Gå til hovedindhold
Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn

Indsigelse mod den foreslåede havneudvidelse af Sydhavnen i Aarhus

Høringssvar – indsigelse mod havneudvidelsen i Aarhus

Det unikke ved Aarhus bugten med vores smukke kystlinje er i fare for at blive til beton og 140 m høje kraner. Er det hvad vi vil byde de næste generationer - et gråt havneområde overfor kyststrækningen, Strandvejens smukke huse med Marselisborg Slot i baggrunden?

Tangkrogen er et ikonisk område som har samlet millioner af mennesker til venues, cirkus, verdensudstillinger, sejladser, løb - alt hvad der samler kulturlivet - hvordan i alverden kan man overhovedet få den tanke her at bygge et område på størrelse med 250 fodboldbaner midt i det blå vand?

Stop havneudvidelsen og bevar marinemiljøet og de naturlige, rekreative områder!
Den planlagte udvidelse af Aarhus Havn er et stort og unødvendigt indgreb i bugten. Det er vigtigt for Aarhus og os aarhusianere, der hver dag nyder at bruge området fra Tangkrogen til Ballehage, og videre ud mod syd, at vi ikke ødelægger bugten på baggrund af en havneudvidelse, der ikke tager hensyn til en lang række forhold. Hvordan kan kommunen forsvare at havnen, som er et privat firma ( omend den har borgmesteren som formand for bestyrelsen(??) ) skal drage fordel af dette, på bekostning af borgerne i en hel by?
Nogle få af en lang liste af forhold, som jeg gerne vil fremhæve, som bliver ødelagt hvis havneudvidelsen som den er foreslået nu, er opført herunder:
Marinemiljø
Udvidelsen er en katastrofe for marinemiljøet. Det samme gælder klapning ved Hjelm Dyb og Fløjstrup Skov. Det får uoprettelige følger for dyrelivet, alene den opgravning der skal ske vil frigøre giftstoffer, som vil ødelægge marinelivet.

– Hvordan kan kommunen, som har en grøn vision, stå på mål for de miljø- og klimamæssige konsekvenser?

Bugten har uvurderlige blå og grønne åndehuller
Bugten er i sin nuværende form et værdifuldt rekreativt område og et stort aktiv for aarhusianerne. Lystfiskere, sejlere, havkajakker, løbere, mennesker der dagligt går tur, folk der cykler osv.

Aarhus har som de færreste byer i verden tæt adgang direkte til havet
Det foreslåede byggeri vil få indflydelse på Tangkrogen, der sander til og kystlinjen flyttes 400 m mod syd. Det vil ødelægge miljøet for bådelaug, fiskere, badegæster og alle de bløde sejlere. Det kan ikke være rimeligt at en havneudvidelse skal ødelægge et af de smukkeste steder i Aarhus. Det vil ændre Aarhus for altid.
Samtidig ødelægger det også det unikke ved at man har en by med direkte adgang til vandet, hvilket er det byens infrastruktur og linier helt tilbage fra Hack Kampmanns tid har været bærende i skabelsen af vores smukke bys linier.

Hvor reelt er havnens behov, når der ikke er forfulgt alternative løsninger?
I det fremsatte materiale arbejder man kun med scenarier for en udvidelse. Det bør være et krav – inden man ødelægger Aarhusbugten for altid – at man søger løsningsmodeller der ikke kræver en udvidelse ud i bugten.
– Hvorfor er der ikke søgt andre løsninger -fx at samarbejde med andre havne, så man ikke skal bruge så meget plads?
– Hvorfor kan havnen ikke optimere, ved at disponere anderledes på nuværende arealer?
– hvorfor har havnen brug for plads, når der er mange lejere, der ikke har havnerelateret virksomhed?

Aarhus med den smukke bugt, og udsigt til Mols har tiltrukket mange turister pga. dens unikke udformning og placering
Da Sculptures by the Sea skulle til Danmark blev Aarhus valgt netop pga denne unikke strækning, der mindede om Kronprinsesse Marys hjemlands kyster i Tasmanien. Det er langt fra sikkert, at byen dengang var blevet valgt til den populære udstilling, hvis den naturlige bugt og kyststrækning startende ved Tangkrogen og sydpå mod skoven, havde været bebygget og haft udsigt til havn og kraner i Sydhavnen, som den allerede er i dag. Nu er det nok, der er masser af andre muligheder i Østjylland og kysten langs Djursland for at fragtskibe kan lægge til. Det kunne ovenikøbet gøre Djursland til et bedre og mere attraktivt sted at bo med de arbejdspladser det evt. kunne skabe, som også .
folk fra Aarhus kunne få glæde af.
Når man så ovenikøbet forstår, at der højst sandsynligt ikke er baggrund for at behovet er så udtalt som man påstår fra havnens side, så skriger planerne endnu mere til himlen. For så får vi flere dyre byggegrunde som på Aarhus Ø, og endnu engang kan vi risikere at fornuftig byplanlægning ødelægges af hvem der har penge til at investere i nye højhusprojekter.
Vi skal ikke have flere højhuse til at lukke Aarhus inde med, vi har nok i betonhelvedet ude på Aarhus Ø.

Man ødelægger en hel by. Først med beton på Aarhus Ø og nu dette.
Tænk igen !!!! Tænk langsigtet !!! Tænk miljø!!!

Med venlig hilsen
Malene Lyngesen Grønne
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Malene Lyngesen Grønne

Indsendt

02/03/2022 22:54

Sagsnummer

HS4093165

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Lokalplan
Område
Midtbyen
Hørings-id

H403

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00