Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn
Nej tak til havneudvidelsen
Jeg vælger at lægge Ole Rode høringssvar op igen.
“NEJ TIL DEN FORESLÅEDE HAVNEUDVIDELSE
Hvor er det befriende at høre fornuftens stemme fra de to store erhvervsaktører, Salling Group og Arla. Vi støtter på det kraftigste deres fælles opfordring til at stemme nej til havneudvidelsen.
«Vi vil derfor opfordre Aarhus Byråd til at stemme nej til den foreslåede havneudvidelse og i stedet nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Aarhus kommunes arealudvikling, erhvervslivet, Aarhus Havn, Grenå Havn og foreningen Beskyt Aarhusbugten. Denne gruppe vil rumme de forskellige interessefelter og have kompetencer indenfor arkitektur og havnedrift. Herved kan der findes en ny og bedre løsning.« Således slutter høringssvaret fra Salling Group og Arla med en opfordring til en fornyet demokratisk proces.
Der hersker et vækst-regime i Aarhus Byråd, som er i færd med at ødelægge det, der er byens særkende: Intimiteten i det, der er blevet kaldt ‘verdens mindste storby’ og dens særdeles attraktive nærhed til naturen.
Det er ikke første gang, Aarhus Byråd er blevet ramt af vækst-syge. Tilbage i 1950’erne var byrådets plan, at man ville kværne en 4-6 sporet motorvej tværs igennem byens centrum fra Rådhuspladsen gennem Frederiksgade, Immervad, Lilletorv og Latinerkvarteret ud til Østbanen og havnen. Heldigvis var der også dengang en voksen til stede, nemlig den legendariske daværende borgmester Bernhard Jensen, hvem en stor del af æren for, at byen undgik en byplanmæssig katastrofe tilskrives.
- Var planen blevet gennemført, havde vi i dag stået med en by uden en række af de kvaliteter, der i dag er blandt de vigtigste i det centrale Aarhus: Latinerkvarteret, miljøet omkring den genåbnede Aarhus Å og den trafikalt fredeliggjorte bymidte blandt andet, skriver Stiften på et tidspunkt.
Det er netop det, der er sagen. Vi skal passe på vores by! Rethink, som vi sagde i 2017!”
Download høringssvar som pdf