Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn
Et alternativ til den foreslåede havneudvidelse
Som Aarhusianere er vi defineret af vores by, geografi, skov og bugt. Det er ramme og grobund for vore liv og det er her vi henter energi når vi puster ud og lader op på en gåtur i skoven eller langs stranden ved bugten. Det er ganske særligt for byen at have så megen smuk natur så nær ved erhverv og beboelseskvarterer. De oplevelser vi kan få her, er af stor betydning for vores velbefindende.
Men vi skal også have brød på bordet og det kræver arbejdspladser, og en af de største af dem er Aarhus Havn, og hvis havnen har behov for at udvide for at kunne servicere de havnerelaterede virksomheder, så er det svært at sidde overhørig.
Således bliver vi klemt mellem to modsatrettede hensyn. Hensynet til de omgivelser og den natur der betyder så meget for os, og til den velstand en driftig havn kan bidrage med.
Den beslutning vi træffer får vidtrækkende konsekvenser for naturen, vores havn eller begge dele. Går vi videre med udvidelsen som skitseret, forsvinder havmiljøet og naturoplevelsen på det sted som erstattes af havn, og udsigten til Skødshoved forsvinder og erstattes af containere og kraner. Det kommer aldrig igen.
Undlader vi at udvide havnen vil de virksomheder som er på havnen måske søge andre steder hen, og placere den omsætning der er så vigtig for os i andre byer der er parate til at understøtte virksomhedernes behov. Og er virksomhederne først flyttet, så kommer de ikke tilbage lige med det samme.
Derfor skal vi tænke os meget grundigt om. Har vi set på alle mulighederne? Har vi givet andre scenarier lige så meget opmærksomhed som det foreliggende oplæg til havneudvidelsen?
Der foreslås følgende alternativ til oplægget som realiseres i tre etaper.
A:
Containerterminalen udvides fra Nordmolen med 41 hektar.
B:
Arealet nord for olieterminalen udvides med 33 hektar.
C:
Containerterminalen udvides med yderligere 42 hektar.
Fuldt udbygget opnår havnen en udvidelse på i alt 116 hektar efter gennemførelsen af etape A-C, hvilket er 11 hektar mere end det foreliggende oplæg. En udvidelse som, fordi den ligger inde i den bestående havn, kompromitterer mindre natur, udsigt og oplevelser.
Med venlig hilsen
Metin Lindved Aydin, arkitekt
Byrådsmedlem for Radikale Venstre
Download høringssvar som pdf