Forslag til Lokalplan nr. 1163 - Udvidelse af Aarhus Havn
Havneudvidelse uden hensyn til borgere, bugten eller udvikling i teknologi-, fragt- eller forbrug
På vegne af min virksomhed og som borger er jeg imod den forslåede havneudvidelse i lokalplan 1163. Det skyldes flere ting:
1) Havneudvidelsen baserer sig på en fremskrivning af forbrug og fragtmønstre som er spekulativt og meget vel kan vise sig at være forkerte. Den tager heller ikke højde for teknologisk udvikling.
2) Mange tusinde borgere, som idag går/cykler/løber langs bugten mellem Tangkrogen og langt ind i Marselisskoven får meget langt til en udsigt over bugten. Så langt at mange, ikke mindst ældre borger ikke længere vil kunne gå med udsigt over bugten, kun havnen. Et tab i livskvalitet. Borgerne vil ikke længere opleve en by tæt på bugten.
3) Besøgende og pendlere til byen, der kommer til vores by via oddervej vil ikke længere have udsigt til bugten, kun havnen. Et tab i både livskvalitet og oplevelse af byen.
4) Som planen er lavet forventes udbygningen af havnen at medføre, at området ud for Tangkrogen vil sande til--så vi får forhold som borgerne protesterede over i 2017 og som mange i byrådet forsikrede os om ikke ville ske.
5) Det overdrevent store molebyggeri fungerer endvidere som en forhåndsgodkendelse af en yderligere udbyggelse af havnen (området der er kaldt svajebassin indenfor molen) uden yderligere miljøvurdring eller borgerinddragelse. Borgerne har set billeder hvor moleområdet er bebygget. Det skaber mistillid til kommunen og havnen. Og det er under alle omstændigheder uacceptabelt at give en forhåndsgodkendelse til så stor en yderligere bebyggelse.
6) Hvis behovet for mere havneareal og -kapacitet er så stort, hvorfor har havnen afstået 60 ha. og mangler at inddrage de meget lidt anvendt centrale områder af havnen, som idag anvendes til ganske få kontorpladser?
Der er behov for at få alternative forslag på bordet, som både Arla, Salling Group og mange andre aktører og borgere har påpeget. Derfor bedes byrådet stemme nej til lokalplan 1163.
mvh
Paul Holmbeck
Download høringssvar som pdf