Det virker ikke til at man har taget højde for konsekvenser af den mindre nye lokalplan x140 samt konsekvenserne af ”Byporten” med 40.000 etagemeter og et stort antal arbejdspladser som der pt bygges kraftigt på.
Størrelsen af den nye vej
Der lægges op til at bygge en såkaldt bred to-sporsvej med mulighed for fremtidig udvidelse til fire spor. Vi har hele tiden pointeret at to-spor slet ikke vil være nok, når det bliver Aarhus ring 3 efter
Undersøge prisen på 4 spor nu kontra 4 spor senere hen, herunder også om det overhovedet kan lade sige gøre med de virksomheder og byporten som udvikler sig over de kommende år
Miljø kontra boliger
Vi kan allerede nu se i høringssvarene at bygherrer forventer at boligantallet er fixed, mens skov kan tilsidesættes, hvorfor de nu foreslår endnu højere byggeri end 5 etager som der er lagt op til i planen. Hvordan vil man sikre at det ikke bare bliver nedslagtning af al natur i skabelsen af profit for bygherrerne.
Man taler desuden om at Brændstrupkilen fortsat vil være relativ bred, hvordan skal det forstås, når den nu skæres igennem, og hvordan vil man sikre et fortsat rigt naturliv.