Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn
Havneudvidelse Århus
Hvis man vil opleve det vanvittige i at placere en stor containerhavn midt i en storby, kan man, som jeg bl.a. gjorde midt på eftermiddagen ons den 2. mar 2022, f.eks. cykle langs Åhavevej/Marselis Blvd og opleve lastbiler køre langsomt frem kofanger ved kofanger i fire spor. Det giver et ufatteligt miljøsvineri af støj/luft inde midt i byen. En udvidelse af havnen vil væsentligt forøge denne katastrofe.
Byrådets ”løsning” er, at det skal graves ned i en tunnel, hvilket ikke vil ændre på luftforureningen, og støj vil stadig være et væsentligt problem. Desuden vil det medføre mangeårige anlægsarbejder med yderligere enorme miljøgener på mange planer!
Århus byråd har tydeligvis en ide om at ”ude af syne - ude af sind”, hvilket man også ser i forbindelse med planerne om placering af slam fra havneudvidelsen, som efter planerne skal dumpes ved Hjelm Dyb og Fløjstrup strand - uagtet de enorme miljøkonsekvenser det vil have for hele Århus Bugt. Der er eksempelvis fremkommet forslag (fra grusgravsejer Hans Martin Risgaard Højmark) om at placere slammet i hans gamle grusgrav ved Randers, men det forslag er stødt ind i problemer da man ikke kender de miljømæssige konsekvenser - dette er meget sigende, og illustrerer endnu engang Århus Kommune-tesen: ”Ude af syne - ude af sind”, da man fastholder planerne om i stedet at dumpe slammet i bugten, selvom man kan se på diskussionen vedrørende grusgrav-forslaget at giftigheden ikke er kendt.
Danmarks største containerhavn i Århus, er i forvejen eklatant fejlplaceret, da al land-adgang skal ske gennem byen. En udvidelse vil forstærke alle problemerne fra en i forvejen fejlagtig placering.
Udvidelse af skibstrafikken med containere bør ske i andre havne med mere hensigtsmæssig infrastruktur eller via en nyanlagt havn, hvor adgang for flåden af lastbiler kan ske uden at man skal gennem en storby. En gennemtænkt placering/udvidelse af en containerhavn ville være mere hensigtsmæssig, geografisk, et sted med mere direkte adgang til motorvejsnettet (som man f.eks. ser i Hamborg). Herved ville man yderligere kunne mindske lastbiltrafikken ved fordeling mellem Århus og en havn 2 - f.eks. på Sjælland eller i det sydlige Sverige - da en del af den videre-transport af containerne vil være til det østlige Danmark/Norge/Sverige.
Det er fatal fejlagtig ”byplanlægning”, der i øjeblikket sker i Århus Kommune med adskillige projekter som skal forløbe over de næste 10/20/30 år. Mange kommende generationer vil komme til at se tilbage på det, der foregår i øjeblikket med ærgrelse og bebrejdelser - ligesom vi nu ser tilbage på da man smadrede Odense bykerne med en central gennemfartsvej - og i Århus, i mange år har kunnet glæde os over, at 50-ernes plan om en firesporet vej i gennem Århus Midtby (fra Rådhuspladsen igennem Frederiksgade, Immervad, Lille Torv, Badstuegade og Studsgade til Nørreport.), heldigvis ikke blev til noget.
Nu oplever vi så desværre den mest katastrofale ”byplanlægning” i Århus nogensinde.
Download høringssvar som pdf