Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg - Vejlby Vest

Debatoplæg vedrørende skitse for Nyringen og Næringen (Vejlby Vest)

Høringssvar til debatoplæg om Nyringen og Næringen i Vejlby Vest.

Vi (min kone og jeg) har boet i Nyringen i et rækkehus i 33 år.
Vi har nydt området, bl.a. fordi vi har haft vores egen lille have, og der har været sol til hen på aftenen.
Vi har også nydt området, fordi der er bilfrit uden for vores dør, og børnene kan cykle, lege frit i området, fordi bilerne skal være uden for byggeriet i et randområde rundt om byggeriet. (vi havde børn hjemme for 25 år siden).
Vi har også nydt området, fordi det er så grønt et område, og fordi, der inde i området er bygget i et-plan for atriumhusenes vedkommende. Og mange af dem har fine haver.

Bekymringer ved den plan, der forligger i skitseform.
• Bebyggelsen bliver for tæt i Vejlby Vest med tilhørende privat byggeri over mod busvejen, og hvor det nuværende beboerhus ligger. Vi bor vel i dag ca. 1.500 i Vejlby Vest. Med de nye forslag kommer vi nok op mod 2.500. Tallene er skønnede, men der bliver mere befolkningstæthed.
• Parkering vil uden tvivl blive et problem. Vi har problemer med parkering allerede i dag. Vi har vores egen bil og måske garage. Vi har også gæster en gang i mellem. Tættere bebyggelse vil betyde parkeringsproblemer for os selv og vore gæster. På de nærliggende offentlige områder er der i dag parkeringsbegrænsninger flere steder. Der skal jo også gerne være parkering til gæster i vores beboerhus, om det ligger som i dag eller om det skal flyttes. Det nye private byggeri skal også have tilstrækkelige parkeringspladser, ellers parkerer de jo nok på vores parkeringspladser. Er der også tænkt ind, hvordan el-opladning af biler skal foregå i fremtiden?
• At der bliver bygget for højt og for tæt. Det ser vi desværre alt for tit i det ”nye slum”. Det betyder, at der bliver store ”indkik” i hinandens boliger. Det betyder desværre også, at de høje huse skygger for andre huse og haver. Kravet må være, at ingen af de nuværende boliger får mere skygge end de har nu. Og at der ikke bygges højere end de nuværende bygninger i Vejlby Vest.
• At der lægges op til, at atriumhusene kan bygges i mere end et plan, og at bilerne i visse tilfælde skal ind i byggeriet. Atriumhusene har jo netop været meget handicapvenlige i et plan. Da en del af atriumhusene har ligget i de områder, som ønskes solgt, bliver tætheden inde i Vejlby Vest også større.
• At de nuværende private atriumhaver med deres beplantning vil blive ødelagt. At også en stor del af det grønne i området vil blive jævnet med jorden.
• At en stor del af områdets ”vilde natur” vil blive fjernet med den plan, som et skitseret.

Dilemmaet for Alboa og vi beboere er, at hvis vi ikke sælger en stor del af vores ejendom, så er der ikke penge til renovering af Atriumhusene.
Alternativt bliver vores husleje alt for høj.
Hvad er alternativet ellers?
Vi har ikke taget stilling til projektet som helhed, men der er mange hensyn, der skal imødekommes. Jo flere restriktioner vi sætter ind, jo færre penge til Atriumhusene. Sådan er de økonomiske konsekvenser nok.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Ingrid Noe-Nygaard og Laurids Pedersen

Indsendt

03/10/2021 11:43

Sagsnummer

HS3242440

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Vejlby-Risskov
Hørings-id

H368

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00