Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn
Hvilken fremtid ønsker vi for Aarhus?
Jeg ser det som katastrofale følger for bugten, for byen, for havmiljøet og klimaet for ikke at tale om turismen i et af vores områder der trækker mest kulturel kapital. Vi vil miste det, der som det første fremhæves som Aarhus’ største kvalitet: vores sammenhængende by- vand- og skovside.
Det er noget tankevækkende, at byens borgmester, Jacob Bundsgaard, er formand for bestyrelsen i Havnen. Er han ikke inhabil, da han sidder med to kasketter i denne sag?
Er beslutningstagerne helt ude af trit med byens borgere?
Er denne sag allerede afgjort og denne høring kun for en syns skyld og skal føres pga lovgivning?
Der er ingen politikere, der endnu har stillet sig op og forsvaret deres holdninger og valg? De må vel findes hvis det er prisen man er villig til at betale?
Behovet for en udvidelse af havnen synes ikke dokumenterbart. Desuden findes der på havnen allerede en del virksomheder, der ikke har havnerelaterede aktiviteter: Hummel, to arkitektfirmaer, et crossfit center, Freedom Foundation, Chilli Claus, Toft Jensen, Nørregaard, Just Female, PH sko, syns hal for ikke at nævne rensningsanlægget. Hvorfor tænker man ikke i den eksisterende plads for det er ikke nødvendigt, de ligger på havnen og kan, om nødvendigt, anvendes i forhold til pladsudnyttelsen?
Endnu mere presserende i denne sag er de alvorlige konsekvenser for havmiljøet. Der forventes klapning af 5,3 mill. m3 giftigt slam lige ud for Fløjlstrup strand samt 900.000 m3 slam i Hjelm dyb med giftige stoffer som TBT og meget andet. Det vil i høj grad påvirke ålegræsvæksten og havmiljøet i øvrigt, som i forvejen er truet. Hvordan forholder I jer til de katastrofale følger?
I driftsperioden – altså når udvidelsen er færdig – forventer man 4.250 flere køretøjer på vejnettet/døgnet, hvoraf 2/3 vil være tung trafik. Næsten 750.000 lastbiler skal bruges til at lave opfyldninger. Lastbilerne skal både frem og tilbage, så samlet 1,5 mio. lastbiler igennem Århus i anlægsfasen – som i øvrigt er sammenfaldende med etablering af Marselis tunellen.
Hvordan forholder I jer til det kolosale CO2 udslip på 170.000 tons i forbindelse med etableringen af havnen og Marselis tunellen? Er visionen om at være CO2 neutral i 2030 ikke gældende i Aarhus?
Hvordan forholder I jer til det enorme trafikale pres, der vil være på infrastrukturen fra al trafik syd for Århus i etableringsfasen af både havn og Marselistunellen?
Dette projekt vil ødelægge al udsigt over bugten til Mols. Det er den rute Aarhus har høstet stor kulturel kapital på ved arrangementer som Sculpture By The Sea ad flere omgange, samt Trieninalen ved Aarhus Kulturhovedstad. Men er det mindre væsentligt efter 2017? Vi taler 144 m høje kraner og en mole, der er 4 meter høj - Hvordan vil I forklare denne ødelæggelse?
Jeg ser ingen anden løsning end at gøre det anderledes. Havnen kan f.eks. flyttes til Glatved Havn, der har en havnedybde på 18 m, som måske er mere realistisk ift. de 'kommende skibe, der nok stikker dybere. Samtidig skulle motorvejen mellem Aarhus og grenå færdig gøres. Så ville man få et udkants Danmark til indkants Danmark.
Kom nu beslutningstagere. I står med fingeren på en rød knap i forhold til miljø, natur og byens fremtid. Tænk jer godt om. Det kan ikke gøres om!
Download høringssvar som pdf