Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn

Nej tak! Aarhus er først og fremmest en by for mennesker.

Jeg mener ikke at Aarhus har brug for en større havn og jeg kan ikke se hvordan det gavner hverken Aarhus som by eller de mennesker Aarhusianerne.

Det ødelægger en af de få "blå" åndehuller vi har i byen som bliver brugt året rundt. Af badende, Kajak folket, Bådlauget. og motionister og folk der er ude og gå en tur. Aarhus havn undervurdere totalt hvor stor betydning der har for Byen og dens identitet.

Udvidelsen bygger på en efterhånden forældet teori og at alting skal vækste. De siger at de kan se i deres "pipeline" at der bliver brug for meget mere transport af varer i fremtiden. Men gør der nu også det? Hvor er deres dybtegående analyser der viser at det er fremtiden? Det mest bæredygtige er at få produceret så mange af vores vare lokalt i stedet for at det skal komme fra den anden side af verden. Derfor skal vi ikke gøre det endnu lettere at få billigt transport.

AArhus havn i år 2020 ca. tjente hvad der svare til 7.6 kr. på ton gods der kommer forbi havnen. 9.248.000 tons / 71.000.000 kr. Er det virkelig sådan en god forretning at den skal udvides når det har så store konservenser for borgerne, dyrer livet i bugten og biodiversiteten. Kunne de milliardær ikke bruge bedre til fordel for Aarhusianerne og naturen i stedet i stedet for det modsatte?

Anlægsfasen vil også blive en udfordring med et ny tunnel, havn og stadion på en gang. Bliver der kæmpe problemer i hele det område ned til havnen i rigtig rigtig mange år.

Det vil være en katastrofe for Aarhus by og hele Aarhus bugten, hvis det bliver til virkelighed, og beslutningen KAN ikke laves om.

Jeg er ikke imod at vi har en Havn i Aarhus men hvis den absolut skal udvides hvorfor så ikke gøres ude ved motorvejen eksempelvis ved sammenfletningen ved Aarhus syd motorvejen. Så kunne man lave skinner derud delvist i en tunnel og containerne transporteres direkte på robotstyret hybridvogne fra kranen af og ud til en dry-port. Hvor svært kan det være? Så slipper man for at fylde bugten op og bygge en firesporet tunnel men kan nøjes med to mindre spor.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Ask Sylvest Andersen

Indsendt

28/02/2022 22:09

Sagsnummer

HS6821126

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Lokalplan
Område
Midtbyen
Hørings-id

H403

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00