Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn

Imod havneudvidelse lokal plan 1163

Jeg skal hermed kraftigt anmode Aarhus Kommune om ikke at foretage den planlagte havneudvidelse.

Strandvejen i Aarhus er et af de smukkeste områder i byen. Hver dag nyder tusinder af gående, løbende og cyklende denne strækning. Tusinder stopper op og fotograferer denne fantastiske udsigt.

Det vil være en vandalisering af rang at gennemføre den planlagte havneudvidelse og erstatte udsigten til Molsbjerge med moler, containere og havnekraner på højde med Lighthouse.

I hele materialet må jeg desværre konstatere, at der ikke er kyndige sejlere blandt ingeniørerne, der har udarbejdet disse. Jorden krummer mere end man lige tror. I sejler kredse kaldes den horisont man kan se for kimingen. Et 35 meter højt fyrtårn kan kun ses 12-15 sømil væk pgra af kimingen dvs jordens krumning. Hvis man vil svømme fra Mosgård Strand til Sletterhage fyr i en lige linje, skal man midtvejs 12 meter under havoverfladen!!!

Hvis man bygger en kæmpemole på 4 meters højde vil effekten af denne være meget større end de viste visualiseringer netop p.gra. Jordens krumning, formentlig vil al udsigt til MolsBjerge forsvinde for gående og cyklende.

Må jeg opfordre kommunen til at få udarbejdet en visualisering, der tager jordens krumning med ind i perspektiveringen, så vi alle kan se hvor slemt det bliver med 4 meter mole på toppen af kimingen midt i bugten?

Århus kommune bruger samtidigt kræfter på Konglundsprojektet, hvor målsætningen officielt er at fremme og binde de fantastiske grønnearealer helt ud til den uendelige bro sammen.

MED DENNE HAVNEUDVIDELSE FJERNER MAN EN GANG FOR ALTID KONGELUNDSUDSIGTEN!!!!

Det er helt galt.

Som erhvervsdrivende i Århus erfarer jeg dagligt, at trafikken bryder helt sammen og det f.eks at komme nord ud af byen tager urimeligt lang tid.

Yderligere tung trafik til havnen, og 1 mio lastbiler, der skal levere jord til inddæmning af en god del af Århus bugten, samtidig med en bygning af Marselistunnelen. Vil optrappe trafik og forurening i helt urimelig grad. Vi har selv boet på Marselisboulevard og ved selvsyn set, hvordan trafikken forurenede gardiner, havemøbler og vægge med kulstøv.

Aarhus har ikke brug for øget trafik, derfor bør havneudvidelse droppes. Alternativt begrænses til et mindre område øst for de nuværende moler. Byg en motorvej til Grenå og lad de store fremtidige skibe lægge til her. Så får vi også hurtigere access til Tirstrup lufthavn. Den skal vi gerne fremme.

Indlemning af det påtænkte store areal af Århus Bugten vil for evigt blive en skamplet for Århus og de uansvarlige politikere der søger at tvinge denne unødige udvidelse igennem.

Jeg vil gerne se dokumentation for at behovet med stor sandsynlighed kan forventes. De tilgængelig statistikker viser ikke noget behov.

De store containerskibe vil spare megen sejltid ved ikke at skulle lodses ind i Århus havn istedet for anløb til Grenå, måske 3 timer hver vej? Og vi vil undgå den forurening af Århus bugten containerskibene forvolder med deres tungolie brændstof.

Hvor meget forurener et anløb af Emma Mærsk i Århus Bugten?

Havmiljøet i Århus er i betydelig bedring efter årtier med stort set ingen liv. Vi har marsvin og sæler der boltrer sig langs Strandvejen, der fiskes atter hummere osv.

Det er ganske uacceptabelt at gennemføre en havneudvidelse, som den planlagte, der i årevis vil sætte udviklingen i stå og i klapningsområderne ødelægge alt.

Stop dette gale projekt og brug pengene på at løse den håbløse trafikale situation i Århus i stedet.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Johan Blach Petersen

Indsendt

03/03/2022 08:45

Sagsnummer

HS2552176

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Lokalplan
Område
Midtbyen
Hørings-id

H403

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00