Aarhus kommunes planer om udstykning af 420 nye parceller i Skæring hænger slet ikke sammen i forhold til trafik og miljø, og jeg kan ikke tilslutte mig planen.
Et ønske om at lade 420 parceller få udkørsel via Skæring Egager og Skæring Hedevej er slet ikke gennemtænkt. I forvejen er Skæring Hedevej stærkt belastet af trafik som kun kan forventes at stige i takt med, at sommerhusområdet omdannes til helårsområde.
420 parceller (hvoraf det kan forventes at flere har 2 biler), vil betyde min 800 ekstra biler om dagen som skal køre på en vej hvor der allerede nu er betydelige problemer med trafik og specielt om morgen er der store problemer med at komme ud på Skæring Havvej og videre til Grenåvej.
Det betyder en stigende risiko for særligt de mange børn og unge der dagligt skal passere Skæring Hedevej for at komme i skole og til fritidsaktiviteter.
I forhold til miljøet hænger planen heller ikke samme. Kommunen har tidligere - i kommuneplan 2017 - markert området hvor man nu ønsker at bygge, som værende bevaringsværdigt landskab. Det giver slet ingen mening, at man vælger at nedprioritere bevaringsværdige landskaber, når man samtidig fra Aarhus Kommune ønsker at fremstå som en grøn kommune der arbejder på at indfri FN Verdensmål. Hvor blev kommunes grønne profil af eller bliver den tilsidesat til fordel for økonomiske interesser?
Ud over de trafikale- og miljømæssige konsekvenser kan man stille spørgsmål ved om kommunen har gennemtænkt konsekvenserne ved 420 nye parceller i forhold til daginstitutionspladser, skole og indkøb….
Så samlet set hænger Temaplanen for Skæring slet ikke sammen og jeg vil kraftigt opfordre kommunen til at tænke i andre baner. Det kan ikke passe at behovet for flere boliger skal ske på bekostning af trafikalt kaos og en kraftig forringelse af naturen i Skæring.