Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn
Samtänkning af containerhavn, storlufthavn og internationalt forboldstadion
Fantasi:
Jeg tager udgangspunkt i svaret fra Salling og Arla. Det er let at lade fantasien få frit löb. Tog og motorvej fra Lögten og Hadsten til Glatved Havn via storlufthavn og internationalt fodboldstadion ved Tirstrup. Når boremaskinerne er färdige med Marselis Boulevard, borer de en tunnel til letbanen i cityområdet, så de nuvärende problemer forsvinder. Om 50 år kan den nuvärende containerterminal, der tilmed er sydvendt forandres til nye boligområder. For at smidiggöre beslutningsprocessen sammenlägges Aarhus og Syddjurs.
Slag på tasken:
Overslagspriser: Boret metro 1 milliard pr kilometer, letbane 100 millioner pr kilometer, motorvej 50 millioner pr kilometer. Slag på tasken: Motorvej 28 kilometer: 1,4 milliarder, Letbane 28 kilometer 2,8 milliarder Storlufthavn, ny terminal og parkering, hotel og muligvis ekstra bane: ca 1,5 milliard, Fodboldstadion: ca 1 milliard, Nedgravning af närbane fra Risskov til Aarhus H: ca 3,0 milliard, Salg af nuvärende containerterminal: - 1 milliard, i alt 8,7 milliarder. Aarhus Kommune havde i 2020 bruttudgifter på 26,5 milliarder. Med en afskrivning over 20 år bliver det en ekstra bruttoudgift på 450 millioner om året eller 2 % af de nuvärende udgifter. Uden nedgravning af letbane bliver udgiften i alt 5,7 milliarder eller svarede til 1 % af de nuvärende bruttoudgifter. Så projektet er ikke urimeligt til en kommune med 396.000 indbyggere (incl Syddjurs), men infrastruktur koster