Miljøkonsekvensvurdering - Udvidelse af Aarhus Havn (Yderhavnen)
Høringssvar vedr. havneudvidelse ved Aarhus Havn og Aarhus bugt.
Stop havneudvidelsen og bevar marinemiljøet og de naturlige, rekreative områder!
Den planlagte udvidelse af Aarhus Havn er et stort og unødvendigt indgreb i bugten. Det er vigtigt for Aarhus og aarhusianerne og alle i øvrigt at vi ikke ødelægger bugten på baggrund af en havneudvidelse, der i den grad vil få vidtgående katastrofale ind- og påvirkninger på alle fronter.
Marinemiljø og miljø generelt:
Udvidelsen er en katastrofe for marinemiljøet. Det samme gælder bl.a. for dyrelivet ved Hjelm Dyb og Fløjstrup Skov, det vil skade og få uoprettelige følger!
– Hvordan kan kommunen, som har en grøn vision, stå på mål for de miljø- og klimamæssige konsekvenser?
Bugten har uvurderlige blå og grønne åndehuller.
Bugten er i sin nuværende form et værdifuldt rekreativt område og et stort aktiv for aarhusianerne. Lystfiskere, sejlere, havkajakker, løbere … Byggeret får indflydelse på Tangkrogen, der sander til og kystlinjen flyttes 400 m mod syd. Det vil ødelægge miljøet for bådelaug, fiskere, badegæster og alle de bløde sejlere. Det kan ikke være rimeligt at en havneudvidelse skal ødelægge et af de smukkeste steder i Aarhus. Det vil ændre Aarhus for altid.
Hvor reelt er havnens behov, når der ikke er forfulgt alternative løsninger
I det fremsatte materiale arbejder man kun med scenarier for en udvidelse. Det bør være et krav – inden man ødelægger Aarhusbugten for altid – at man søger løsningsmodeller der ikke kræver en udvidelse ud i bugten.
– Hvorfor er der ikke søgt andre løsninger -fx at samarbejde med andre havne, så man ikke skal bruge så meget plads?
– Hvorfor kan havnen ikke optimere, ved at disponere anderledes på nuværende arealer?
– hvorfor har havnen brug for plads, når der er mange lejere, der ikke har havnerelateret virksomhed?
Miljø:
Og for at sætte det hele lidt i perspektiv: På din gåtur til skoven, skal du tæt på Ballehage, før du får frit udsyn mod Mols og Helgenæs. Hertil kommer alle de miljømæssige konsekvenser. Bl.a. vil man dumpe 5,3 millioner kubikmeter giftigt havneslam lige ud for Fløjstrup Strand, en naturperle syd for Aarhus samt 900.000 m3 i Hjelms Dyb. Slammet er fyldt med det giftige stof TBT og meget andet.
Anlægsfasen:
Hvis dette vandvidsprojekt bliver til noget, kan vi, ud over en for altid spoleret udsigt, se frem til øget tung trafik på ca. 260 lastbiler i døgnet under hele anlægsfasen - hvilket Cowi vurderer til at være en 'ikke mærkbar' forøgelse.
Næsten 750.000 lastbiler skal bruges til at lave opfyldningen!
Lastbilerne skal både frem og tilbage, så samlet 1,5 mio lastbiler igennem Aarhus i anlægsfasen - som i øvrigt er sammenfaldende med etablering af Marselistunnelen.
Cowis Yderhavn: Miljøkonsekvensvurdering oplyser man, at havneudvidelsen medfører et CO2 udslip på 170.000 tons - alene i byggefasen!
I driftsperioden - altså når udvidelsen er færdig - forventer man 4.250 flere køretøjer på vejnettet i døgnet, hvoraf 2/3 vil være tung trafik.
Med venlig hilsen
Anette Cecilie Skriver, født i Århus og har boet der i mere end 50 år!
Download høringssvar som pdf