Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn
Imod stort borger værditab pga. havneudvidelse
Imod udvidelse af havnen pga. mange ulemper for befolkningen
Jeg er imod udvidelsen af havnen idet jeg mener det er uhensigtsmæssigt at store mængder af transport skal køres gennem en by nu og i al fremtid. Borgerne bliver taber i denne sag hvis man laver en sådan kæmpe udvidelse. Tabet består i følgende:
1 Tab af herligheds værdi i af god udsigt på den mest af frederiksbjerg, og syd for.
2 Støj i mange år i bygge perioden og fremad i al fremtid (baseret på nuværende støj niveau, hvor det til tider er meget højt.)
3 Det vil ikke være en gevinst for Aarhus at bliver kendetegnet som en containerhavn, med meget forurening til følge
Løsning
Man bør kigge på en løsning hvor Grenå , Horsens og andre havne inddrages i en helhelds løsning der bæredygtig i de næste 100 år.
Step 1 25 % af de nuværende erhverv på container havne armen er ikke havne relateret eller behøver at være på en havn. Omplacer dem over en årrække = frigørelse af 25 % Husk lige at spørge om AAK kan undvære nogle bygninger .
Step 2
Aarhus har lige vundet noget Grønlands transport og alt vedr. olie og andre kemikalier flyttes til Fredericia eller andre lager kapaciteter så man ikke skal udbygge i Aarhus ( man må leje sig ind) Man kan jo ikke hvergang man vinder et udbud udbygge havne som i Aarhus ( Grønlands trafik) Hvad sker så når man taber udbuddet næste gang ? Vi vil ende op medmeget store havn med tomme ikke aktive grunde
Step 3 Find ud af hvor mange containere der skal stå til forsendelse( udskibning) og resten modtages og køres ud på lagerplads udenfor byen i nærheden af .
Step 4
Kig på alle havnearme totalt set og find ud af hvilke industrier som ikke behøver at være på havnen og lav plan for flytningsplan ( her tænker jeg specielt på den havne arm der er nord for den med forbindelsen til Sjælland. )
Step 5
Genovervej beslutningen om at der skal laves et stort rensningsanlæg og andre skal nedlægges . Her er en risiko vurdering på sin plads, hvor Krig, uheld med processen og ikke mindst opsamling af regnvand til gavn for borgerne ( toilet og vask) kan mindske anlægget størrelse gode at få med i overvejelserne. Find nogle gode decentrale løsninger så vi ikke skal pumpe vand på kryds og tværs i Aarhus med besparelse af CO2 til følge.
Step 6 Undersøg mulighederne for aflastning af havne leje i Kalundborg for hurtig afsejling af Container som bruges på sjælland og fyn. Lav samarbejde med de andre havne så man ikke dubler hinanden og derved laver konkurrence for at opnå nogle få arbejdspladser for lavt uddannede ( husk vi få mindre arbejdskraft i DK og 2/3 af den er beskæftiget i transport erhvervet er ikke fra Danmark)
Step 7 Søg for at fokuser på at Aarhus skal have let tilgang til strand så alt hænger sammen .
Step 8
Hvis der skal laves en lille udvidelse og forhåbentlig kun i små step , så lav det ikke mod syd men ud mod mols. Hvis I ikke ved hvad I skal gøre af jorden fra Marselis tunnelen , så lav kystsikring for noget af dette jord ( Evt Risskov og syd for Aarhus mm)
Med alle disse steps, sammen med en reel undersøgelse af behovet hos brugerne i et 10 -20 år perspektiv vil kunne bringe jer i mål ( Husk meget vil ændre sig de næste år grundet energi priserne.)
Til sidst vil jeg stille spørgsmål ved at I graver noget gammelt havbund op ved tangkrogen som var den alt spildevand fra Aarhus midt by gik ud indtil engang i 70 erne og grunden til man flytte badestedet til ballehage.
Aarhus er for alle mennesker i byen og omegn kende tegnet ved nærhed mellem skov , strand og by.
Har man undersøgt dette værditab som vil opstå for 250000 mennesker plus besøgende til feks. Camping pladser i Aarhus og nærhed ?
Aarhusbugten er i dag et værdifuldt rekreativt område og et unikt samspil mellem by, vand og skov, hvor de tre elementer alle er en vigtig del af byens identitet.
Tangkrogen og den fantastiske kyststrækning mod syd bliver flittigt brugt – både til vands og til lands. Sejlere, helårs badere, cyklister, vandrere, kystfiskere og familier har alle stor glæde af at kunne nyde en natur, der er så bynær og som stadig tilbyder en udsigt over bugten til Mols og Helgenæs. Alle drages de af kysten, der har stor rekreativ værdi og er et gode som der bliver mere og mere behov for efterhånden som byen fortættes.
En anden negativ konsekvens vil være at der bliver endnu mere kunstigt lys, døgnet rundt. Både dyr og mennesker har brug for mørke, og allerede nu betyder bl.a. Molslinjens anlæg, at der aldrig er helt mørkt i den del af byen, og skoven og stranden hvor der er udsigt til anlægget. Også mere støj vil være en realitet og ikke kun i etableringsfasen. Allerede i dag er der væsentlig mere støj fra havnen og som er et forstyrrende element tæt ved naturen.
Download høringssvar som pdf