Århus Havn har siden byens start været et præmis for byens vækst. Den er direkte og indirekte katalysator for mange virksomheders transportmuligheder i regionen. Den har de sidste 10 år vækstet enormt og har nu fyldt de nuværende rammer ud.
Synet af Århus Havn fra byen, syntes naturligt og en del af byens DNA og udtryk. Udsynet til bugten er trods en opfyldning af Yderhavnen, stadig ugenert fra Tangkrogen. Og udsigten fra Moesgård Strand til Skødshoved Strand vil stadig være muligt.
Jorden udgravet ved en etablering af Marselis Tunnelen vil kunne på CO2-venligvis deponeres direkte i Yderhavnen.
Rensningsanlægget kræver en enorm fremtidig udvidelse, der er tilknyttet havnearealet. Desuden muliggøres i den sammenhæng en udvidelse af lystbådehavnen.
Derfor er udvidelsen af Århus Havn og etableringen af Yderhavnen fuldt berettiget og jeg støtter en opfyldning af land i bugten.
Optimal plan der får fuld support herfra. Som Thorkild Simonsen sagde i 1997:
" - med adresse til den folkelige modstand af havneplanerne - at hvis man vil hjælpe til at afskrive et så væsentlig dynamisk aktiv for byen og forringe kommunens skattegrundlag, så gør det bare. Jeg er vidende om, at Hamborg Havn vil udbygge i Sydslesvig, og de vil sikkert gerne overtage vores havns rolle."