Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Udviklingsplan for naturbydelen Marienlyst samt Tillæg nr. 97 til Kommuneplan 2017

Vejføring gennem Kasteds unikke natur.

Høringssvar fra Kasteds Beboere omkring den nye vejføring.

Vil vi naturen og landsbyerne, eller er det bare noget vi siger?

Dette er det første spørgsmål der springer os i øjnene, når vi med meget stor nysgerrighed læser jeres oplæg til vores fantastiske område.

At kunne finde på at planlægge en vej så tæt på den meget unikke lille landsby Kasted, samtidig med at man siger man vil natur hænger IKKE sammen. Kasted har den mest fantastiske natur, men istidens spor, der står unikt og uberørt hen, hvor der er muligt at gå ture langs Egåen uforstyrret, hvor dyr og fugle lever og trives i bedste velgående. Der er gravhøje, skove, drikkevandsboringen, søer. Jeg kan ikke forstå man som beslutningstager, kan se sig selv i øjnene og med god smag i munden sige, vi ønsker natur og landsbyer, og så samtidig overveje en vestlig linjeføring, dette kan kun være fordi man ikke har været herude og se det, eller har en skjult dagsorden, hvilket vi ikke tror er tilfælde. Vi glæder os til at inviterer jeg alle herud, en efter en. Efter en gåtur i området, kan der vidst ikke være nogen tvivl om hvilken skade i vil pådrage området ved at vælge en sådan løsning. Dette kan også ses på den noget større mængde af paragraf 3 områder der vil blive påvirket. På et kort, kan det godt se ud som om at det måtte være lige meget hvilken vej man vælger, men når man ser det fra egne øjne, er der stor forskel på de to muligheder. F.eks. skal den flotte ådal og Kasted ås ødelægges af en stor bro.

Vælges den vestlige løsning vil der i stort omfang også blive påvirket meget negativt af gener ved flere beboere i området. Kun meget få lodsejere vil blive ramt at den vestlige forbindelse, sammenlignet med den østlige forbindelse.

Drikkevand
Kasteds vandværk forsyner en stor del af Aarhus med drikkevand. Vi ønsker at der gives svar på hvor meget forurening der vil komme ved at føre en vej igennem og tæt på mange af de drikkevandsområder den østlige vejføring vil ramme. Hvor meget microplast, tjære og gummi, fra biler og vej vil sive ned i det grundvand vi alle drikker. En vestlig vej vil slet ikke i samme omfang komme i nærheden af det MEGET værdigfulde drikkevand, som vi kan høre snart bliver en mangelvare i byen. Mange af områderne vejen vil ødelægge er marker der er omlagt til økologi, med drikkevandssøer, skove som alle påtænker det gode vand til byen.

Vi læser oplægget fra Agro Food park med en ”vi ønsker at blæse med mel i munden” tilgang. Vi kan se den enorme trafik der allerede kører i området, komme direkte fra Agro food park, vi er opmærksomme på gennemkørselsproblemet, men dette kan løses ved at lukke for gennemkørsel som der er også er plan om, men dette ville ikke løse problemet. PT. Er der allerede stor støj foruerning fra området, med nybygning og stor lysforurening med de store oplyste bygningen er p-pladsen. De ønsker ikke den vej det kræver for at afdække deres eget problem. Vi ønsker de må tage ansvar for deres eget behov, i stedet for at lade det gå ud over vores lille unikke landsby. Derfor er det naturligt at vælge den østlige forbindelse, dette vil få den store trafik som vil komme derfra afviklet meget bedre.

Vi tror ikke på en løsning, hvor man sætter mere trafik på søftenvejen direkte. Derfor vil den østlige løsning også give god mening, da den så kan tilslutte direkte på nord tilkørslen på motorvejen, som direkte på grenåmotorvejen, samt lisbjergbuen. Dette må være optimalt. Det kan IKKE lade sig gøre at afvikle mere trafik på søftenvejen. Det står simpelthen helt stille hvor morgen og eftermiddag.

Den gode løsning.
Vi er åbne for en god dialog, da vi tror at ved at lukke veje som f.eks. Kastedvej og Kærbyvej og lukke for muligheden for gennemkørende trafik, kan vi undgå mange af de gener vi oplever i byen. En til to indfaldsveje, som ikke giver en fordel for dem der skal fra øst til nord om omvendt, vil give den ro enhver landsby fortjener, for at oprette den idyl, alle beboerne her har søgt.

Vi i Kasted ønsker også en god udvikling af Aarhus og omegn, og syntes der er mange gode initiativer i gang. Bla. Andet. Lisbjerg området. Dette område har i mange år været på vej, men uden det store held. Derfor undrer det os man ikke lader dette område færdiggøre sig først, da skolen skriger efter elever og har kapaciteten. Man vil med dette forslag endnu engang slå skolens elevantal ned, da en del af det opland de dækker, vil gå til en ny skole i marienlyst. Fokuser på et projekt af gangen, der er for meget i gang, og det vil ødelægge de muligheder for udvikling i de områder der allerede er i gang. Sæt Marienlyst på pause, indtil de andre projekter, er færdigudviklet. Ellers vil vi stå tilbage med huse og lejligheder der ikke kan lejes ud, som man ser andre steder, som f.eks. Aalborg hvor det er muligt at få en lejlighed gratis i flere måneder og uden depositum, da der er blevet bygget alt for meget. Det er ikke gavnligt at ramme den rette balance.

Selvom vi er en lille landsby, er vi aktive med mange arrangementer, en vestlig vejføring vil splitte vores sogn, og mange af byens medlemmer i den aktive beboerforening vil føle sig afskåret, da man pludselig skal køre 10-15 minutter i bil for at komme ned til byen.

Den løsning vi har set oplæg til nu, løser ikke de problemer med gennemkørende trafik vi har, og derfor vil det være et vedvarende problem som vi vil kræve en løsning på.

Lad os sammen finde den gode løsning, vi tror vi kan bidrage med megen viden, der gør at vi finder en bedre løsning, en den meget dyre østlige løsning, som forbinder til en overbelastet vej hvor alt står stille.

Vil i bevare landsbyen Kasted og den helt unikke natur hvor vi tapper vores drikkevand? I råder over vores unikke område herude, i så tilfælde skal i IKKE vælge den vestlige linjeføring der vil ØDELÆGGE alt dette.

På vegne af de mange berørte borgere i Kasted

Søren Follmann
22924282
sfollmann@gmail.com

Jeg beklager hvis det er mange tastefejl, har måtte haste dette svar igennem, da jeg var blevet oplyst der kom en separat høring alene om vejføringen. 2 Timer før høringsfristen lukkede, blev jeg gjort opmærksom på dette var blevet blandet sammen i en høring.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Søren Follmann

Indsendt

09/08/2021 23:53

Sagsnummer

HS7729804

Informationer

Startdato
Svarfrist
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Tilst - Brabrand Nord
Hørings-id

H308

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00