Gå til hovedindhold
Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn

Kritisk over den store havneudvidelse

Unødvendig udvidelse af Aarhus Havns

Jeg har nu fulgt de første informationsmøder om Aarhus Havns enorme store udvidelse, uden hensynstagen til de katastrofale konsekvenser det vil have for Bugten og for byens borgere. Vi vil miste det der er det bedste ved byen, det at den ligger tæt ved vandet med kort afstand til skov og centrum og et fantastisk udsyn over havet, vi mister udsigten til Skødshoved og Helgenæs og i stedet kun se en i mine øjne ”grim” industrihavn.

Det er tankevækkende at Byrådet og formanden for havnens bestyrelse (Jacob Bundsgaard) syntes det er en god ide at ødelægge Bugten med beton og asfalt for at opnå lidt vækst. Det undrer mig faktisk også at (Jacob Bundsgaard) ikke er inhabil i denne sag, da han sidder med to kasketter, både som byens borgmester og så som formand for havnens bestyrelse. Er beslutningstagerne i denne sag helt ude af trit med byens borgere? Er denne sag mon allerede afgjort og er høringen kun til for et syns skyld og skal føres på grund af lovgivningen? Der skal også nævnes at ingen af de ansvarlige politikere endnu har stillet sig op til møderne og forsvaret deres valg og holdninger?

I Jyllandsposten er der en artikel d. 17.02 omhandlende Glatved Havn (Grenå havn) som er en dybvandshavn, samt Aarhus Havn og et evt. fremtidig samarbejde. I fremtiden vil containerskibene være større og stikke endnu dybere end Aarhus Havn kan tilbyde, da Aarhus Havn kun har en dybdegang på ca. 14 meter, Glatved havn kan tilbyde ca. 18-20 meter dybde, medens en havn som Rotterdam har en dybde på ca. 24 meter og kan tage de helt store skibe ind nu og i fremtiden. Så jeg ser ingen garanti for at denne havneudvidelse vil sikre Aarhus Havns markedsposition i fremtiden. Forsøg da at lave et samarbejde i stedet for denne store havneudvidelse kun i Aarhus?

Jeg forstår ikke at der ikke er lavet alternative forslag til den fremlagte plan? Kunne man fx gennemgå hvilke virksomheder der virkelig er havnerelaterede? Her kan fx nævnes at fx Hummel, to arkitektfirmaer, et crossfitt center, Freeedom Foundation, Chili Klaus, Toft Jensen (smykker), Nørgaard (Lys og lyd), Just Female, PH Sko, et renseanlæg, et jordrenseanlæg og en synshal som alle ligger på havnen i dag? virksomheder der fint kunne ligge et andet sted? Kunne man måske også stable containerne højere, så de ikke optog så meget plads? Kunne man lave en Dry Port der kunne ligge i Brabrand tæt ved E45 og banen?
Sidst er der i projektet anlagt en ydre mole der går helt ud til den Uendelige Bro i 4 meters højde og er en katastrofe. Er det er en skjult fremtidig havneudvidelse kan der kun gisnes om? Men er der virkelig også behov for 2 forskellige svaje bassiner i projektet? det har man ikke i dag og det fungerer fint uden – Så drop den ydre mole i projekteret!

Håber Byrådet vil tage sagen op til genovervejelse, så en mindre udvidelse af havnen måske kan gennemføres og accepteres af byens borgere, gennemgå alle virksomhederne på havnen om de virkelig er havnerelaterede og har deres berettigelse på havnen? Få et samarbejde med andre havne der er mere egnede til de fremtidige skibes størrelse og dybde, overvej denne beslutning igen!
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Dion Aaris Petersen

Indsendt

18/02/2022 12:12

Sagsnummer

HS7430790

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Lokalplan
Område
Midtbyen
Hørings-id

H403

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00