Gå til hovedindhold
Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn

HAVNEUDVIDELSEN VIL BELASTE KLIMAET VOLDSOMT OG FORHINDRE AARHUS I AT NÅ SIT KLIMAMÅL

Aarhus Kommunes Klimaplan og -strategi siger, at kommunen skal nå nuludledning af CO2 senest i 2030. ”Det er verdens mest ambitiøse klimamål”, siger borgmester Jacob Bundsgaard og flertallet i byrådet.
Nu har Byrådsflertallet - inklusive SF og Radikale Venstre - tænkt sig at underminere det flotte klimamål i ét stort hug gennem det gigantiske projekt ’Havneudvidelsen i Aarhus’.
HAVNEUDVIDELSEN MEDFØRER STORE EKSTRA UDLEDNINGER
Anlægget af den nye havn vil ifølge Miljøkonsekvensrapporten (MKR-rapporten) fra COWI betyde udledning af ekstra 170.000 tons CO2. Det kommer fra udledningerne ifm. transport af sand, sten, jord og øvrige råstoffer, fra brugen af maskiner og øvrigt udstyr. Men det er uden at medregne CO2 fra produktionen af al den stål og beton, der medgår til anlægget.
Det svarer til halvdelen af Lynetteholms klimaaftryk og 60% af Egholmmotorvejens udledninger. Tal der var så store, at Benny Engelbrecht mistede sin ministerpost i forsøget på at hemmeligholde dem.
Allerede selve anlægget af havnen svigter byens og kommunens CO2-mål. I stedet for at reducere udledningerne, øger man dem. Og alene dét betyder, at man ikke kan nå nuludledning i 2030 eller i de følgende årtier.
Tager Aarhus overhovedet sine egne klimamål alvorligt?
NÅR HAVNEN TAGES I BRUG, VOKSER DE KLIMASKADELIGE UDLEDNINGER
Når havnen tages i brug vil det give anledning til yderligere CO2-udledninger. Det står at læse i VVM-rapporten, som regner med EKSTRA 1000 kommercielle skibe årligt, heraf ekstra knap 400 containerskibe. Et containerskib udleder årligt det samme som en by på 60.000 beboere og fremtidens skibe med PtX brændstof vil stadig udlede masser af CO2, se forklaringerne i vedhæftede PDF.
Hertil kommer flere krydstogtskibe, som hver især udleder som en by med 6-8.000 indbyggere. Formentlig flere Molslinje-afgange, der allerede i dag står for 3800 anløb til havnen årligt.
Der vil ifølge VVM-rapporten komme 4.230 flere køretøjer døgnet rundt. heraf 2800 ekstra lastbiler, hvert døgn året rundt.
Havneudvidelsen vil medføre forøgede godsmængder – det er selve ideen med havneudvidelsen. Konkret forventer VVM-rapporten ekstra 5,5 mio. tons gods årligt, hvilket svarer til godt 50% forøgelse af godsmængden. De 5,5 mio. tons ekstra varer rummer allesammen indlejret CO2 fra råstofudvinding, transport, produktionsprocesser, maskiner, bygninger, dvs. fra processer der alle sammen hovedsagelig anvender olie, kul eller gas (globalt er det mindst 80%). Varerne bruger klodens sparsomme ressourcer, og deres lange transport på skibe eller lastbiler udleder CO2.
De øgede godsmængder er derfor et udtryk for et øget klimaaftryk begrundet i et øget forbrug af varer hos os.

Det hele er fuldstændig i modstrid med samtlige de anbefalinger FN og FN’s klimapanel IPCC giver. Mandag 28.02 udgav IPCC sin rapport om ”klimakrisens konsekvenser for mennesker og samfund verden over”. Rapporten fortæller, at allerede nu er 3 milliarder mennesker udsat for klimakatastrofer og konsekvenser i form af tørke, oversvømmelser og vanskelige livsvilkår.
Hvorfor arbejder Aarhus Byråd og Aarhus Havn på måder som går stik imod klimavidenskabens viden og anbefalinger? Hvorfor satser man – midt i en stadig mere intens klimakrise - på at udvide havnen og dermed bane vej for yderligere forbrug og transport på klimabelastende containerskibe og lastbiler?
Konklusion: Havneudvidelsen vil i sig selv vil umuliggøre, at Aarhus når nuludledning. Hverken i 2030, i 2040, 2050 eller nogen af de følgende årtier. Der er tale om øgede CO2-udledninger uden nogen modvirkende faktorer.
Læs venligst vedhæftede PDF


Bedste hilsner
Niels Aagaard
Det Fælles Bedste, formand
Gammel Kirkevej 128, 8530 Hjortshøj
+45 4018 9019
niels@detfaellesbedste.dk
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Niels Aagaard

Indsendt

03/03/2022 14:34

Sagsnummer

HS2817655

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Lokalplan
Område
Midtbyen
Hørings-id

H403

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00