Gå til hovedindhold
Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn

Indsigelse mod udvidelsen af Aarhus Havn

Nej tak til udvidelsen af Aarhus Havn.
Som uddannet arkitekt har jeg en række indsigelser mod den tiltænkte udvidelse af havnen i Aarhus.
Kystby problematikken: Aarhus er en meget privilegeret by, på grund af sin placering i det østjyske landskab, der skaber et naturligt amfiteater ned mod bugten og havnen. På begge sider (nord og syd) er bakkerne oven i købet bevoksede med skov og krat. Bugten i sig selv er også unik, da den er delvist beskyttet af Djursland/Helgenæs og dermed skaber et helt særligt farvand, både mht udsigt og landskabelig værdi for beboerne omkring bugten og for de sejlere der benytter den. Disse værdier har Havneforeningen (Aarhus Havn A/S) tilsyneladende ingen interesse i, da de ikke 'skaber omsætning'. At de til gengæld værdsættes af flertallet af indbyggerne, synes heller ikke at bekymre Havnen.
Vækst og bypolitik: På mange måder minder denne sag mig om den tilsvarende proces med at udbygge Tokyo for et par årtier siden. Der var planer om at bygge nye bydele ude i bugten og etablere broer på kryds og tværs. Baggrunden var en vækst filosofi (måske nok lidt for pænt sagt) der primært så Tokyos og Japans fremtid som værende knyttet til ekspansion og stadig mere industri. Heldigvis kom der nogle økonomiske svære år på tværs, der gav tid til at gentænke hele projektet. Vi skal også erstatte den 'blinde' vækst strategi i Aarhus (Danmark), med en langt mere velovervejet udvikling, der måske - og det er virkeligt et måske - kan bevare såvel natur som arbejdspladser (overvej eventuelt Doughnut økonomi modellen, Kate Raworth, som inspiration).
CO2 mål og klima: Et andet aspekt, men i forlængelse af samme, så er udvidelsen helt i modstrid med Aarhus kommunes erklærede mål om at være CO2 neutral.... Man kan ikke udbygge havnen for at modtage endnu flere container skibe, der drives af diesel olie, flytte containere til lastbiler, der anvender diesel og så sende dem fra Aarhus ned i Europa. Netop skibsfart (der dog udleder mindre CO2 end lastbiler) og lastbiler er tunge udledere af CO2, så det er den helt forkerte vej at gå. Container trafik skaber ganske få arbejdspladser i sig selv, så det ville være langt mere bæredygtigt at fokusere på grønne arbejdspladser og udvikling af nye teknologier, da Aarhus er en universitetsby! Containere er gammel teknologi, født af en blind vækst filosofi (der var den igen).
Politik og regional/national udvikling: Vågn nu op, borgmester! Lær af Stockholm og etableringen af en industrihavn på et sikkert sted (Lær af Stockholm_ Flyt Aarhus Havn 50 km væk til Glatved på Djursland. Debatindlæg i JPAarhus.dk). Desværre er borgmester Bundsgaard (der både er borgmester og bestyrelsesformand i Aarhus Havn A/S) drivkraften i netop denne trafik, som ses i forbindelse med Marselis tunnelen og hans ønsker om at der skal være en fast forbindelse mellem Kalundborg og Østjylland, hen over Samsø - for at få containerhavnen i Kalundborg knyttet trafikalt sammen med Aarhus. Det er Japanske tilstande (fra dengang hvor de ikke tænkte sig om).
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Mogens Fiil Christensen

Indsendt

24/02/2022 11:59

Sagsnummer

HS7615808

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Lokalplan
Område
Midtbyen
Hørings-id

H403

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00