Gå til hovedindhold
Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn

"Den store havneudvidelse er en fejlbeslutning af historiske dimensioner", JP Aarhus d.25.02.22

Den store havneudvidelse er en fejlbeslutning af historiske
dimensioner.
Har byrådet overhovedet haft mulighed for at overskue sagen?
Er borgerinddragelsen blot en skinmanøvre?
Kan Aarhus by samtidig kalde sig en grøn foregangsby?
1. Aarhus Havns ønske om en kæmpe arealudvidelse i bugten er ikke på
seriøs vis blevet vurderet i sammenhæng med Aarhus By´s fremtidige
udvikling som studie- og forskningsby, IT-vækstcenter, grøn foregangsby,
m.m.
2. Byrådspolitikerne er blevet præsenteret for lokalplanforslag nr. 1163 på
200 sider og et bagvedliggende miljøprojekt med over 1000 siders bilag
til beslutning på byrådsmøde med et væld af mere dagligdags sager.
3. Borgerinddragelse: Lokalplanens høringsperiode rummer såvel juleferien
som vinterferien, hvor det er familiesamvær og ikke havneudvidelse, der
optager sindene.
Til trods for tidligere fadæser med manipulerende billedmateriale i
lokalplaner (Bruuns Galleri m.fl., Mindet 6, 143 m. højhus) indeholder
også lokalplan 1163 manipulerende visualiseringer. Kystskråningerne på
Mols, der er ganske synlige med det blotte øje, forsvinder nærmest på
visualiseringerne p.g.a. brugen af vidvinkel objektiv, der samtidig
medfører, at havneprojektet ser fjernt og ubetydeligt ud.
4. Havneprojektet er ikke fremsynet, men snarere tilbageskuende, idet
prognoserne bygger på den historiske udvikling af havnen, samtidig med
at klimakrisen efter alt at dømme vil betyde omfattende ændringer også
for godstransport til og fra Aarhus Havn.
5. Socialdemokratiet vil gerne regne sig selv for et grønt parti, og Aarhus
By vil gerne være en grøn foregangsby. Det passer meget dårligt med
denne prioritering af gammeldags vækststrategi.
Den vifte af mulige grønne arbejdspladser, Aarhus sagtens kan tiltrække,
harmonerer ikke med den voldsomme vifte af havnemoler, der
efterhånden vil spærre byen inde bag havnen.
- Hvordan havde Nice udviklet sig, hvis man der havde prioriteret
havnekajer frem for kystpromenade?
- Man kunne også lade sig inspirere af Bilbao, en tidligere kedelig,
forældet industriby, der nu er transformeret til internationalt center for
kunst og arkitektur.
6. Sidst, men ikke mindst: Fremtiden vil formentlig vise, at der ikke er
behov for så store havnearealer.
Det er udelukkende containertrafikken, der er i vækst, og containerdelen
udgør kun en mindre del af den planlagte havneudvidelse. Samtidig er
det ikke tilstrækkelig belyst, om en udvidelse af containerdelen kan
foretages på de eksisterende kajarealer.
I Rotterdam stables de containere, som skal ekspederes, f.eks. i 3 lag.
Hvis de 2 lag, der anvendes i Aarhus i dag, ændres til 3, betyder det i
praksis 50% kapacitetsforøgelse på samme kajareal!
7. Ved et så omfattende projekt, som havneudvidelsen er, skal der samtidig
peges på alternative løsninger og muligheder. Der savnes f.eks. belysning
af en alternativ placering af havneudvidelsen f.eks. i forlængelse af
eksisterende kajanlæg.
Høringsperioder for lokalplan 1163 slutter d.04.03.2022, så skynd jer:
STANDS ULYKKEN!
Den 22.02.2022
Jens Aakjær, 8000 Aarhus C
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Jens Aakjær

Indsendt

26/02/2022 11:06

Sagsnummer

HS1411795

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Lokalplan
Område
Midtbyen
Hørings-id

H403

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00